"Ha! Lama tak nampak! Cuti bersalin ke?"
Yes! Jijah ada kat opis abah hari ni! Dah gian nak mengusik dia.
Seperti biasa, muncung si Jijah panjang sedepa mendengarkan usikan aku. "I ada hal lah," balasnya dengan muka masam mencuka.
"Boyfriend kawin lain ek?"
"Tolong sket! Boyfriend I happy dengan I, okay!" tegasnya sambil meletakkan fail ke dalam laci dan menutup laci tu dengan gaya marah.
"Ye ke boyfriend you happy dengan you? Kalau I lah terseksa hidup dapat girlfriend muka masam macam ni," usik aku lagi, tak serik-serik.
"I masam bila nampak muka you je! Pegilah masuk jumpa Dato' sana! Menyebok je kat sini!" dia menghalau aku.
Sambil gelak terkekek-kekek, aku masuk ke dalam bilik abah.
"Hmm... belum apa-apa lagi abah dah dengar suara Amir menyakat si Deeja tu," tegur abah sebaik saja aku duduk di hadapannya.
"Lama dia cuti. Abah tak potong gaji dia ke?" tanya aku dalam nada seloroh.
"Mak dia sakitlah," jawab abah.
"Amir kalau ada anak cenggitu pun leh sakit gak. Tengoklah skirt dia tinggi mana! Kalau dia pakai macam tu masa balik kampong, tak ke heart attack mak dia dibuatnya," balasku lagi.
Abah ketawa. "You really show her no mercy, don't you?"
Aku sekadar tersenyum nakal.
"What are you doing here, kiddo? Hari ni takdelah job?"
"Ada, tadi pagi. Wondering if you would like some company for dinner?"
"What makes you think I don't already have company?" Abah mengusik nakal sambil mengenyit mata. Ewah, ewah...
"Because mama just left and I know you're in a mood for reminiscing, not scandilizing," jawabku dengan penuh konfiden.
"You know me too well, kiddo," abah akui. Kemudian dia menyambung, "Mama ngan Irenna kirim salam. Mama tanya kenapa tak ikut hantar sekali."
"Ada hal kan," jawabku ringkas.
"It's not everyday you get to see your mama, you know," kata abah.
"Well, it's not everyday my ex wakes up from a coma, either," ujar aku pulak.
Abah memandang aku dengan hairan. "Su? Su dah bangun dari koma?"
"Dah lama dah sebenarnya. Dekat seminggu. Bila dia dah stabil, baru dia mintak nak jumpa Amir. Amir pun pegilah." jelasku.
Abah tersenyum sinis. "Kata dah tak nak ada apa-apa dengan Su lagi dah."
"Sungguh-sungguh dia kata nak jumpa. Elok jugak sebenarnya. Somehow, I managed to let go most of my anger."
"Yeah, I know how that feels," balas abah. Matanya merenung jauh, lebih jauh daripada bangunan KLCC yang kelihatan dari cermin tingkap bilik ofis abah.
"Abah.."
"Hmm?"
"What if I never get over Su... like how you never got over mama?" Aku dapat merasakan yang soalan aku tu menusuk terus ke hati abah. Aku tak bermaksud nak bangkitkan kembali luka lama abah, tapi aku dah terbiasa berkongsi segala-galanya dengan abah. Dan aku perlukan pendapat seorang yang dah melaluinya sendiri.
Abah tersenyum pahit. "Amir sekarang kan dah ada Jun? Dan bahagia dengan Jun. Abah ni, sebab takde orang yang dapat bahagiakan abah lepas mama. Ingatkan dulu Marlis lah orangnya, sekali Marlis pulak buat hal. Nak buat macam mana," keluh abah.
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...