Malam tadi sewaktu pergi menonton teater bersama Derek dan Hannah, aku berkenalan dengan ramai lagi orang. Semuanya mudah bergaul mesti, dan suasana memang meriah. Rupanya ramai jugak yang tak songsang join sekali. Kebanyakannya kata ni pesta untuk semua. Golongan diorang ni sentiasa terbuka untuk semua. Cuma bukan semua yang menerima diorang ni seadanya.
Kata Randy, seorang angkutan dari Sydney, tahun-tahun lepas ada je yang cuba buat kacau. Tapi memandangkan yang menyokong lebih ramai daripada yang membantah, senang je nak patahkan 'serangan' orang-orang yang buat kacau tu.
Kata Tara pulak, seorang ahli psikologi dari Perth, itu semua reaksi biasa dari orang-orang yang takutkan perubahan. Bila sesuatu bukan berpaksikan pada sesuatu yang dianggap normal, orang akan bertindak sebab takut. Bukan sebab marah ataupun benci.
Kataku? Aku, jurugambar dari Malaysia ni mengatakan yang semua ni masih asing lagi bagi aku. Betul, selama ni aku pilih jalan hidup yang tersasar dari normal. Tapi tak pulak aku rasakan yang aku perlu raikan keluarbiasaan aku tu. Jalan hidup aku, hak privasi aku. Bukanlah untuk aku canangkan pada semua. Bukanlah untuk semua jadikan contoh.
Haih, entahlah. Bila aku berkenalan dengan kawan-kawan baru ni, diorang tunjukkan padaku yang seolah-olah dunia ni indah, mudah menerima. Dan kita boleh hidup bebas dengan cara kita. Kita menambahkan lagi warna pada dunia. Pasal tu warna tema pertubuhan ni warna pelangi. Nak menunjukkan kepelbagaian.
Tapi semudah tu ke? Mungkin dunia yang diorang bina sendiri ni berwarna pelangi. Tapi dunia sebenar... dunia yang aku kenal selama ni... tetap dan akan terus berwarna kelabu.
------------------------------------------------------------------------------------
Derek telah dengan baik hatinya tadi menghantar aku ke airport. Tapi dia mintak maaf sebab tak dapat nak duduk lama dan bersembang, ada acara lain yang dia nak kena uruskan. Beriya-iya dia bagi akaun Facebook dia supaya aku dan dia terus berhubungan. Katanya ada nak datang Malaysia hujung tahun nanti. Giliran aku pulak jadi tuan rumah. Dia dah bagi layanan yang cukup baik sepanjang lawatan singkat aku ke Melbourne ni.
Banyak lagi masa terluang sebelum aku kena naik kapal terbang ni rupanya. Tulah, tadi siapa suruh aku bohong sunat kat Derek pasal waktu aku berlepas. Nak sangat masa sorang-sorang kan? Ha, ambik!
Baru je aku nak melangkah masuk ke dalam kedai buku, tiba-tiba terdengar satu suara memanggil aku. Salah, bukan panggil aku agaknya, sebab dah lama aku anggap tu bukan nama aku. Tapi aku yakin panggilan tu ditujukan kepadaku....
"Mira?!"
Cuma tinggal beberapa orang ke yang masih panggil aku dengan nama tu, dan suara ni aku cukup kenal.
Suara mama.
----------------------------------------------------------------------------------------
Mama dalam transit nak ke New Zealand. Suami dia kat sana melawat kawan baiknya, mama ke sana lambat sikit uruskan hal anak-anak dulu kat Germany. Memang bunyi macam suri rumah berjaya kan? Pandai temankan suami, pandai uruskan anak-anak. Kagum aku. Kemana pegi agaknya skil suri rumah ni masa dia kahwin dengan abah dulu.
Mama ajak aku minum kopi. Katanya dah lama tak duduk berborak dengan aku. Hah, memang dah lama. Punya lama sampai nyaris nak orderkan aku kopi. Kalau dia hidup lama dengan aku, mesti dia tahu aku tak minum kopi. Mesti dia pesankan kat kau jus oren macam yang abah selalu buat.
Tapi orang dah niat nak buat baik dengan kita, tak baik kita menyombong. Tu pun ajaran abah jugak. Tengok, abah aku ajar aku elok apa.
"Datang jauh-jauh ni, ada apa?"
"Nak melawat kawan." Tak tipu! Memang betul 'nak' melawat, cuma tak ter'lawat' aje.
"Kawan yang mana?"
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...