Tahu perasaan bila tertangkap sebab buat salah dengan parents tak?Perasaan bila kita tak beri perhatian dan tiba-tiba je something berlaku sampai kita terkejut yang amat sangat?
Hah..tu la perasaan dia sekarang.
"Apa kau buat dekat sini?"tanya Reyna sambil pandang kain selimut yang menutup kaki dia.
"Kau rasa apa aku buat dekat sini?"tanya Jenny dengan renungan menakutkan dia.
Reyna takut-takut nak pandang ke atas. Cuak betul dia sekarang ni!Sampai memulas perut dia. "Kau kan tengah sarat...duduk diam-diam je dekat rumah.."
Jenny berdengus menyampah bila dengar.
"Tengok la..tengok...kau sibuk nak jaga orang lain tapi diri sendiri tak peduli...jangan nak sibuk hal orang lain kalau diri sendiri tak boleh nak jaga la."kata Jenny bernada marah.
Mana dia tak marah, elok je dia duduk dekat rumah sebelum Yuan datang dekat dia dan beritahu Reyna ada di hospital lepas jatuh dari tangga tak sedarkan diri. Mujur la tak cedera teruk. Apa nak jadi dengan kawan dia yang seorang ni?
Reyna yang dengar tak berani nak jawab.
"Apa yang dah berlaku?Apa yang dah buat kau sakit macam ni?"Jenny pandang Reyna dengan kening berkerut.
"Mana ada apa-apa. Kalau nak sakit nak buat macam mana.."jawab Reyna dengan perlahan. Masih lagi tak berani nak pandang ke depan.
Jenny buat muka tak suka lepas dengar. "Kau ingat aku nak percaya apa kau cakap? Berani kau kan ugut anak buah aku supaya tak beritahu apa-apa tentang kau dekat aku?"
Tersentak kepala Reyna ke depan bila dia dengar. Sh*t!Jenny tahu?Haish!Seriously? Budak tu tak reti nak tutup mulut agaknya!
"Apa?Terkejut?"tanya Jenny lagi. "Kau dengar sini ya...boleh tak berhenti buat perangai hero kau tu?Kau sedarkan apa kau buat takkan bagi apa-apa keuntungan dekat kau?"bebel Jenny sambil silang tangan atas perut dia yang memboyot tu.
Reyna pandang Jenny yang duduk sandar ke belakang di kerusi sebelah katilnya dengan muka marah.
"Nak aku beritahu kau berapa kali?Huh?Kau tak boleh nak tolong semua orang...apa lagi halang benda yang sepatutnya terjadi...kau kena tahu dalam hidup ni ada sesetengah perkara kita tak boleh nak ubah. Kalau kau buat jugak, ia ibaratkan air sungai yang mengalir kau halang aliran dia, dan sampai masa halangan tu tak boleh nak bendung beban, air tu akan melimpah..and you know what happen next?"kata Jenny sambil menjungkit kening ke Reyna.
Reyna kembali tundukkan kepala ke bawah.
"Everything gonna be messed. Everything!" jawab Jenny. "So stop it before it to late."
"I just trying to help.."jawab Reyna bisik-bisik.
Jenny yang dengar berdengus tak percaya. Dia pegang pemegang kerusi tu kuat-kuat. Nak halang diri dia dari naik angin. Tak pasal-pasal terberanak dia dekat situ.
"Bahagian apa yang aku cakap tapi kau tak faham?Huh?"tanya dia dengan nada dikawal. "Dia orang tak perlukan bantuan kau Reyna...kau tu yang kena bantu diri kau. Bantu diri kau supaya tak terluka sebab orang lain. Tak cukup ke apa kau dah alami selama ni?Kenapa nak ditambah lagi?"marah Jenny.
Masa tu Killian masuk bersama Yuan di sisi. Di tangan masing-masing pegang barang. Dan bila mereka jejak kaki di dalam bilik tu mereka berdua terdiam lepas perasan suasana tegang dekat situ.
Jenny jeling ke arah mereka berdua dengan tak puas hati. Tak suaminya tak Killian. Dua-dua sama. Menyusahkan!
"Kami bawa makanan..."maklum Yuan sambil angkat tangan dia yang memegang beg kertas berisi makanan.
Killian pandang Reyna yang tengah tunduk memandang ke bawah bermain dengan jari.
YOU ARE READING
7. Forever I'm For Yours
General FictionApa perasaan kita kalau orang yang kita suka dan sayang tu kahwin dengan kawan baik sendiri? Patut kita diam atau rampas? ********************* "Ada sesuatu telah berlaku ke?"tanya Reyna dengan renungan dingin tanpa emosi dia. Yuan jeling ke Reyna...