Bab 48

4 0 0
                                    

"Woi, bangun! Semalam dah start smayang tak tinggal, hari ni takkan nak tinggal kot? Rugi oo..."

Suara tu bukan suara Tok. Bukan suara Tok Wan. Suara Jun apatah lagi.

Suara Shah.

Yes, korang skang dah belajar dari kesilapan lalu kan? Korang tau ni mimpi kan? Aku pun sedar aku tengah mimpi. Tapi entah kenapa, aku yang kat dalam mimpi tu boleh layankan je.

Shah duduk kat hujung katil aku sambil tersenyum kambing. Selama ni aku tak perasan, tapi mamat ni ada lesung pipit rupanya, sebelah kiri. Kat luar rumah masih gelap, baru sangat masuk waktu Subuh ni. Bilik aku dah terang, Shah dah bukak lampu gamaknya. Mamat ni kan takleh tido dalam gelap. Ceit, tak macho langsung.

"Amacam? Best kan rasa bila smayang?" Tanya Shah sambil mengangkat-angkat kening.

"Best. Rasa tenang." Jawabku, ikhlas.

"Bila dah merasa best macam tu, nak patah balik tak?"

Aku gelak. "Ko tanya soalan kat aku macam aku budak baru belajar fardhu ain weh," balasku.

Shah gelak, "Aku dulu memang ada cita-cita jadik ustaz."

"Mujur tak jadik. Rosak ler bebudak." Aku ngusik. Dah lama tak bergurau camni dengan Shah. Rindu sangat rasa.

"Cis! Sebagai nak membuktikan aku leh jadik ustaz yang berkaliber, gi amik air smayang skang! Aku jadik imam solat Subuh."

Aku geleng je sambil senyum. Masa aku nak bangun tu, nampak Shah cepat-cepat bingkas bangun dulu.

"Ko apehal?"

"Takut tersentuh ler. Aku dah ada air smayang nih." Jelas dia.

Aku terdiam.

Shah tenung aku. "Nape? Salah ke aku cakap?"

Cara dia tanya tu... bukan menyindir. Lembut je dia tanya. Macam dia sungguh-sungguh nak dapat jawapan dari aku. Aku tak dapat nak bayangkan perasaan aku macam mana, tapi yang pasti aku tiba-tiba rasa sebak.

"Tak... tak salah," jawabku, perlahan. Aku masih tunduk, tak pandang muka dia. Aku tak tahu kenapa reaksi aku macam tu. Malu ke? Segan ke? Entahlah.

Bila aku angkat muka, aku tengok Shah tengah senyum. Bukan senyum mengejek. Ikhlas, lembut. Dan masih ada lesung pipit sebelah kiri.

"Dahlah, gi amik air smayang. Aku tunggu," kata Shah.

Aku angguk je, lepas tu terus gerak ke bilik air untuk amik air smayang.

Bila aku datang balik, bilik tadi yag asalnya bilik Tok Wan dah jadik ruang kat dalam masjid. Standard ni mimpi ubah-ubah setting. Aku selalu dapat mimpi camni. Aku nampak yang Shah dah tunggu kat ruang depan, lengkap berbaju Melayu (bila masa la pulak mamat ni pakai baju Melayu? Tadi dia pakai singlet dengan kain pelikat je. Macam mana aku leh ingat? Sebab aku pertama kali tengok Shah pakai singlet, dan buat pertama kalinya jugak perasan yang lengan mamat tu agak sasa).

Aku tersedar yang aku tengah pakai baju kurung lengkap bertudung. Pun aku tak tau bila masa aku pakai camtu. Tiba-tiba rasa segan pulak. Tapi segan je, tak pulak rasa janggal.

"Cun siot ko pakai camni, Mir." Tegur Shah.

"Boleh blah! Nak smayang ke tak ni?" hambik ko! Ko ingat aku dah pakai cenggini, aku takleh fire ko tengah-tengah masjid nih?

"Smayang apa kul 10 pagi ni? Ko nak solat Dhuha ke?"

Ah sudah... ni leceh kalau mimpi nih! Setting leh tukar, wardrobe leh tukar... timing pun leh tukar ka? Leceh, leceh.

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now