"Yo!"
Aku menegur Shah sebaik masuk ke dalam bilik di studionya. Shah berpaling dari komputernya dan melemparkan senyuman tawar, tapi sebaik saja aku meletakkan sandwich kegemarannya dia atas meja, senyumannya bertambah gulanya. Kenalah pujuk sikit, dah aku buat hal. Macam couple pulak bunyinye aku ngan Shah ni.
"Apa ni? Turkey toast?" Shah bertanya sambil tangannya dah dengan rakus membuka balutan sandwich tu. Ish, ish... pelahap sungguh!
"Takdelah. Sandwich aku buat sendiri."
Dengan serta-merta gerak rakus Shah terhenti. "Jap, bagi aku tepon bapak aku dulu... nak kasitau dia pasal wasiat aku." Shah mengusik sambil berpura-pura mencapai telefon bimbitnya.
"Takyah susah-susah. Aku dah cakap dah ngan bapak ko, semua harta-benda ko dah diwasiatkan pada aku."
Shah ketawa sambil menggeleng. Ahh... leganya rasa hati dengar Shah gelak semula.
"Aku ingatkan datang ni nak kasik kad kahwin," ujar Shah sambil membaham sandwichnya.
Aku tergamam seketika. "Aik? Ko... tau? Cemane..."
Shah tersenyum penuh misteri. "Takdir telah menemukan aku ngan Nik kat stesen bas sebelum dia balik kampung." jawab Shah.
Ceh! Nik ni memang nak kena cepuk nih.
"Ko gi stesen bas buat apa?" Aku cuba mengubah topik. Memandangkan Nik dah kasitau, takpelah kalau aku lengah-lengahkan perbincangan tentang aku ngan Jun ni jap.
"Hantar member aku balik lepas gi makan ngan dia jap." balas Shah.
"Lelaki? Pompuan?"
Shah terdiam seketika. Kemudian menjawab, "Pompuan,"
Uik? Menarik...
"Skandal ka?"
"Kepala hotak ko! Bini orang tu!"
"Pergh, bini orang! Lagi dahsyat daripada aku ni, Shah. Aku paling-paling pun tunang orang je,"
aku menyakat."Blah la... laki dia yang mintak tolong aku hantarkan dia kat stesen bas."
"Ah, tu memang taktik ko tu! Ko nak dapatkan kepercayaan laki dia dulu kan? Pastu ko rembat bini dia... kan?" aku menyakat lagi.
"Gile keji," ujar Shah.
Aku memerhatikan raut wajah Shah. Aku dah mengenali dia cukup lama untuk tahu yang fikiran dia tengah melayang jauh. Aku pasti inti pati fikirannya tu ada kena-mengena dengan awek bini orang yang dia hantar ke stesen bas tu.
"Macam ada history je," komen aku.
Sekali lagi Shah memberikan senyuman ala biskut tawar nan lemau. Konpem ada history!
"Ko ingat aku kasik sandwich tu free ke? Kena bayar dengan story ar wey!" ujar aku.
Shah ketawa kecil. Kemudian, dia mula bukak cerita...
"Ezzah nama dia. Aku panggil Zie je. Aku kawan ngan dia sejak awal sekolah menengah lagi. Memang rapat la... rapat sangat-sangat. Pendek kata kalau aku diam buat muka slenga pun, dia boleh agak apa yang aku tengah pikir..."
"Couple ke?"
"Couple susah sikit. Sebab Zie ni... tak minat lelaki. Minat pompuan." jawab Shah.
Aku terdiam.
"Tapi aku masih rapat dengan dia. Aku pujuk diri aku, aku kata ni sekadar satu fasa dalam hidup dia je. Lambat-laun dia berubah lah. Dan aku nak bila berubah tu, aku orang yang paling rapat di sisi dia. If she suddenly changed her preference, I want to be the first guy she sees," jelas Shah.
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...