"Mana you hilang lagi ni? Lama betul tak nampak."
Maya menegur sebaik saja aku dan dia duduk kat kedai kopi kegemaran dia tu. Memang betul pun aku dah lama tak jumpa dia. Dua-tiga menjak ni banyak luangkan masa dengan Amran, dan sekali-sekala menjenguk abah. Aku jumpa Maya ni pun sebab dia kata nak bagi job.
"Tak nak lah kacau you. You kan dah nak kahwin tak lama lagi, mesti busy," aku bagi ayat diplomatik.
"Alah, hal kahwin tu semua Fahrin yang uruskan. Dia tak nak I pening-pening."
"Sayang betul dia kat you ek?"
"Mestilah! Dia kan nak kahwin dengan I?"
"Ke... dia takut you jadik bridzella?"
Maya sekadar menjelirkan lidah. Eleh eleh, budget comel la tu. Sorry ler, aku dah tak tergoda dah dengan tu semua.
"Anyway, what have you been up to?"
"Takde apa. Work and normal stuff," balasku, ringkas.
"Ye ke, normal stuff?" Maya curiga.
"Ye lah!" Okay, that answer was a little too loud and a little too defensive.
"Hmm... psychologist tu, apa cerita?" soalan yang dah dijangka tu pun keluar.
"Okay. Seeing him on a regular basis," jawabku, cuba berlagak se-selamba yang mungkin.
"Wow, regular basis," usik Maya sambil mengangkat-angkat kening.
"Dah tu, what do you expect? Psychologist kan, mestilah ada appointment," aku bagi alasan. Tipu giler.
Dalam masa beberapa minggu ni, hubungan aku dengan Amran memang dah jadi rapat, dan aku rasa tak boleh lagi dikategorikan sebagai hubungan biasa. Aku tak kata hubungan tu istimewa (adakah aku sedang berada dalam denial?) tapi yang pastinya rapat la. Salah aku ke kalau mamat tu faham aku, dan aku rasa selesa berborak dengan dia?
"Hmm... appointment kat ofis dia ke kat luar?"
"Dia mana ada ofis. Jadi kena jumpa kat luar. Why does it matter, anyway?"
"Eh, it matters la! Kalau selalu jumpa kat luar, maknanya selalu gi dating," kata Maya.
"Girl logic. Never make sense." keluh aku.
"Eleh, tak payah lah nak mengeluh. Kaum you jugak." Maya ni semenjak tahu pasal transformasi aku, memang tu lah modal dia.
Aku... ada nak tanya soalan ni. Tapi aku tahu soalan tu takkan berlalu macam tu je dengan jawapan yang mudah. Mesti perbualan tu jadik berlanjutan. Tapi, soalan ni memang dok menghantui fikiran aku dah berhari-hari. Aku pernah luahkan sekali kat Amran, Amran pun kata kalau aku betul-betul nak tahu, aku tak patut biar benda tu bersarang dalam kepala. Tak elok.
"Maya... you ada dengar-dengar berita kalau Shah jadi ke tak datang wedding you?"
There, I said it!
"Hmm... takde pulak. Tapi sebelum dia fly gi Melbourne dulu dia ada cakap, he will try his best to make it."
Aku mengangguk je. Aku tunggu kalau-kalau ada soalan susulan dari Maya, tapi takde pulak. Mungkin dia pun tahi ni isu sensitif. Untuk tak biarkan suasana janggal tu berlarutan, aku pun tukar ler topik.
"So... what should I get you for your wedding?"
"Kalau I mintak you kontek Shah, tanya dia datang ke tak, boleh?"
La... aku ingat setel dah! Rupanya minah ni dok berkomplot dalam kepala dia sorang-sorang. Hampeh!
"Maya..."
"Okay, okay. I know. Worth a shot." katanya, terus surrender.
"You mintak la apa je. You nak last one night stand ngan I pun, I leh consider lagi. Tapi tak nak lah ada kena-mengena dengan Shah," pintaku.
"Hish! Apa ni? Kata dah kembali ke pangkal jalan," marah Maya, tapi dengan nada berseloroh.
"Dah kalau you yang nak sangat, you la tanggung. Mana lah tahu, kot kempunan ke dulu tak merasa sebelum I nak beralih arah," balasku.
"Eiii... takmoh, takmoh," kata dia. Aku gelak je.
"Hmm... ha! I nak request you pakai baju kurung masa datang wedding I, boleh tak?"
Aku senyum. Tak tahu kenapa tapi dengan serta-merta teringat kat Tok Wan, yang tak pernah lelah membelikan aku baju kurung setiap kali Raya. Dah berapa banyak dah koleksi baju kurung aku kat rumah Tok Wan agaknya. Nantilah, aku gi ambik.
"Boleh," jawabku, ringkas.
Maya senyum sampai telinga. Kalau Shah ada pun, mesti dia happy.
Baru je aku nak minum, tiba-tiba tepon aku berbunyi. Uik, Amran ke ni? Nak kata malam ni kensel ke? Aiseymen.
Tapi nama yang tertera di skrin handphone aku bukan nama Amran, sebaliknya nama abah. Sedikit suka di situ mengenangkan sesi makan malam ni bersama Amran masih on.
"Ye, Tan Sri," aku menjawab telefon.
"Mir..."
Senafas dari abah yang membuatkan aku terus tahu ada yang tak kena.
"Kenapa ni, abah?"
Abah diam sekejap. Lepas tu aku terdengar satu esakan terlepas dari mulut dia....
"Tok Wan dah takde..."
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...