Bab 40

5 0 0
                                    

"Apa you buat kat sini malam-malam ni?"

Kasar. Jauh beza nada yang aku guna ni dengan nada lembut yang selalu aku gunakan bila dengan dia. Tapi sekarang dia dah jadi orang lain. Aku sendiri tak pasti sama ada aku masih sayang orang yang sama. Orang yang terlalu banyak ditipu ni kadang-kadang boleh berubah. Penipuan ni lagi teruk daripada kanser. Dia bunuh kita dari dalam.

"You didn't answer my calls for a week. I was getting worried," katanya.

Sekilas aku pandang wajahnya. Tak lama. Renungan aku singgah sekejap saja. Tak kuasa aku nak pandang lama-lama. Rindu tu dah hilang. Dah diganti dengan menyampah bila dia ada depan mata aku macam ni. Tapi dari raut wajah, memang nampak macam ikhlas dia risaukan aku. Suara dia yang manja sarat dengan nada memujuk.

"I okay. Takde apa-apa. Dah tengok sendiri kan? Bolehlah balik."

Kasar sangat ke? Tu menghalau kan namanya? Tapi aku berhak nak halau. Ni kan rumah aku. Siapa suruh dia datang rumah aku malam-malam! Kan tak sopan tu namanya. Ganggu orang nak tidur.

Walaupun dah seminggu aku tak tidur...

Aku membuka pintu rumah aku. Aku dapat rasa yang dia masih berdiri di belakangku sambil memerhati gelagat aku yang tak endahkan dia.

Ye! Aku tengah marah kau! Bebal ke? Tak reti-reti nak balik?

"Mir... kenapa ni?"

Sah, bebal!

"Takde apa-apa. I penat ni. You baliklah," balasku, kurang sikit nada kasarnya dari tadi. Memang aku tak cakap tipu, aku penat. Aku tak boleh berdepan dengan dia sekarang. Entah apa yang keluar dari mulut aku nanti.

"Obviously there's something wrong. Takkan you nak I balik macam tu je?"

Aku mengeluh. Aku duduk atas sofa, membelakangi dia yang masih tercegat di tepi pintu. Aku tak tahu apa yang aku boleh cakap untuk buat dia balik. Sebab aku tahu dia degil. Dia kan orang yang bercita-cita tinggi, sanggup buat apa saja untuk dapatkan apa yang dia nak?

Dia berjalan ke arahku. Dengan sedikit teragak-agak dia duduk di sebelahku. Mungkin dia rasa hubungan dia dengan aku selama ni melayakkan dia buat macam tu. Perlahan-lahan, dia meletakkan tangannya di atas pahaku.

Melampau ke kalau aku tepis tangan dia? Aku tak lagi rasa selesa dengan sentuhan dia. Sebab aku dah tahu yang sentuhan tu jugak yang memusnahkan aku.

Tapi aku biar je. Kan aku dah kata, aku penat? Kalau boleh aku nak tidur je atas sofa ni. Dia nak balik, balik. Dia nak terus duduk di situ tengok aku tidur, lantak dia la. (Tapi.... kalau dia buat apa-apa masa aku tengah tidur? Bahaya gak).

"Mir, selama ni you tak pernah ada masalah nak kongsi cerita dengan I. Kenapa pulak kali ni berat sangat?" Nada memujuk dia memenuhi ruang sunyi dalam rumah aku.

Aku bangun. Aku dapat rasa yang dia agak terkejut dengan tindakanku, tapi dia cuba berlagak tenang. Aku berjalan ke arah dapur. Macam mana pulak saat-saat macam ni, aku boleh rasa lapar? Mungkin sebab dah banyak hari aku tak lalu makan. Semalam Nik nak belanja kat kafe dia pun, aku tak nak. Tapi dia bungkuskan jugak nasi goreng. Sampai hari ni tak berusik, aku simpan dalam peti ais.

Aku keluarkan nasi goreng tu dari dalam peti ais dan panaskan. Bukan susah, main tekan-tekan bintang je. Bagus orang macam Nik. Itu baru betul caring namanya. Tak pulak dia desak aku suruh bercerita masalah aku. Yang penting perut aku berisi, kesihatan aku terjaga.

Yang dia ni pulak datang tengah-tengah malam buta mengacau aku. Ha, duduklah situ. Nasi goreng ni pun aku tak nak pelawa. Ni aku punya sorang. Zaman di mana aku rasa aku boleh kongsi semua dengan kau dah tamat!

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now