Bab 31

5 0 0
                                    

"Ngeri siot!"

Itu komen Shah tentang mimpi aku, dalam perjalanan ke majlis pertunangan Maya.

"Apa yang ngeri?"

"Ngeri lah, ko gaduh ngan abah ko sampai macam tu sekali," katanya.

Ooo... faham, faham.

"Aku ingatkan ko kata ngeri bayangkan Maya memboyot," ujarku, cuba membuat lawak suam-suam kuku.

"Itu nak ngeri apanya. Minah tu dah lawa. Kalau ngandung, mesti lagi lawa." balas Shah.

Perghh.. kalau Maya dengar, mau tak jadik bertunang ngan Fahrin nih!

"Tapi takpe, beb... orang tua-tua kata, mimpi n selalunya terbalik. Jadi, kire mustahil la ko nak bergaduh ngan abah ko sampai macam tu," ujar Shah. Kemudian dia menambah, "Aku harap ko faham yang ini jugak bermaksud yang mustahil ko akan kahwin ngan Jun ye."

"Itu aku tau la, ngok!" balasku.

Shah tersenyum. "'Tau' dan 'sedar' adalah dua perkataan yang berbeza."

Dan buat kesekian kalinya, aku terkedu.

-------------------------------------------------------------------------------

Aku meneliti gambar-gambar majlis pertunangan Maya kat laptop aku. Baju gaun warna biji kundang pilihan Maya menyerlahkan lagi warna kulitnya yang cerah, dan terpaksa akui yang Fahrin tergolong dalam spesis hensem-la-jugak (spesis ni spesis hensem, cuma si penyebut tak nak ngaku yang orang tu memang betul-betul hensem).

Semalam masa Jun melepak di apartment aku sambil tengok gambar-gambar ni, dia telah bertanya satu soalan cepumas...

"Maya ni... skandal you jugak kan?"

"Takde ah! I dengan Maya strictly professional. And we've become too close as friends for anything to happen," aku menafikan.

"She's really pretty," komen Jun.

"You tengok muka dia masa tengah happy, memanglah. Cuba tengok muka dia masa tengah marah, tengah stress... ngeri!"

"Siapa-siapa pun muka tak lawa kalau marah," balas Jun.

"You lawa je," ujar aku.

"Bila masa you tengok I marah?"

"Masa Raina peluk-peluk I tu," usikku.

"Itu bukan muka marah... tu..."

"Muka jeles, kan?"

Jun sekadar menjelirkan lidah. Eeiii, geram aku!

"You nak air? I amikkan," ujar Jun.

"Alahaaai, isteri mithalinya," balasku.

Jun tersipu-sipu, tapi menepuk paha aku ala-ala marah. "Hesh! Cepatlah! Nak tak nak?" Eleleleh... buat-buat marah pulak. Tu aku belum cerita pasal mimpi aku kahwin ngan dia tu...

Macam mana agaknya reaksi dia kalau aku cite? 

"Boleh gaklah. I nak..."

"Tau. Orange juice," katanya sambil tersenyum.

Aku membalas senyuman Jun. Haih... tau dah apa aku nak. Ni yang makin sayang ni...

Aku tersenyum sorang-sorang mengenangkan saat-saat macam tu. Saat-saat yang mungkin tak bermakna bagi orang lain, sebab bukannya kejadian besar pun. Tapi aku hargai saat-saat macam tu. Sementara aku masih boleh nikmati, baik aku nikmati. Sebab walau macam mana pun aku bahagia dengan Jun sekarang, aku masih dibayangi oleh kisah silam aku dengan Suhani.

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now