Bab 59

5 0 0
                                    

Seperti yang telah dijanjikan, tengah hari tu aku berjumpa dengan Amran. Mula-mula borak hal biasa. Aku membiarkan dia masuk menu dessert untuk mengisi salah satu lagi ruang dalam perut dia, barulah aku bukak cerita.

"Sebenarnya, malam tadi sebelum pukul 12 tengah malam... saya nak jumpa awak atas alasan yang berbeza. Tapi lepas pukul 12 tu, alasan tu berubah," Ha, mana korang nak curi ayat intro macamni?

"Oo... macam cerita Cinderella la ni?"

"Ha, lebih kurang la," aku pun melayan.

"What happened after 12?"

Aku mengeluh. "Shah called."

Aku perhatikan reaksi muka dia. Ada sedikit terkejut. Hampa? Macam takde... ke ada tapi dia pandai sorok? Apasal dia nak hampa pulak kan?

"Owh... he's back?"

Aku mengangguk. "Dia mintak jumpa malam tadi. Jadi saya pun gi la jumpa," kataku.

"Hmm... and?"

Maka aku ceritakanlah perbualan yang berlangsung antara aku dan Shah malam tadi. Sepanjang cerita, Amran mendengar dengan teliti. Sekali-sekala dahi dia berkerut, tapi aku tak tahu ada tandanya tu.

"Why didn't you tell him about you and Jun? And your feelings for him?"

"That's the problem. Saya sendiri pun tak pasti tentang perasaan saya terhadap dia," jawabku, jujur.

"I see. Kenapa tak pasti?"

Aku menarik nafas panjang. "Saya... dah masuk dunia baru. Dan dalam dunia baru tu, saya jumpa orang baru. Kalau saya benarkan orang dari dunia lama masuk, will it be good for me? Dan adil ke bagi orang dalam dunia baru tu?"

Amran senyum. Manis macam selalu. Takde sikit pun pahit.

"Amir, saya rasa awak dah salah konsep ni. Awak bukan masuk dunia baru. Awak sekarang berada di tempat yang sepatutnya awak berada. Dan Shah pulak... memang dah dijodohkan untuk berada di sisi awak tak kira ke mana awak pergi. Kalau awak nak cakap soal adil, awak rasa adil ke awak sembunyikan apa yang awak rasa dan biarkan dia buat keputusan yang mungkin salah? Dan mungkin jugak mengecewakan diri awak sendiri?"

Aku mengangguk tanda faham. Amran memang macam ni. Cukup pandai buat segala-galanya nampak terang dan jelas di mata dan hati aku.

"Pasal orang baru tu pulak..."

Ayat Amran yang buat aku rasa berdebar-debar...

"Anggaplah orang baru tu sebagai katalis je. Tahu kan maksud katalis? Dia mengubah, tanpa dia sendiri perlu berubah. Jadi, awak tak perlu risaukan sangat pasal katalis ni," pesan dia.

Masih tersenyum. Masih manis.

"Shah memang jodoh awak. Kalau awak tolak hari ni, esok dia datang lagi. Jadi, buat apa nak buang masa?"

Amran masih senyum. Tapi kali ni ada sedikit nada pahit di situ.

----------------------------------------------------------------------------

Malam tu malam biasa. Langit pekat ditaburi bintang barang sebutir dua. Kereta masih menyusur ke sini sana. Kedai-kedai makan masih dipenuhi warga kota yang tak pernah kenyang. Taman bunga dan tempat merendek masih dipenuhi pasangan muda yang dahagakan kasih sayang.

Kopitiam tempat aku dan Shah selalu lepak jugak masih kelihatan biasa. Cuma pekerja Melayu dah berkurangan, digantikan dengan pekerja Myanmar yang kalau kau cakap bahasa Melayu kompleks sikit, dia ulang je balik menu yang dia bacakan kat kau tadi, dengan harapan kau tunjuk je apa kau nak tanpa menyusahkan hidup dia.

Aku malam ni juga nampak biasa. Mungkin rambut dah panjang sikit, tapi baju t-shirt dan jeans tetap gaya sempoi yang aku amalkan selama ni. Shah pun nampak biasa... baju kemeja berwarna biru gelap yang dipakainya ke studio siang tadi sebab ada meeting dengan sebuah local theatre company dipadankan dengan seluar slacks berwarna hitam. Nampak hensem macam biasa.

Korang mengharapkan aku menceritakan yang luar-biasa ke? Jangan terlalu berharap.

"Shah, gi tak wedding Maya weekend ni?"

"Gi lah! Nak kena bunuh dengan dia ke, dah balik tapi tak gi wedding dia. Apasal? Ko ada plan tak nak pegi ke?"

"Gi tu memang nak gi. Tapi invitation card aku tak tahu letak mana," jawabku.

"Eleh, Maya je pun. Takat invitation card hilang, takkan jadik hal," kata Shah.

"Bukan dia yang handle wedding tu kali ni. Si Fahrin tu buat semua. Buatnya kalau takde invitation card, usher tu tak kasik masuk cemane?"

"Ko duduk la luar!" Ces, sempat nak mengenakan aku.

"Tak pun... aku jadik ko punya plus 1 la," cadangku.

"Leh je," jawab Shah, ringkas.

"Tapi dengan syarat la," kataku.

"Dasar menumpang tak sedar diri. Ko tu yang jadik plus 1 aku, ko lak nak bagi syarat?" Nampaknya lawak kasar dah kembali seperti biasa. Kan aku dah cakap, ni malam yang biasa? Baguslah.

"Ko jangan gelakkan aku masa gi wedding Maya," aku meletakkan syarat,

Shah memandang aku dengan curiga. "Apahal?"

"Aku dah janji dengan Maya aku nak pakai baju kurung." balasku, selamba.

Dari ekor mata aku, aku nampak Shah tengah terlopong sambil memandang aku. Tapi aku buat selamba je sambil minum jus oren aku.

"Serius ke?"

"Apasal? Takleh? Dosa?"

"Takdelah," jawab Shah. "Awek ko nanti tak marah ke, ko pakai baju kurung?"

"Apahal nak marah pulak?"

"Mana nak tau..."

Aku biarkan suasana senyap sekejap. Hirup jus oren lagi. Lepas tu baru aku bersuara. "Tak marah punyalah. Lagipun, aku mana ada awek sekarang...."

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now