Bab 13

5 0 0
                                    

Petang tu aku mengorak langkah ke ofis Maya untuk mendapatkan durian runtuh aku. Mana taknya, tiba-tiba dia tepon kaya ada residual check untuk aku. Cantek la... ke Maya saja je nak jumpa aku?

Setibanya di ofis Maya, aku nampak dia tengah sound secretary dia.

"Zita, hari ni je dah 3 kali I pesan kat you suruh hantar faks kat Hotel Sheraton tu. I tak nak dengar alasan lupa la, busy la... Habis, I ni tak busy la? Kerja simple macam tu pun you tak boleh buat, baik you jangan mimpi nak buat event management."

Uish, geramnya. Terkebil-kebil budak Zita tu. Intern ni. Silap tak cun je. Kalau tak, aku backing dah.

"Did I come at a bad time?" aku menyampuk.

"Oh, Amir! Tak... masuklah," Maya mempelawa masuk ke dalam biliknya. Sebelum tu, dia masih sempat lagi menjegilkan mata pada budak Zita tu. Hehe, nasib ko lah Zita. Dapat bos Pontianak Harum Sundal Malam.

"So... show me the money!" aku berseloroh menggunakan ayat popular dari filem Jerry Maguire tu.

Maya seyum sambil menyerahkan cek pada aku.

"Uish, banyak ni," komen aku apabila melihat angka-angka pada cek tu.

Sebenarnya tu residual campur advance tu," kata Maya.

"Advance? For what?"

"I kinda need a favour from you," jawab Maya. Hoh, sudah... apa pulak ni? Kalau nak mintak berlakon jadik part-time boyfriend, sorry... I'm fully booked. Haha!

"Apa dia?"

"The guy I hired for the Batik Fest kinda sucked. I need you to touch-up the soft copy, boleh?" Ceh, kalau datangnya dari Maya, musti hal kerja punya.

"Takde hal. Who was the guy, anyway?"

"Jared Wong," balasnya.

Aku terus menepuk dahi. "Adoi! Dia tu memang hampeh la. Apsal tak tanya I dulu?"

"Mana I nak tahu? Tengok portfolio dia macam okay."

"Memang la okay. Tu semua dah touch-up tu. The guy's a borderline conman," ujar aku.

"Hmph... actually this is all your fault."

"Aik? Apahal I pulak?"

"Kalau you ambik job tu, kan dah senang hidup I?"

"Eleh, kalau I ambik job tu... jadik tiang lampu la I gamaknya."

"Tiang lampu?"

"Yelah. You dok dating dengan Shah," aku mengusik.

"It wasn't a date la!" Maya menafikan. Elelelele....

Aku senyum je mendengarkan jawapan Maya. "Dia dapat tak baju dia?"

"Dapat. Very nice. He's got incredible taste," Maya memuji. Puji ada makna tuh.

"Mana taknya. Cerewet."

"Hmm. I figured. Pasal tulah agaknya sampai skang takde awek ek?" Maya meneka.

"Entahlah dia. Tak tau apa dia cari."

"Siapalah yang bertuah nak dapat dia nanti ye," kata Maya, separa mengeluh. 

"You kot?" aku mengusik lagi.

"Hah! Yeah, right! I don't think he's into me la." ujar Maya. Pasrah bunyinya.

"Depends. Selalunya bergantung pada date tu macam mana. How was the date?" tanyaku dengan gaya lebih serius.

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now