Bab 47

5 0 0
                                    

Sesusuk tubuh berdiri di sebelah sebuah kereta mewah, tersenyum ke arah aku sebaik aku tiba di muka pintu dan berdiri sebelah Tok. Kereta tu berjenama Mazda. Mazda RX8, kalau nak lebih tepat.

Sepatutnya aku dah tahu yang sampai tu bukan Shah. Sebab kalau Shah,mesti Tok tak kata "kawan kamu". Mesti Tok terus kata Shah, sebab Tok dah kenal Shah. Tapi tetamu yang sorang nih Tok tak kenal. Cuma aku yang kenal. Walaupun baru-baru ni, aku rasa macam aku dah tak kenal dia.

Dan orang itu ialah Jun.

"Hai, Mir..." dia menegur dengan suara ala-ala manja dia tu. Tok pulak yang senyum meleret. Esh, Tok nih....

"Macam mana you tahu I ada kat sini?"

"Shah bagi alamat ni," dia jawab, masih terpacak sebelah Mazda RX8 dia. Pacaklah ko sana! Buat masa sekarang aku belum ada niat nak jemput naik. Walaupun sebenarnya aku dah agak curious bila ko kata Shah yang bagi alamat ni.

"Mira, ajak kawan tu naik dulu kalau ye pun," Tok Wan yang rupanya dok menghampiri aku menegur. Alah! Kacau ar Tok Wan nih!

Aku buat dono je. Ni bukan rumah aku, aku takde kuasa nak jemput sesape naik. Kalau Tok Wan nak jemput, biar Tok Wan yang jemput.

"Moh ler naik," Alaaa... Tok Wan ni jemput jugak.

Jun dengan tak malunya naik tangga. Aku dah mula gerak ke ruang tamu. Malas nak jadik penyambut tetamu.

"Dari mana ni?" Tok Wan bertanya sambil dia dan Tok bersalaman dengan Jun.

"Dari KL, makcik," jawabnya. Tok Wan lah!

"Panggil Tok Wan dengan Tok je," Tok Wan betulkan. Tak payah nak betulkan la, Tok Wan. Bukannya dia nak masuk keluarga ni pun.

"Sorang-sorang datang dari KL? Haih... apa nak jadi la anak-anak dara zaman sekarang ni. Berani bebenor," keluh Tok Wan. Haha, kena bebel!

"Nak buat macam mana, Tok Wan. Terpaksa cari Amir sampai ke sini," balas Jun sambil mengerling ke arah aku. Terpaksa? Siapa paksa ko? Aku tak paksa pun.

"Hal kerja ke?" Tok Wan bertanya lagi. Kali ni diorang dah join aku kat ruang tamu, sementara aku buat-buat baca suratkhabar semalam yang dok ada kat atas meja ruang tamu tu. Tok dah masuk ke dalam nak bersiap ke masjid.

"Hal kerja la tu, Tok Wan. Dia ni memang pentingkan kerja," Nahhh! Hambik ko, sedas dari aku!

"Oo... duduk la dulu. Tok Wan buat air jap," kata Tok Wan.

"Eh, tak payah susah-susah, Tok Wan," kata Jun pulak. Ecewahhh... diplomasi mau ada.

"Alah, takde apa yang susahnya. Duduk la berbincang dulu," kata Tok Wan dan terus ke dapur.

Beberapa minit lepas Tok Wan dah ke dapur, aku masih buat dono pada Jun. Tapi, kesian la pulak nengok dia terkulat-kulat kat situ. Memandangkan dia dah datang dari jauh, dan aku pulak seorang manusia yang berhati perut, aku pun bukak la mulut.

"You call Shah ke, tanya I kat mana?"

Apasal entah jantung aku nih... menyebut nama Shah je pun dia dah jadik laju.

"I tanya through Facebook," jawab Jun.

"What exactly did you ask him, and what exactly did he tell you?" ketahuilah bahawasanya aku lebih nak tahu jawapan kepada bahagian kedua soalan aku tu.

"I said I'm looking for you, and I've looked everywhere that I can think of around KL. Any chance he might know where you'd be... and he gave this address," balas Jun.

Damn it, Shah... why do you have to know me so well?

"Apa lagi yang Shah cakap?"

"Takde apa-apa." jawapan yang amat menghampakan.

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now