"I'm out."
Mata Jun yang sepet berubah menjadi bundar sebaik mendengar kata putus dari aku. "What?" dia meminta kepastian.
"You heard me. I don't want to play this game anymore. It's just not worth it."
"You mean I'm not worth it." Jun tak semena-mena membetulkan ayat aku. Nada suaranya perlahan dan sayu. Ahh.. aku takkan terpedaya!
"I didn't say that, all I'm saying is that you should have told me you've got a psychotic boyfriend before involving me in this..."
"Supaya you boleh tolak deal tu awal-awal kan? Tak payah nak susahkan diri untuk I?" Jun menghabiskan ayat aku.
Aku hampir jawab "Yes" tapi menengokkan renungan dia yang sayu tu, tak sampai hatilah pulak. Aku dah cakap, aku ni lembut hati. Abah je yang memandai buat inferens yang aku ni keras hati.
Tengok, Jun ni bagi nada sayu sikit aku dah cair dah. Ataupun mungkin Jun je yang ada kuasa macam ni terhadap aku? Oh, tidak! Tak mungkin aku dengan begitu mudahnya menyerahkan kuasa ke tangan Jun.
"Amir, you rasa kenapa I pilih you untuk buat deal ni? Kenapa bukan budak kolej I sendiri, yang dengan mudahnya boleh cemburukan Azhar sebab jadi depan mata dia?" Jun menyoal.
Soalan ini pernah diutarakan oleh Shah, tapi aku masih tak dapat jawapannya. Takpelah, nampak gaya macam Jun ni dah nak bagi jawapan.
"Setahun yang lepas, I pernah cuba benda yang sama. Masa tu I bengang sangat sebab Azhar buat road trip dengan kawan-kawan dia tanpa bagitahu I. Tau-tau je, dia dah ada kat pantai entah mana. So, I did something that I was not proud of...." Jun mula membuka cerita.
Hoh?! Apakah ini? Bersediakah aku nak mendengar pengakuan Jun ni?
"Ada sorang budak coursemate I, yang kononnya minat kat I, tapi of course I tak pernah layan sebab I dah dengan Azhar. Tapi masa I tengah bengang dengan Azhar tu, I tak pikir panjang. I cuma pikir nak sakitkan hati Azhar. Jadi, I gunakan budak tu. I layan dia, bagi dia bawak I pegi makan semua. Kejadian tu tersebar kat kampus. Jadi, Azhar balik-balik je dah tau pasal benda ni. Tapi dia tak marah-marah I... dia layan I baik sangat. Jadi I ingat taktik I memang menjadilah. Dua hari lepas tu, I dapat tau yang budak coursemate I tu masuk hospital..."
Gulp! Sampai masuk hospital tu! Shah paling-paling kena pakai spek mata hitam je pun.
"Satu kampus kecoh. I rasa bersalah sangat. Budak tu sampai tukar kolej." keluh Jun.
"Dah tau jadi sampai macam tu, kenapa you nak buat lagi?" walau macam mana tragis pun cerita tu, pendirian aku tetap sama. Jun patut bagitau aku dulu. Aku patut tau sedalam mana lubang yang dah aku gali untuk diri ni.
"Sebab layanan baik Azhar tu tak berkekalan. I tau cara yang I pernah guna tu berkesan, cuma I perlu ambik langkah yang lebih berhati-hati. Jadi, I pilih you... orang yang takde connection langsung dengan kolej, dengan kehidupan sosial I sebelum ni. I ingat, Azhar tu takdelah resourceful sangat," jelas Jun.
"Langkah berhati-hati apa macam tu? Sekadar nak cari informasi pasal I, apalah yang susah sangat? He would catch up to me eventually," bantahku.
"Tapi dia tak bantai you kan?"
Mendengar kata-kata Jun yang masih cuba menegakkan benang basah, tak pasal-pasal, darah aku naik ke kepala. "So it's okay for Shah to be the victim?"
"Taklah!" balas balik Jun dengan meninggi suara, mungkin sekadar refleks kepada bentakan mengejut aku.
"Habis tu?"
Jun terdiam seketika sebelum menjawab. "You have no idea how worried I was when I thought he was going after you. So, if feeling relieved after knowing you were alright puts me at fault, then I'm sorry."
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...