"Dah lah weh. Bising lah. Bingit telinga aku. Roommate aku dengar ni. Kau tak malu ke?"
"Tak. Diorang tak kenal aku pun."
Yulia tengah skype dengan kakaknya, Damia Hanani waktu tu. Beria dia bercerita macam-macam dengan kakak a.k.a sahabat karibnya tu. Sambil-sambil tu sempat dia payung lagu yang dia nyanyi masa kem tu. Jangan cakap hakak tak payung.
Rindu betul dengan minah sorang ni. Memang dia rapat dengan kakaknya ni sebab perangai diorang lebih kurang je. Gila-gila.
"So kau dengan tutor kau tu dah berdamai lah? Dah boleh kamceng lah?"
"Banyak lah dia punya kamceng. Dia jadi fasi masa kem tu. Kemain dia membuli aku."
Damia tergelak. Dia bukan nak puji adik sendiri tapi Yulia ni memang cantik. Tak mustahil kalau Aryan tu sebenarnya nak dekat dengan Yulia.
"Kau gelak kenapa? Kau ingat best ke?"
"Ahahahaha. Kelakar lah korang ni. Comel pun ye. Alah dia saja lah tu buli-buli kau sebab nak dekat dengan kau."
Baru Yulia nak membidas kaw-kaw punya statement takde insurans kakaknya tu, Damia cepat menukar topik.
"Mama dengan papa sihat?"
"Sihat. Jap aku bawak lappy pergi depan. Diorang tengah tengok tv."
Laptop itu dibawa ke depan. Mama tengah tengok tv. Papa pulak tengah ralit dengan phone. Skrol insta agaknya. Kelas papa aku.
"Ma,pa. Kak Mia."
"Mama,papa! Rindunya! Mama dengan papa sihat?"
Itu je yang Yulia sempat dengar. Biarlah mama dengan papa dia pulak lepas rindu dengan kakaknya tu. Dia melangkah ke bilik.
🌸🌸🌸🌸
Puan Maryam melangkah masuk bersama laptop kepunyaan Yulia di tangan. Yulia pulak sedang meniarap sambil termenung mencari idea untuk essay bahasa inggerisnya.
Puan Maryam melabuhkan punggung di katil anak kesayangannya. Sebelah lagi tangannya memegang kotak kayu kecil yang cantik. Yulia hanya memerhati. Nak bagi harta karun ke ni.
Laptop Yulia diletakkan di atas katil. Yulia membetulkan duduknya. Kotak kayu itu dibuka.
"Apa tu ma?"
"Ni arwah nenek Yuya punya. Arwah nenek Yuya dulu walaupun tak kaya tapi dia selalu kumpul duit beli barang kemas. Sebab nanti katanya boleh diwariskan kepada anak cucunya."
Yulia mengangguk faham. Macam banyak je barang kemas ni. Nak kasi aku ke? Wau, kayo den kalau macam ni.
"Tapi lepas mama kahwin mama pun ada jugak kumpul-kumpul barang kemas ni. Jadi ni sekali dengan mama punya lah."
Sekali lagi Yulia mengangguk faham. Puan Maryam mengeluarkan sebentuk cincin belah rotan. Disarungkan ke jari manis Yulia. Betul-betul muat. Dia tersenyum.
"Ini cincin nenek Yuya."
Cincin tersebut ditanggalkan. Sebentuk lagi cincin permata yang simple tetapi cantik disarungkan ke jari yang sama.
"Ini cincin kahwin mama."
Kotak kayu tersebut ditutup. Diserahkan kepada Yulia. Yulia terpinga.
"Nah, mama wariskan pada Yuya pulak."
Terkejut Yulia. Tak sedap hati dia jadinya.
"Kenapa nak waris-waris bagai ni? Mama kenapa ni?"
YOU ARE READING
Mr Tutor (ON HIATUS)
Ficção AdolescenteKalau tak gagal pun, E. Kalau tak E, gagal. Sudah puas Puan Maryam menasihati anaknya yang satu itu namun tetap tiada perubahan. Bagi Dahlia Yuliana pula, dah tak suka takkan nak dipaksa-paksa. Bukan dia tidak cuba, tapi otaknya susah sungguh nak m...