Bab 8

9 0 0
                                    

"Hai, Jijah!"

Personal assistant abah sekadar tersenyum tawar mendengarkan teguranku. Marah la tu, aku panggil Jijah. Nama penuh dia Khadijah, suruh panggil Deeja. Ceh! Takdenye aku nak panggil nama ala artis tu. Hambik ko, aku panggil Jijah. Nak sahut, sahut. Tak nak sahut, sudah!

Aku terus melangkah masuk ke dalam bilik abah. Dari ekor mataku, aku nampak muka Jijah sedikit terganggu sebab aku terus terjah masuk. Eh, suka hatilah! Opis bapak aku! Cukuplah seharian aku melayan kerenah model, takkan nak melayan kerenah dia pulak (tertekan betul aku dengan model tu. Ada ke nak ambik gambar profile je, pulak tu kena belah kanan je. Kononnya tu good side dia. Cekadak betul! Kalau ambik belah kiri dia kata hidung dia tak nampak sharp la, hape la.... Argh!)

"Assalamualaikum, Tan Sri." Tengok! Beriman nih! Bagi salam dulu sebelum masuk. Jijah tu sebelum masuk bilik bapak aku mesti tak bagi salam.

"Waalaikum.... eh? What are you doing here, kiddo?" Kot ye pun abah, habiskanlah jawab salam tu dulu.

"I was in the area. Ada photoshoot. Nasib baik abah tak balik lagi. Jom, layan kuay teow Bangsar," ajarkku.

Aku perasan satu benda pelik. Selalunya abah hanya duduk kat meja dia. Hari ini dia sedang berdiri tepi tingkap berpanel panjang sambil memandang ke luar. Layan jiwang ka?

"Actually, I'm not that hungry."

Sah! Ada yang tak kena!

Aku menekan butang interkom pada telefon abah, "Jijah, buatkan kopi untuk Dato'. Saya nak orange juice ek."

"Orange juice takde." balas Jijah. Ewah, cakap elok-elok tak boleh ke? Aku dapat bayangkan muka masam dia sambil menekan butang interkom kat luar.

"Jus apa yang ada?" Aku mintak juice lain kang, haa...

"Mangga."

"Bolehlah," jawabku sambil menamatkan perbualan yang tak berapa nak best tu.

"Ok! We've got coffee, we've got juice. Now you can tell me what's up with you," umumku sambil duduk di atas sofa tak jauh dari abah.

Abah memandang aku sambil tersenyum. "How do you know something's up?"

"Well, for one, you never say no to kuay teow Bangsar no matter how kenyang you are. And second of all... I just know, ok?"

Abah tersenyum lagi. Abah duduk di sofa yang bertentangan. Belum sempat abah bukak mulut, si Jijah masuk dengan minuman kitorang.

"Aik? Cepatnya? Kopi 3 in 1 ke?"

Jijah menjeling. "Taklah, I bancuh."

"Kopi 3 in 1 pun bancuh gak. Takkan nak bagi serbuk je?"

Macam nak terjegil bijik mata dia. Punyalah nak bagi jelingan maut kat aku. Tapi dia diam je sambil keluar ke tempat dia balik. Aku gelak sorang-sorang.

"Sudah-sudahlah menyakat si Deeja tu," tegur abah. Tapi dia pun dok senyum gak.

"Dia budget dia cun habis kot, semua orang nak lembik tengkuk dengan dia?"

Abah menggeleng, kemudian menghirup kopinya.

"Ha, kopi 3 dalam 1 dah dapat. Apa cite?"

Abah mengeluh panjang. Hai, berat bunyinye.

"Marlis datang petang tadi."

Uish, memang berat kes tu!

"Whoa, really? You must have not her like, what.... 3 years?"

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now