Ahhhh! Bencinya!
Dah 2 hari aku terperap kat dalam apartment sambil 'tanam anggur'. Jadi resah semacam sebab takde kerja menanti. Sebenarnya, salah aku jugak. Jun ada tepon semalam ajak keluar, nak tengok gambar-gambar yang kononnya aku dah ada untuk projek dia tu. Heh, maunya. Tu sekadar alasan untuk aku ajak dia datang surprise birthday dinner hari tu.
Aku nak terus main ego ke dengan Jun ni? Kalau ye pun nak main ego, apa sebabnya? Dari awal memang aku yang tetapkan peraturannya. Dari awal memang aku tahu di mana tempat aku. Kenapa aku nak emo pulak bila Jun tak jadi datang ke apartment aku malam tu?
Ahhh, tak kira! Nak emo jugak! Penat tau aku siapkan birthday dinner tu! Walaupun Cik Mas yang masak, tapi ada jugak usaha dari pihak aku. Sepatutnya usaha tu dihargai! Tapi... kan Jun tak tahu yang sebenarnya aku nak buat birthday dinner tu....
Ahhh! Dah nama pun surprise, mestilah dia tak tahu! Datang je lah. Dah buat plan dengan aku kan, pasal apa kensel last minute pulak?
Okay, setel... aku marah bukan sebab tak jadi date dengan Jun malam tu, tapi sebab aku telah bazirkan masa, duit dan tenaga aku. Ye, itu sebab sebenar kenapa aku marah. End of story.
Tiba-tiba telefon bimbit aku berdering. Ha, panjang umur.
"Hello?" aku menjawab, bukan dengan suara mesra yang selalu aku gunakan bila menyambut panggilan daripada Jun.
"Hello... busy ke?"
Ha'ah. Busy buat taik mata, taik hidung.
"Not really. Why?"
"Nak ajak minum petang,"
"Kat mana? I jumpa terus situ," putus aku. Heh, aku tengah jual mahal ni. Perasan tak?
"Okay. Kat kafe yang kat luar kolej I tu, boleh?"
"Kat situ? Tak sedap la. Hmm... Kita pegi yang kat pusat bandar hari tu la ek?" cadangku pulak. Mana boleh setuju dengan cadangan ko. Rancangan aku hari tu dah lah tak jadik.
"Petang-petang ni traffic bukan teruk ke nak ke situ?"
Peduli hape aku!
"Kat memane pun traffic teruk masa macam ni. I nak ke kolej you pun satu hal." bantah aku. Nak aku ingatkan pasal rule number two ke? Hari tu masa bad mood bukan main lagi ungkit!
"Hmm, okaylah..." Jun mengalah. "See you in 45 minutes then."
Yes! Ada masa sikit...
--------------------------------------------------------------------------------------------
"You... marah I ke?"
Ada beberapa kemungkinan kenapa Jun tanyakan soalan tu pada aku petang tu.
Walaupun selalunya bila keluar dengan Jun, aku lebih banyak mendengar daripada bercerita, kali ni mungkin kadar mendiamkan diri aku lebih tinggi daripada biasa.
Cerita yang mungkin dapat mengundang tawa, aku cuma sedekahkan senyuman je.
Yang nombor 3 ni memerlukan pemerhatian yang lebih mendalam dan teliti, dan aku tak tahu kalau Jun dah cukup mengenali aku untuk menyedarinya. Selalunya aku akan mintak air kegemaran aku yakni orange juice. Tapi kali ni aku mintak kopi panas. Walaupun hakikatnya aku tak minum kopi tapi bila minum kopi ni, aku boleh isi masa aku untuk menguruskan kopi tu. Aku boleh sibukkan diri aku dengan meletakkan gula, creamer... Lepas tu, main kacau-kacau, main tiup-tiup sebab panas (tekak aku bukan boleh terima sangat air panas ni). Secara tak langsung, mengurangkan eye contact dengan Jun.
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...