Jun telefon, minta aku ambil dia di kampus petang tu. Mungkin nak bincang pasal assignment yang dia cakap kat aku. Bagus jugak. Memandangkan aku dah tolak kerja dengan Maya, buat masa ni aku takde kerja lain melainkan kerja yang Jun janjikan tu. Aku ni bukannya jenis boleh menganggur lama-lama. Panas punggung aku dibuatnya.
Tapi Jun masuk je dalam kete, aku dah dapat rasa benda tak kena.
"Nak pegi mana?" tanyaku sambil memandu keluar dari kawasan kampus.
"Wherever." dengus Jun.
PMS ke apa minah ni?
"I know a great pasar malam that sells everything under the Sun... well, more like under the moon," cadangku sambil cuba membuat lawak yang gerenti takkan lulus masuk majalah Ujang.
Takde respon.
"Boleh tak ni? Pasar malam?"
"Sure, Mir! You nak bawak I pegi pasar malam, pasar tani, pasar raya... semua boleh!"
Sah PMS!
"You ni kenapa?" suaraku mula meninggu. Aku tak boleh orang main bentak-bentak tak tahu hujung pangkal ni.
"As far as I'm concerned, rule number two of this deal is; you pick a place when we go out. So quit asking me, alright?" balasnya, masih tak mengalah.
"Look, I'm trying to be nice here, pasal tu I mintak cadangan you jugak. I didn't come here to get my head bitten off," ujarku, kali ni dengan nada seolah-olah memberi sinaran.
"It's 7pm. I haven't eaten all day long and I'm freaking hungry. You nak bawak I pegi pasar malam je, and you say you're trying to be nice?"
"Mana I nak tau you belum makan sepanjang hari. Pasal tu I tanya dulu. Cakap elok-elok tak boleh?"
Jun diam. Dia melontarkan pandangannya ke luar tingkap, sekaligus menyembunyikan wajahnya dari aku.
"Look, I don't know you very well.. but I know you're a sensible person and it's unlike you to throw tantrums like this, am I right?" tanyaku dengan nada lebih lembut.
Jun terus berdiam diri, tapi kalau tak silap... ada esakan kecil yang keluar dari mulutnya.
Perlahan-lahan, aku alihkan rambut yang menutupi pipi kanannya, lalu aku selitkan rambut tu ke belakang telinganya. "Am I right?"
Setitis air mata jatuh ke pipi Jun ketika dia berpaling untuk memandang aku.
"I don't want to talk about it."
"Of course you do. Tapi bukan kat pasar malam kan?"
Jun senyum (nasib baik senyum. Kalau kau herdik lagi, aku turunkan kau kat sini gak!)
"Come... I know a nice, quiet place with good food. You'll tell me all about it there, okay?"
Perlahan-lahan, Jun mengangguk.
--------------------------------------------------------------------------------------
"Ha, perut dah kenyang." ujarku setelah melihat Jun melicinkan pinggannya. "Apa cerita?"
Jun melepaskan keluhan. Ada apa dengan keluhan dan cerita? Setiap kali nak bercerita mesti mukadimahnya keluhan. Cuba mulakan dengan bersin ke, batuk ke.
"Semalam birthday I."
Perjalanan mulut aku ke arah straw gelas jus oren terhenti. "Oh... err.... look, I'm really sorry... I tak tahu."
"Eh, it's okay. I tak marah you la, Mir. You baru kenal I kan? I don't expect you to know when's my birthday."
"Still... selalunya I rajin tanya birthday orang ni. But you can't blame me for being.... distracted?" ujarku diiringi dengan senyuman senget.
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...