"Macam dah tak ada lelaki tulen kat sekolah ni!"
Herdik mamat berambut punk yang rasa diri habis rockstar tu kepada Anis.
"Yang ko sebok apasal? Suka hati aku lah aku nak berlakon dengan siapa!" Anis mengherdik balik. Boleh tahan jugak si Anis ni... badan je kecik.
"Ey, aku yang tulis skrip untuk drama ni! Aku ada hak jugak nak pilih siapa yang berlakon drama aku!" mamat berambut punk yang nama sebenarnya Faizun tu (nama habis Melayu, budget habis Jepun la buat rambut macam tu).
"Aku tak faham la isu ko ni apa, Ijun. Kita empat orang ada masa audition tu. Ko, aku, Samad dengan Cikgu Norma. Kita kan dah buat keputusan ikut majoriti. Dah yang lain tu tak bagus, nak buat macam mana?"
"Ah! Tipu giler lah tu! Si Razif tu kan bagus. Kan kita dah shortlistkan. Tinggal Razif dengan budak tu. Aku dengan Samad pilih Razif. Cikgu Norma tak kisah. Tapi ko pergi pilih budak tu, terus Cikgu Norma pun pertimbangkan budak tu! Kalau tak, kan dah senang cerita? Ambik Razif je," hujah mamat Ijun tu panjang lebar.
"Razif tu berlakon over lah! Dahlah tangan senang merayap! Ko senang cakap la, bukan ko yang berlakon dengan dia nanti," bentak Anis pulak.
"Habis tu, kalau tangan budak lagi sorang tu merayap, ko tak kisah la? Ko tak geli ke? Paling-paling si Razif tu memang jantan, memang naluri dia," Wahhhh... ini dah lebeh!
"Yang ko sakit hati sangat dengan si Amir tu apahal? Salah apa dia buat kat ko?" Akhirnya soalan Anis mengkonpemkan yang memang diorang tengah bercakap pasal aku.
"Rentikanlah panggil dia Amir, Anis! Nama dia Amira! Gatal pegi audition untuk part lelaki... tak faham aku!" Ijun mendengus.
"Suka hati ko lah nak cakap apa, Ijun. Yang penting, aku nak dia jadik hero drama ni," putus Anis dan terus pergi, tanpa menyedari yang aku dok mendengar perbualan dia dengan Ijun dari belakang pintu...
Kisah zaman sekolah tu bermain semula di fikiran aku macam video lama yang dah berkulat. Peristiwa dengan Azhar semalam membangkitkan semula memori zaman sekolah... zaman di mana perubahan pada diri aku mula ketara.
Ijun bukanlah satu-satunya orang yang tak menyukai penampilan aku. Ramai lagi yang pernah mengutuk aku kat belakang, lagi-lagi mamat-mamat yang hilang awek diorang sebab aku.
Salah aku ke kalau aku lebih pandai layan perempuan? Salah aku ke kalau aku lebih suka layan perempuan? Dari kecik lagi, aku memang tak macam budak perempuan yang lain. Naluri kelelakian aku memang kuat. Terlalu kuat. Aku sendiri tak dapat nak tenang. Bukan aku tak pernah cuba suka benda-benda yang budak perempuan lain suka. Tapi dah memang minat aku ke arah itu.
Aku pernah terdengar macam-macam spekulasi orang kenapa aku jadik macam ni. Kononnya sebab aku ni datang dari keluarga berkonflik la, tak cukup pendidikan agama la, apa la. Tak ada orang yang akan faham bila aku kata, "Aku macam ni sebab aku memang macam ni." Habis. Senang cerita.
Aku tak salahkan orang luar. Sedangkan keluarga sendiri pun susah nak menerima. Abah sorang je yang faham. Sebab tu setiap kali bila balik raya, bila aku kata pada abah aku cuma nak balik pada hari raya ketiga atau keempat, abah tak desak. Sebab dia tahu, kalau balik raya pertama atau kedua, Tok Wan mesti bising kat dia...
"Kenapa si Mira tu tak pakai baju kurung? Aku tak tau la macam mana kamu besarkan anak, Wan. Boleh kamu biar je si Mira tu macam tu!"
Mira... nama tu dah jadi asing bagi aku. Seingat aku masa-masa kecik dulu... mama yang paling kerap guna nama tu. Bila mama pergi, mama bawak pergi sekali nama tu. Masa jumpa mama baru-baru ni pun, aku perasan yang mama cuma sekali-sekala panggil nama benar aku - Amir. Seboleh-boleh dia memang mengelak daripada panggil nama aku. Irenna pun aku nampak macam serba salah. Agaknya dalam fikiran dia, "Nak panggil kakak ke abang?"
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...