"Err... Can you please take our pictures?"
Apa 'Err... err...?' Panggil 'Abang' la! Sekali aku sekeh kang!
Hish, diorang ingat aku personal photographer diorang agaknya. Suruh amik gambar diorang posing sana-sini. Kalau lawa takpe jugak! Ini bedak je bertepek 14 inci.
Hati aku menggerutu je sepanjang karnival tu. Seperti yang dijangka, lebih daripada separuh syot aku dipenuhi dengan gambar bebudak ni. Aku nak ambik gambar candid pun, ada je yang enterframe. Kalau pandai buat-buat natural satu hal la, ini memang muka senyum tampal. Nak je aku sound, "Dik, audition iklan ubat gigi bukan kat sini,"
Tapi faham ke diorang apa itu sarcasm? Aku rasa tak. Mungkin diorang akan anggap itu pujian. Maka perlukah aku sound direct je? Sampai ke telinga Maya kang aku jugak yang kena. Bukanlah aku takut sangat dengan Maya, tapi sebab dia, tak lama lagi laptop idaman bakal berada di pangkuan aku, takleh la nak buat hal.
Nak buat-buat snap tapi sebenarnya tak ambik syot pun takleh. Menyusahkan jugak rupanya era digital ni. Lepas je aku ambik gambar, diorang ni sibuk-sibuk nak tengok gambar yang aku dah tangkap tu. Takut gamaknya, dalam gambar tetiba hidung jadi rompong ke, mata Utara-Selatan ke. Lepas dah rasa diri tu habis cun tak hengat, barulah diorang lepaskan aku dari cengkaman maut diorang.
Argh! Tekanan!
Lepas aku ambik gambar lima orang budak pompuan yang aku yakkin merasakan diri diorang Spice Girls alaf baru (diorang ni sempat kenal ke Spice Girls tu siapa?), aku cepat-cepat melarikan diri ke satu sudut. Dari situ aku dapat lihat pemandangan karnival tu dengan lebih jelas. Sebenarnya meriah jugak karnival ni. Banyak syot-syot menarik yang aku boleh ambik.
Baru je nak ambik gambar seorang budak comel yang tengah melahap cotton candy seolah-olah tu makanan ruji dia, terdengar satu suara menegur aku.
"Amir...?"
Uik? Suara lelaki! Aku cemas sikit kalau suara lelaki ni, semenjak kes kena bambu dengan ex-boyfriend Sharon dulu (lu yang tak pandai jaga awek. Bila awek lu lari kat gua, marah gua plak apehal!)
Tapi suara ni, macam pernah dengar...
Perlahan-lahan aku berpaling. Seorang mamat berkulit hitam manis sedang tersengih sambil memandang aku.
"Black!" sahut aku.
"Uits! Nama lama tu janganlah diungkit kembali," jawab Black, masih tersenyum.
Aku tertawa sambil bersalam dengannya. Black ni member aku masa zaman sekolah menengah dulu. Nama sebenar Naqiuddin. Apasal panggil Black? Korang ingat sebab warna kulit dia ek? Ish, ish, ish... tak baiknye korang ni... keh keh. Al-kisahnya, Black ni dulu pernah kena blacklist dengan cikgu disiplin sebab suka ponteng kelas. Jadi, dari situlah wujudnya gelaran Black.
"Macho ape," aku mempertahankan gelaran zaman sekolahnya tu.
"Macho bukan pada nama beb," katanya sambil tersenyum sinis.
Hoho, sindirankah itu?
"Apa ko buat sini? Lepas ko gi Germany, terus lost contact," matanya memerhati aku dengan teliti. "Ko ni.... cenggini lagi ek?"
"Is that supposed to be a compliment? Come on, Black... takkan takde perubahan sikit pun. Penat-penat aku merantau jauh, balik-balik ko kata sama je. Ceh."
Black gelak. "Okaylah, okaylah... makin macho lah... kot," Black membalas.
Macam tak ikhlas je.
"Aku buat freelance skang," aku menjawab sambil menunjuk kamera yang sedang aku pegang.
"I see. I see... So, living your dream lah now?" Black tahu, dari zaman sekolah lagi aku memang minat seni fotografi ni.
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...