Bab 42

4 0 0
                                    

Aku tak tahu ke mana hala tuju aku kalau nak bawak Vios kesayangan aku tu terus ke selatan. Tak ada sesiapa yang aku kenal kat bahagian selatan tanah air ni. Cuma yang aku tahu, aku tak rasa nak duduk kat KL. Siapa je yang tinggal untuk aku? Abah baru sembuh sakit, aku tak nak peningkan kepala dia dengan masalah aku pulak. Malaun yang sekor tu dah ada kat Australia. Bercanda-ria kat Bondi Beach agaknya, nengok awek mat salleh togel (Bondi Beach bukan kat Sydney ke? Dia kan pergi Melbourne? Apasal aku tiba-tiba ambik berat pasal geografi Australia pulak nih?)

Ada Suhani. Suhani yang nyata masih simpan perasaan kat aku, tapi aku dah takde hak nak seksa jiwa dia lagi. Biarlah dia teruskan dengan hidup dia. Moga-moga dia jumpa jantan sejati yang dapat layan dia dengan baik. Sebab hakikatnya Su tu baik orangnya. Dia tak sakitkan hati aku, tak permainkan aku macam minah sorang lagi tu.

Jun. Tanpa aku sedari, aku sebenarnya ke selatan untuk jun. Aku menuju ke satu kota yang aku pernah bawak dia. Kota yang menyaksikan babak-babak awal aku dengan dia. Lokasi di mana aku mula rasa Kuch Kuch Hota Hai dengan dia. 

Kata orang babak-babak awal percintaan tulah yang paling indah. Saling curi pandang, saling jeling. Tak pasti sama ada si dia betul jeling ke, kita yang perasan. Tak pasti sama ada apa yang dia cakap tu ditujukan pada kita ke tidak. Main kias sana-sini. Silap bukan zaman Melayu lama je. Kalau tidak, dah masuk babak joget-joget la, babak baling batu kat tingkap.

Kita dikurniakan lima pancaindera. Aku percaya setiap orang ada pancaindera dia yang paling kuat. Pancaindera nilah yang paling pantas hantar mesej kat otak. Bagi aku, pancaindera aku yang paling kuat ialah penglihatan. Mungkin sebab tu aku jadik jurugambar. Mata aku memang tajam. Melalui penglihatanlah aku menilai sesuatu.

Tiap hari tu, hari aku di kota bersejarah tu, pancaindera aku yang paling kuat nilah yang telah melemahkan aku. Di setiap sudut, seolah-olah ada projector kat satu tempat tersembunyi, terpancarlah semua segala kenangan aku dengan Jun. Dan yang paling meruntun jiwa, saat sentuhan sipi-sipi waktu di St. Paul's Church.

Kenapa aku dera diri aku macam ni? Kenapa aku sanggup daki tangga yang boleh tahan mencungapkan semata-mata untuk buat jiwa aku sendiri jadi kacau?

Belum sempat aku jawab persoalan tu semua, ada SMS berbunyi. Dua orang je yang rajin SMS aku sekarang ni. Tak abah, Maya.

Abah: Masih di Ipoh? Bila nak balik?

Tak, abah. Kat Melaka. Bila nak balik? Balik pada siapa? Balik pada abah untuk menyusahkan dan membebankan lagi hidup abah? Balik pada Suhani yang berhak dapat lebih baik? Balik pada Jun yang toreh hati ni?

Patut ke aku bagitau abah aku kat Melaka? Kalau dia tanya aku buat apa kat Melaka, aku nak jawab apa? Aku tak pandai menipu abah.

Sambil turun tangga dengan niat meradak cendol durian buat pelepas haus, langkah aku terhenti.

Dari jauh, aku nampak kelibat yang aku kenal. Apa keberangkalian untuk aku jumpa dia kat sin? Tipis kan? Tapi macam mana dia boleh ada kat sini jugak?

Dalam dok kaget, aku lupa nak sorokkan diri. Dengan tak semena-mena, dia pun ternampak aku jugak. Ah, damn!

Apahal dia boleh nampak aku ni!

Dia sorang. Petanda baik ke tu? Baiklah kot. Kalau berdua ke, bertiga lagi parah aku dibuatnya. Dia mula bergerak ke arahku. Aku cuba membaca muka dia (korang ingat buku je ke boleh baca?) Kot ada rona merah, geram ke. Tak jugak. Nampak lengai je. Ke tu semua satu sandiwara? Mungkin bila dia betul-betul dekati aku, baru jelas apa yang ada kat muka dia.

Pastu yang aku pulak berdiri tercegat kat sini buat apa? Apasal aku tak blah? Konon pancaindera penglihatan aku ni cekap sangat kan! Dah nampak tu, lari ler! Ada bengong jugak aku ni rupanya.

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now