Lima Tahun Kemudian

2.3K 148 33
                                    

Epilog

V menghirup airnya sehingga habis lalu menghentakkan gelas itu perlahan ke atas meja. Dia melihat jam ditangannya. Sudah hampir sejam mereka lewat. Tidak tahu apa masalah yang mereka hadapi. Padahal yang membuat janji untuk bertemu di situ bukannya dia.

"Maaf lambat!"

V mendengus kemudian segera memandang dua orang yang cukup dikenalinya itu. Chen dan Jungkook segera duduk dalam keadaan tercungap-cungap.

"Wah..." V mengetap giginya kegeraman. "Boleh tahan kamu. Rosak ke jam yang kamu pakai tu.?"

"Hujan lebat lah!" Chen membentak. "Nak tunggu budak-budak semua pulang dulu. Bahaya mereka nanti."

V mendengus kuat. Mengetahui pekerjaan Chen dan Jungkook memberikan alasan yang agak baik. Kedua-dua mereka merupakan guru di sebuah sekolah. Tidak hairan lah mereka mementingkan keselamatan.

"Tak buka ke bengkel awak hari ni.?" Jungkook bertanya masih cuba membetulkan pernafasannya.

"Tak." V menggelengkan kepalanya. "Saya bagi semua pekerja cuti hari ni. Lagipun tak banyak kereta yang dihantar."

"Baiknya awak." Chen mengangkat keningnya.

"Sentiasa baik." V mengangkat bahunya. "Takkan itu pun tak perasan lagi. Memang dari dulu."

Jungkook dan Chen berpandangan seketika. Agak menyampah dengan perangai lelaki itu yang semakin menjadi-jadi.

"Hujung minggu ni nak balik ke markas ke.?" Tanya V.

"Excuse me..." Chen berdehem seketika. "Saya memang sentiasa balik ke sana. Hari-hari saya balik."

Jungkook hanya menggolekkan bebola matanya. "Kami sibuk sangat lah. Lagipun dah dua minggu tak balik ni."

"Awak tu kan dah ada tunang, Chen..." V mengecilkan matanya memandang lelaki itu. "Dia tak marah ke.? Awak asyik luangkan masa di markas je."

Chen hanya mengangkat bahunya. "Dia dah faham."

Serentak kedua-dua lelaki itu mengangguk.

"Lain cerita..." V bersuara. "Air saya dah habis ni. Jom kita pesan sekali lagi. Sekali dengan makan."

***

"Jangan lari!"

Junhui memekik ketika mengejar pencuri itu. Amaran itu seperti tiada apa-apa yang mengancam pada penjenayah itu. Lelaki tinggi lampai itu mengetap giginya kegeraman. Dia segera menghalakan tangan kanannya lalu mengeluarkan satu jarum kecil yang kena tepat di leher pencuri itu.

"Argh!!" pencuri itu mengerang kesakitan sebelum rebah ke lantai.

"Oh, nak lari ya." Junhui segera menarik baju pencuri itu.

"Tolong lah lepaskan saya." Lelaki tua itu merayu.

"Awak dah lakukan kesalahan. Saya tak boleh lepaskan awak." Ujar Junhui dengan tegas sekali.

"Saya cuma... Saya... Cuma..."

"Dah lah. Lepaskan je dia."

Junhui segera menoleh. Alangkah terkejutnya dia apabila melihat seseorang yang cukup dikenalinya. "Jimin.??"

Jimin hanya tersenyum berdiri sambil berpeluk tubuh. "Lepaskan dia. Dia hanya curi makanan. Saya pasti dia ada sebab. Lagipun saya dah bayarkan untuk pihak dia."

Junhui memandang lelaki tua itu yang kini sedang memeluk buah-buahan. Cengkamannya segera dilepaskan menyebabkan lelaki tua itu segera lagi.

"Jangan biar saya tangkap awak mencuri lagi!!" pekik Junhui.

Huruf II (EXO Version) ✔Where stories live. Discover now