Kata Tok, Tok Wan meninggal dalam tidur.
Tengah hari sebelum Tok Wan meninggal tu, Tok tak ke masjid nak menunaikan solat Zohor macam biasa, jadi Tok Wan mintak Tok jadi imam jemaah di rumah. Katanya dah lama tak berimamkan Tok. Tok menurut je. Lepas solat, Tok Wan beriya-iya mintak maaf dari Tok kalau selama ni ada salah-silap sepanjang ia berkongsi hidup dengan Tok. Dia mintak maaf kalau dia ada tersalah langkah dalam menjaga Tok dan membesarkan anak jantan diorang.
Tok kata semula pada dia, apa yang dia bagi pada Tok selama ni lebih dari cukup. Tok rasa bahagia dan tak salah pilih dia sebagai pasangan hidup. Tok pun mintak maaf pada dia, sebab bawak dia merantau jauh dari keluarga dia sendiri sebab mengikutkan kehendak dan rajuk Tok. Tok dan Tok Wan telah sama-sama menangis sambil bersalaman dan berpelukan.
Lepas tu, Tok Wan kata dia nak baring sekejap. Tok kata dia nak ke kedai, beli barang. Cadangnya Tok nak gorengkan keropok lekor untuk Tok Wan, biar Tok Wan rehat. Dah lama dia tak masak untuk Tok Wan. Balik ke rumah, Tok terus tuju ke dapur. Dia gorengkan keropok lekor, lepas tu nak kejutkan Tok Wan dan minum petang sama-sama.
Tok kata, dia masuk je bilik Tok Wan dia dah dapat rasa ada yang tak kena. Tok Wan yang masih bertelekung terbaring lesu atas katil... matanya terpejam, nafasnya dah terhenti tapi bibirnya macam tersenyum. Tok pergi ke sisi dia... dan memang betullah, Tok Wan dah takde. Tok ucapkan Innalillah, hadiahkan Al-Fatihah.
Dan keropok lekor panas terus menghiasi meja tanpa dijamah.
-----------------------------------------------------------------------------------
Memandangkan aku satu-satunya waris perempuan Tok Wan, aku telah dipertanggungjawabkan sebagai salah seorang yang memandikan jenazah Tok Wan. Mula-mula aku kata pada abah, aku tak boleh. Aku tak cukup arif. Aku tak pernah buat sebelum ni. Dan dengan malunya aku terpaksa akui pada diri aku sendiri, macam seram sikit pun ada gak.
Tapi Tok kata Tok Wan memang pernah sebut pada dia yang kalau dia meninggal, dia memang nak aku sebagai salah seorang yang mandikan jenazah dia. Ada lagi 3 orang yang akan turut mandikan sama-sama dengan aku, salah seorangnya ustazah. Jadi, ustazah tu boleh tolong bagi aku panduan sambil aku mandikan. Cuma dia pesan, kalau boleh tahan nangis, tahan. Jangan sampai air mata terkena jenazah, nanti roh jenazah tu terseksa dek kesedihan kita.
Jadi, aku menurut la. Cuma satu permintaan... kalau boleh, aku tak nak mandikan bahagian kepala. Aku takut tak dapat menahan sebak bila menatap wajah Tok Wan. Biar aku di bahagian kaki. Sedikit sebanyak dapat aku cium sikit bau syurga daripada perempuan yang gantikan mama dalam hidup aku... yang tak pernah putus mendoakan kesejahteraan aku.
Semoga roh Tok Wan dicucuri rahmat dariNya.
----------------------------------------------------------------------------
Mayat Tok Wan terus dikebumikan malam tu lepas Isyak, Tok tak nak lengahkan. Sementara abah dan Tok mengiringi jenazah Tok Wan ke tanah perkuburan, aku di rumah menguruskan tetamu yang datang. Aku sibukkan diri dengan menyediakan makanan ringan, sampailah rombongan yang mengiringi jenazah balik semula ke rumah, dan kemudiannya beransur pulang ke rumah masing-masing.
Tinggallah aku, abah dan Tok. Sunyi betul rasanya rumah tu bila Tok Wan dah takde. Dulu aku selalu komplen pasal Tok Wan yang tak berhenti membebel. Sekarang ni aku rindu sangat nak dengar suara dia. Bebel lah kat aku seguni sekalipun, sanggup aku dengar.
"Hakikatnya, orang yang dah pergi tu memang dah pergi. Dia ada kat alam lain dah sekarang, dan satu-satunya cara kita nak berhubung dengan dia pun melalui doa."
Teringat aku pada kata-kata Amran. Sepanjang perjalanan balik ke kampung tadi, aku berhubungan dengan dia melalui SMS. Macam-macam kata semangat dia bagi pada aku, dan separuh dari kekuatan yang aku ada sekarang ni pun aku dapat dari dia. Tiba-tiba rasa macam nak dia ada kat sebelah aku.
"Kagum abah dengan Amir hari ni. You were very strong." komen abah sambil duduk di ruang tamu dengan aku. Tok masih di dalam bilik, membaca talkin.
Aku tersenyum tawar. "Tadi, Amir bukak almari baju Tok Wan. Semua sekali, ada 9 pasang baju kurung Amir," kataku.
Abah membalas senyuman tawarku. "Rasanya lepas Amir balik Germany, tak pun sebelum tu lagi... every year without fail, Tok Wan will buy you a pair."
Setitis air mata jatuh ke pipi aku. "It's so ironic. Sebelum abah call tu, Maya baru je request Amir pakai baju kurung pegi wedding dia. Amir memang teringat kat Tok Wan."
"Well, Tok Wan has prepared 9 choices for you," kata abah.
Aku senyum. Tak lama lepas tu, Tok keluar dari bilik dan duduk di ruang tamu dengan kitorang.
"Ayah tak nak ikut kami balik ke nanti?" persoalan yang sama jugak bermain di fikiran aku. Kesian jugak nak tinggal Tok sorang-sorang kat rumah ni, lagi-lagi Tok Wan dah takde nak jaga dia.
"Tak payahlah. Biar ayah duduk sini je." jawab Tok. "Cuma, kamu dengan Mira ni rajin-rajin lah sikit balik menjenguk." pesan dia.
Mira. Aku rasa tu pertama kali Tok panggil aku dengan cara Tok Wan panggil aku. Selama ni Tok macam abah jugak, panggil aku Amir.
"Seminggu-dua sebelum dia meninggal ni, kerap betul dia berborak pasal Mira. Gembira betul dia masa Mira balik baru-baru ni. Katanya sejuk hati dia tengok Mira tak tinggal solat. Ada pernah jugak dia tersebut, kalau dia mati lepas tu pun, takde apa yang terkilan. Hajat semua dah sampai," cerita Tok.
Mengalir lagi setitis air mataku. Abah pun sama.
"Dah, jangan sedih-sedih. Yang penting, doakan lah Tok Wan kamu. Si Mira ni bagus dah tak tinggal sembahyang. Kamu tu, Wan... satu-satunya anak jantan arwah mak kamu. Kalau tak harap ke kamu, dia nak harap ke siapa lagi doakan dia?" Ha, abah dah kena sound direct!
Tak tau kenapa, rasa nak tergelak pun ada. Tapi aku tahan.
"Insya Allah, ayah," balas abah.
Dan Subuh berikutnya, aku rasa pertama kali aku tengok abah sembahyang.
------------------------------------------------------------------------------
"How are you holding up?" suara Amran berbunyi simpati di hujung talian.
Pagi tu aku ambik kesempatan menelefon dia sementara abah bawak Tok ke bandar untuk beli barang-barang keperluan sebelum bertolak semula ke KL petang ni. Aku malas nak ikut, jadi aku duduk kat rumah je.
"Better than I thought. Surah Al-Inshirah jadi peneman," balasku sambil tersenyum.
"Alhamdulillah," kata dia. Aku dapat bayang yang dia pun tengah tersenyum. "Sekurang-kurangnya sebelum dia pergi, awak buat Tok Wan awak happy. That's good."
"Yeah. Wish I could have done more earlier though." kataku.
"Takpe. Kita belajar dari kesilapan. At least now you know you shouldn't take things for granted, kan?"
I shouldn't take things for granted.
"Terharu saya dengar Tok bercerita pasal Tok Wan. Dari gaya cerita dia tu, memang dapat rasa yang dia betul-betul sayang kat Tok Wan. Sayang yang macam tu susah nak cari dah zaman sekarang ni," cerita aku.
"Yeah. Beautiful, right? Kalau dah dapat sayang yang macam tu, jangan lepas dah."
Kalau dah dapat sayang yang macam tu, jangan lepas dah.
"Awak balik petang ni kan?"
"Ha'ah." Lepas tu, tanpa dapat menahan diri, aku menambah. "Can't wait."
Dan di hujung talian, dia pun menyahut, "Me too,"
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...