Bab 15

9 0 0
                                    

"Hmm.. balik hari ye?"

Ujar abah diiringi senyuman nakal sambil mengangkat beg aku di atas sofa yang berisi sepersalinan pakaian serta barang-barang keperluan bermalam yang lain.

"Just in case," kataku, sambil mengambil beg tu daripada abah.

Abah bermalam kat apartment aku malam tadi. Dia ada meeting dengan client kat satu lounge berdekatan dengan rumah aku. Kebetulan pulak Pak Pian, drebar abah off-day semalam, jadi abah drive sendiri pergi lounge. Habis meeting dah dekat pukul 2 pagi, abah tak larat nak balik ke rumah dia. Jadi, melepak kat apartment aku ler.

Malam tadi aku bercerita pasal Jun. Taklah terlalu terperinci, tapi abah tahu lah pasal kes Jaha tu. Abah diam je, agaknya dah mengantuk sangat masa aku bercerita tu kot. Aku pun tak larat nak cerita panjang-panjang. Cukuplah abah tahu yang hari ni aku nak ke Melaka dengan Jun.

"This Jun girl sure sounds like a lot of fun," komen abah sambil berjalan ke dapur, mungkin perlukan dos kopi pagi dia.

"You're the first one to say that. Orang lain semua suruh main jauh-jauh. Bahaya lah, takleh caya la." rungut aku pada abah.

"Bahaya tulah yang seronok. Baru ada thrill," balas abah sambil membancuh kopinya.

Hai, Dato' Rizwan jugak yang memahami.

"You know..." abah memulakan sambil duduk di ruang tamu, kemudian terhenti. "Nevermind," dia menukar fikiran.

"What? Tell me," gesaku.

Abah tersenyum. Senyumnya manis berbaur pahit, macam kopi yang dia dok minum. "Your relationship with Jun... reminds me a lot of my relationship with your mama when we first started out."

Aku terkedu sekejap, tapi mampu jumpa balik suara aku. "Yeah?"

Abah mengangguk. "Masa tu dia girlfriend orang. Dia gunakan abah untuk jeleskan boyfriend dia. Alih-alih memang betul tangkap cintan dengan abah," kata abah, sekali lagi dengan senyuman manis berbaur pahit dia.

"Tapi tulah..." sambungnya. "Kalau dah memang bukan milik kita, lambat-laun terlepas jugak dari tangan kita,"

Mata abah memandang jauh, dan aku dapat lihat yang dia masih rindukan mama. "Still, it was good while it lasted," ujarnya lagi, mungkin terkenang segala memori indahnya bersama mama dulu.

"Well, don't worry. This one, no feelings involved," kataku, seolah-olah berjanji.

"That's what I said to myself, too." balas abah.

"Saya kan lain Tan Sri. Keras hati," kataku dengan senyuman senget.

Abah sekadar membalas senyuman aku tanpa berkata apa-apa. "Nak pergi dah ke ni?"

"Ha'ah," jawabku sambil memeriksa sekali lagi semua kelengkapan.

"Okaylah. Abah pun nak gerak jugak," katanya sambil menghantar cawan kopinya yang dah kosong ke dapur.

"Tinggal je situ, abah. Balik kang Amir basuh."

"Eleh, kalau balik karang. Buatnya balik lagi seminggu, berkulat cawan ni kat sini," abah mengusik sambil membasuh cawannya.

Aku sekadar menggeleng sambil tersenyum.

-----------------------------------------------------------------------------------

Aku telah buat pilihan yang tepat.

Peduli la amaran apa yang Black lagi, sekurang-kurangnya kalau aku kena debik dengan Jaha lepas ni, aku puas hati. Orang Cina kata tak mati celik la kiranya (ni aku tak tahu la maksud dia betul ke tak. Skandal awek Cina aku dulu kata, kalau mati celik tu maksudnya hajat tak kesampaian).

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now