Bab 5

10 0 0
                                    

Road trip aku dan abah balik ke kampung weekend lepas taklah seteruk yang disangka. Aku berjaya 'melarikan diri' ikut Tok ke laut... Ahhh, best giler! Banyak shot menarik yang aku dapat ambik. Punyalah excited nak dapat satu syot tu sampai nyaris terjatuh kamera aku. Kalau jatuh kamera tu, sayang oooo! Kamera old-school, beb. Masih pakai negatif. Baru authentic.

Tapi kesian kat abah lah. Sementara aku ke laut, abah kena 'serangan' M16 Tok Wan. Biasalah, Tok Wan tak puas hati dengan cara hidup abah, lagi-lagi pula bila aku ni ternyata jelas mengikut jejak langkah dia. Aku balik je dari ikut Tok, abah dah usha aku slack. Siapa suruh abah liat bangun pagi? Kalau tak, dah selamat dah ikut aku dengan Tok.

Aku mengeringkan gambar-gambar yang aku tangkap hujung minggu lepas kat dark room yang aku buat sendiri dalam apartment aku. Hai.... aku jelah kot yang masih develop gambar guna dark room era digital ni? Tapi, sekali-sekala layan feel zaman lama, baru best. Korang pikir ni dah cukup pelik? Heh, ada banyak lagi yang korang tak tau.

Tadi Jun telefon, katanya nak ajak borak-borak sambil minum kat luar. Memandangkan aku baru dapat bayaran daripada Maya baru-baru ni, boleh la aku eksyen bawak dia tempat up-class sikit.

Katanya tadi lagi setengah dia sampai. Aku mengerling jam tangan. Patutnya dah sampai. Eleh, awek macam dia selalunya menepati masa ke?

Tiba-tiba loceng pintu depan rumah aku berbunyi, menandakan awek cun tu telahpun sampai, sekaligus melenyapkan prejudis yang bermain di fikiran aku. Aku berlari-lari anak ke pintu. Dengan senyuman senget yang bagaikan diukir, aku membuka pintu...

Dan ekspresi wajah aku berubah.

Memang seprang awek cun sedang berdiri depan aku.

Tapi awek tu bukan Jun.

Tudung berwarna hijau mudanya dililit kemas, menaikkan lagi seri wajahnya. Bulu matanya yang panjang meredupkan lagi matanya. Baju ala kurti yang dipakai berwarna putih dan menutupi suku daripada lengan, mendedahkan kulit kuning langsatnya. Dia melemparkan senyuman melankolik. Senyuman yang menggamit semula masa silam aku.

"Su...."

Ucapan tu lebih kepada bernafas daripada memanggil namanya. Sebab satu ketika dulu, menyayanginya umpama bernafas bagi aku.

Satu ketika dulu.....

"Hai, Amir," ujarnya.

Lamanya aku tak dengar suara tu...

"Apa awak buat kat sini? Macam mana awak tahu saya tinggal kat sini?" Nada yang keluar dari mulut aku lebih keras daripada rehearsel dalam kepala. Aku dapat rasakan ego aku mula mengawal diri.

"Saya terjumpa Shah. Shah yang bagi alamat awak."

"Shah bagi?" Aku, ragu-ragu. Tak mungkin Shah dengki dengan aku macam ni.

"Well, he didn't want to. Tapi saya yang pujuk," jawabnya.

"Sejak bila pandai memujuk?" Satu lagi soalan berbunyi keras keluar dari mulut aku. Cool down, Amir... Cool down...

"Amir..."

"Sorry, sorry... I just..." aku hilang kata-kata. Aku.... apa? Terkejut? Gembira? Kecewa? Tuhan aje yang tahu macam mana jiwa aku bergelodak di ketika itu. 

Menengokkan aku sedikit tak tentu arah, gadis bernama Suhani tu bersuara lagi. "Tak nak jemput saya masuk?"

"Hmm... masuklah," pelawaku.

Ada bunyi ikhlas ke?

Ada lah kot, sebab tu dia dengan tak malunya masuk ke dalam rumah aku. Aku mengunjukkan dia ke arah ruang tamu, sementara aku pula terus ke dapur.

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now