Dám to i sem, no a co

9.1K 236 64
                                    

Pro ty, co to neviděli v jiném příběhu:

Zdravím všechny, kdo si tohle přečtou.

Po dvou letech neaktivity se hlásím s úspěšně složenou maturitní zkouškou z češtiny, angličtiny, ekonomiky a agropodnikání + praxe, strášně zajímavý, vím.

Něco jako výmluva

Byla jsem líný prase a neměla náladu psát. Když už nálada byla nevěděla jsem, co psát. Nejvíc se mi chtělo psát, když jsem se musela učit 😂 a zaměřovala jsem se na svůj větší koníček, čímž je focení. (ig: crazy.poo_)

Co bude dál se psaním?

Nejsem typ člověka, co by nedotahoval věci do konce. Dobře, někdy. Ale slíbila jsem si, že ikdyž mi to bude sice trvat dlouho tak vždycky příběh dopíšu. Hlavně mám v konceptech ještě řadu příběhů, na které se strašně těším, ale momentálně mám rozepsaných příběhů až až.

Ovšem neznamená to, že hned začnu psát. Nemáme to momentálně v životě nejrůžovější a ke psaní vázně musím mít nápady, čas a chuť.

Maturita a střední škola

I přesto, že jsem se neučila a každoročně si vylepšovala známky na poslední chvíli, abych nepropadla, jsem maturitu zvládla jediná ze školy s vyznamenáním. Hrálo tam obrovskou roli štěstí při výběru otázek.

ČJ
K ústní maturitě z češtiny vám povím hlavně to, abyste to četli, vážně. 20 knih, které si vyberete a můžete si je vytáhnout si přečtěte. Někomu stačí si přečíst rozbor, ale několik učitelů se ptá na detaily. Já osobně jsem si všechny knihy naposlouchala 3 dny před zkouškami. Klidně si je jen poslechněte, ale nebuďte debilní jako já a nedělejte to na poslední chvíli.

Na didakťák a sloh se toho moc naučit nedá, ale pokud vám dělá něco vyloženě problém, tak se na to předem koukněte. Neuškodí si zopakovat slohové útvary a co do kterého patří.

K didakťáku vám povím, že je vážně těžkej.

Rada: zatím v každém didakťáku byl chyták se stoletím ve cvičení Ano/Ne. Letos například byl v textu zmíněn život Dostojevského a v otázce zmínili 17.století - vážně jsem netušila kdy sakra žil Dostojevskij, ale zatím ve všech byl chyták se stoletím, tak jsem zaškrtla, že to není pravda - a hle! Dostojevskij žil v 19.století hihi

Také zde byla otázka: který čech dostal Nobelovku za literaturu? 😂

Zkoušejte si didaktické testy z předchozích let, nejen, že si to procvičíte, ale také můžete přijít na nějaké podobné, často opakované, chytáčky.

ODBORNÉ
Pokud dostanete nevyplněné maturitní otázky, vyplňte si je co nejdřív. Moje obrýlená maličkost je idiot a v den zkoušek se neměla z čeho učit.

AJ
Didakťák z angličtiny je na úrovni základní školy, jestli vám dělá problém poslech, tak poslouchejte anglicky mluvící nahrávky.

Slohovky se píšou 2, krátká a dlouhá.
Hlídejte si počet slov!
Začněte tou dlouhou, ta je důležitější a získáte s ní víc bodů. Kráká se dá lépe načmárat na poslední chvíli než ta dlouhá.
Pokud začnete krátkou a nestihnete dopsat dlouhou, nemáte moc velkou šanci.

MATIKA
Nedávejte si jí. Všichni kamarádi, co si jí dali argumentovali tím, že má jen 1 test, zatímco angličtina má 3 zkoušky. Nikdo z nich to nedal, jen tak mimochodem.

Pokud vážně uvažujete o tom, že si jí dáte místo aj, nejdřív se koukněte na testy z minulých let a zkuste si je, jestli byste je zvládly. Důležité je zařídit si doučování.

Já mám matiku celkem ráda a jde mi, ale na tohle jsem si netroufla.

Pokud jí budete mít povinnou, Pán Bůh s Vámi.

STŘEDNÍ ŠKOLA

Pro vás, co si školu teprve vybíráte: hodně přemýšlejte, co vás baví.

Já chtěla být vždy učitelka, pak vychovatelka a nebýt mého taťky, kterého napadla zemědělka, jsem na pedagogický mezi samýma holkama (což je pro mě strašný, bavím se spíš s klukama) a dělám maturitu z tělocviku.

A i přes těžký technický předměty mě zahradnictví a chmelařství strašně baví a jdu studovat vysokou v tomto oboru.

Taky vám upřímně řikám, že studovat odbornou střední, kde jsou praxe je skvělý. Zatímco kámošky z gymplu jsou celý rok ve škole, my jsme jezdili na různe praxe, kde jsme nasbírali mnoho zkušeností a přes školu se pořádají každoročně minimálně 3 akce pro děti ze školek a základek, což jsme taky organizovali. A to ani nemluvím, jaká je na praxích sranda.

Pokud máte možnost určitě se běžte kouknou na burzu škol (Vzdělávání). Školy všeho druhu zde mají stánky a prezentují se.

Naše základní škola nabízela i možnost (kterou jsem využila) o pedagogicko-psychologické testy pro děti, které nevěděli, kam jít. Děláte klasické jednoduché testy z matematiky, zaškrtáváte odpovědi na nejrůznější otáky z koníčků a tak a potom se vyhodnotí vaše přibližné IQ a obory do kterých se hodíte.

Potom máte konzultace s rodiči, kde vyplňujete stejný test, což zjistí jak vás rodič zná a psycholožka seznámí rodiče s výsledky vašich testů.

V testu s rodiči jsem měla s tátou stejné odpovědi a bylo mi řečeno, že bych mohla jít studovat matfyz 😂 (ne, díky). A právě tady táta zmínil, že by mě viděl i na nějake farmě u zvířat.

Proto jsem se přihlásila na zemědělku s tím, že půjdu studovat kynologii (psy), ale tento obor se neotevřel a tak jsem studovala obor zahradník, chmelař, aranžér. Podala jsem si přihlášky na vysokou na obor zahradní architektura a na obor zahradnictví.

Takže to zkuste probrat i s rodiči, nikdy nevíte, co je napadne.

A co se nového kolektivu týče. Já osobně jsem se nového kolektivu strašně bála a pořád bojím. Nechtěla jsem odejít ze zš, protože se bojím nových lidí a zároveň jsem nechtěla opustit starou třídu. Jak já jsem ráda, že už je nevídám (až na pár výjimek). Lidi ze střední miluju, vážně jsem našla super kamarády a opět se bojít toho od nich odejít. Jen teď vidím rozdíl mezi střední a zš. Naštěstí nás jde na stejnou vysokou dost a se zbytkem se budeme stále vídat.

Pokud v prváku střední zjistíte, že vás obor nebaví, tak je pořád dobré přejít jinam. Pokud to ale zjistíte až ve třeťaku (to se stalo mé kamarádce), je dobré školu dodělat a na jiný obor se zaměřit buď na druhé střední, vysoké nebo jen učilisti. Pokud to nebude nic složitého, stačí jen proškolení.

My True Self ✔Kde žijí příběhy. Začni objevovat