- 3 -

332 13 0
                                    

- 3 -

" Hazel Airasya  ." Kata seseorang dibelakangnya . Dia kenal akan suara itu tetapi dia tidak mampu untuk bergerak untuk menghadap tuan punya suara . Suara yang dia paling nak elak . Dia baru jer nak pergi cari kawannya si Alia . Tadi katanya tunggu dekat cafe sekarang ni dah setengah jam dah dia tunggu . Dia hanya berdiri kaku disitu .

" Nice to see you again Hazel " sambung lelaki itu lagi . Dia terdiam dalam hati sibuk mengira berapa tahun mereka berpisah . Hampir 2 tahun . Kenyataan tersebut mengakukan lagi kakinya di situ , masih samakah lelaki itu atau .....

" Look at me when I'm talking " sinis .

Entah kenapa badannya bergerak mengikut suara itu . Dia berpusing dan memandang tepat lelaki itu . Riak muka lelaki itu berubah sedikit .....namun cepat - cepat dikawal lelaki itu  . Ya lelaki itu masih sama , yang hanya berubah di rupa lelaki itu adalah rambutnya . Pendek . Dia sudah perasaan sejak di kuliah lagi .

" Awak nak apa saya busy ni ?" Tanya Hazel . Kalau boleh dia tak nak bercakap langsung tapi dari pandangan lelaki itu buat dia fikir dua kali .

Lelaki itu tidak balas namun memandangnya tepat . Seolah - olah mahu menelannya , haa kan aku dah cakap .

" You , I nak pergi makan ni you nak join tak ? " Kata - kata seorang perempuan memecahkan pandangan mereka .
" Hazel perkenalkan Aish " balas lelaki itu .
" Hi  I Aish soon to be fiancee Mika . "  Tunang ? Dia terkedu . Senyum kelat diberi . Tapi bukan salah dia pon , diri sendiri yang salah .

" Hi I Hazel , encik nak ke cafe kan jalan terus jer lepastuh belok kanan . Alright saya pergi dulu Assalamuailakum." Balasnya laju lalu terus menapak ke biliknya.  Lantaklah si Alia penat jer aku tunggu last - last yang datangnya orang lain . Habislah kau Hazel , sejak bila pulak laki tuh mintak arah ke cafe . Adoiiii

" Ehh  bukan you baru keluar cafe ke , kenapa tanya jalan ke cafe balik ? You sesat ke tadi ? " Dia dengar minah tu soal Mika .
' Mika dah lama saya tak nampak awak , awak apa khabar ?' soalnya dalam hati . Air mata yang ditahan tumpah jua . Buat apa dia nak risau , dah nak bertunang dah laki tu . You can say that he's happy , right ? .

Seminggu kemudian  , dia mendapat panggilan dari mamanya .
" Ma Hazel tak nak balik lagi tunggulah sampai grad dulu nikan last week Hazel kat sini jumaat depan Hazel janji Hazel balik terus sana . " Katanya sambil mengangkat tangan seolah - olah berjanji walaupun sedar bahawa mamanya tidak dapat melihatnya .

" Kamu balik ye Hazel , kalau tak balik mama sendiri yang heret kamu balik sini tau , jangan main - main dengan mama dari tahun lepas janji nak balik last - last tak jadi . Kamu ni tak kesian ke dekat si ...."  Ehhh kenapa putus ni ? Pelik ....si siapa yang mama cakap ? Kenapa dia kena kesian pulak ?

" Si siapa ma ? " Tanya Hazel
" Si ....si kucing kamulah , tak dayalah ma nak jaga dah kucing tuh , sepuluh kali beranak pon tak balik - balik . " Kata mamanya . Tergelak dia , mama ni dia punya metafora tuh fuhhh kalah novel .

" Ye ye Hazel balik , kali ni janji sungguh " katanya . Cuba menyakinkan mamanya.
" Kamu ada jumpa ke Mika dekat sana ? " Tanya mama . Ehh macam mana mama tahu Mika ada datang minggu lepas ?

" Ada , tapi macam mana mama tahu ? " Pelik bin hairanlah . Takkanlah Mika contact dengan mak dia kot . Macam peliklah pulak .

" ...... Ni mama dia bagitahu mama tuh yang mama tanya Hazel tu , kamu pon dekat sana jangan sombong sangat . Layanlah dia juga . " Kata mamanya . Ehh macam tau - tau pulak ehhh .

" Orang layan dia lah apa yang tak layannya . Dia tanya nak pergi tandas adik bagi dia jalan nak pergi cafe " katanya selamba . Ni kalau Mika dengar ni .
" Ke cafe kamu bagi Hazel !!!!! Ya Allah Hazel oiii kalau kecemasan macam mana kamu ni " marah mamanya

" Kalau dah kecemasan sangat , habislah dia ...hahahaha " tergelak dia .

" Dahlah ma Hazel nak pergi tengok basah tak tempat cafe tu entah - entah betul kott " balasnya  . Adoilaaaa
Cepat - cepat telefon di tutup takut kena jerit , habis pekak telinga dia .

MRS.MIKAWhere stories live. Discover now