Bab 60

6 0 0
                                    

"Apa je kata Shah masa Amir bagitau dia tu?"

Itulah soalan abah ketika dia melepak kat apartment aku petang tu. Saja aku ajak abah datang, nak ajak berborak. Rasa macam dah lama sangat tak jumpa abah.

Petang tu aku bercerita dengan abaj tentang Shah sambil menikmati kuih bingka ubi terbaik dari ladang hasil kafe Nik.

"Entah, diam je dia. Lepas tu, tukar topik lain," jawabku.

Tak dapat aku nafikan, reaksi Shah tu agak menghampakan. Apa yang aku harapkan sebenarnya? Aku harapkan dia melutut dan-dan tu jugak? Tapi paling tak pun, bagilah hint yang dia tak jadi terima pinangan makcik dia tu. Ni dia diamkan je. Maknanya dia masih pertimbangkan pinangan makcik dia tu. Masih nak lagi kat sepupu anak mat salleh dia yang cun-melecun tu. Konon sayang kat aku, tapi kalau dah pilihan satu lagi tu tak straight-cut... "Terkejut kot? Macam abah hari tu, masa Amir mula-mula bagitau pasal keputusan ni," abah akui.

"Hari tu kire abah terkejut la?"

"Terkejut la jugak. Tapi sekarang dah okay dah," kata abah sambil tersenyum. "Anak abah tetap anak abah kan?"

Aku balas senyuman abah.

Sekurang-kurangnya, aku masih ada abah. Abah je yang akan sentiasa di sisi aku. Dulu nak harapkan Suhani, dia lebih pentingkan keluarga dia. Nak harapkan Jun, dia tak sanggup nak tunggu. Nak harapkan Amran, Amran dah serah aku pada Shah. Nak harapkan Shah, masih samar-samar.

Memang abah je lah yang tinggal untuk aku, buat masa sekarang ni. Dan aku rasa, buat masa sekarang ni, aku dah cukup gembira dengan keadaan tu. Biar masa yang menentukan semuanya.

Baru je aku nak menyuap second round bingka ubi ke dalam mulut aku, loceng pintu aku berbunyi.

Abah pandang aku. "Are you expecting someone?"

Aku menggeleng. Aku bangun dan berjalan ke pintu. Sebaik saja aku membukanya, sesusuk tubuh yang aku kenali berdiri disitu. Tersenyum dia. "I changed my mind," katanya, ringkas.

Cukup untuk membuat aku membalas senyuman dia. Masa dah mula menentukan nampaknya.

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now