Mahal giler tiket gi Melbourne. Tau la oversea, tapi agak-agakla. Langkawi tu oversea gak, tak mahal pun! Kalau Shah merajuk gi Langkawi, kan dah senang hidup aku. Nak gi merajuk jauh-jauh, siapa suruh? Kan dah susah aku nak gi pujuk. Ah, malas ah gi pujuk!
Hakikatnya duit tak jadi halal pun. Kalau ikutkan perangai aku yang suka buat kerja gila, gi Melbourne untuk jumpa Shah tu apalah sangat. Cuma ada beberapa halangan kecik je...
1) Aku tak tau alamat dia kat Melbourne
2) Dia pun tak bagi contact numberTu semua halangan kecik je tu. Halangan besar lagi penting...
1) Mana aku campak ego aku kalau aku gi cari Shah
2) Kalau ye pun aku jumpa Shah, dah jumpa nanti aku nak cakap apa? Dia mesti harapkan sesuatu dari aku. Sesuatu yang aku belum mampu nak bagi.... (belum?)Ya, halangan-halangan itu sesungguhnya lebih besar, tuan-tuan dan puan-puan.
Makanya? Makanya, tak jadi gi cari Shah. Dia nak, meh sini cari aku! Banyak cantik muka dia! Dia yang buat mereng, aku pulak yang nak kena cari dia.
"Hoi! Mereng ke, cakap sorang-sorang?"
Itulah namanya hukum karma. Aku cakap orang lain mereng, orang lain akan cakap aku mereng pulak. Dan orang lain tu ialah Nik. Aku tengah melepak kat kafe dia tanpa menyedari yang aku dok terkumat-kamit sorang-sorang. Nasib baik customer lain takde. Sebab customer lain takde jugaklah, Nik mampu duduk temankan aku. Ini pula dinamakan patah tumbuh hilang berganti. Ingat Shah sorang je leh temankan aku? Eleh, Nik pun leh temankan aku gak!
"Weh, aku nak tanya satu soalan la..."
Siapa berani bet dengan aku, aku tau apa Nik nak tanya! Aku tanya dia nak tanya pasal Shah. Cepat-cepat... siapa berani bet! Hah, tak berani!
"Shah gi mana? Lama giler tak nampak!"
Yes! Siapa yang kalah bet tadi, jangan nangis ye. Adat bertanding la, ada kalah menang.
"Gi Melbourne," balasku, ringkas.
"Jauh tuuuu! Selalunya orang kalau gi jauh-jauh ni, bawak hati nan lara," ujar Nik.
Power of observation Nik ni memang dahsyat. Maklumlah, dah tua. Dah banyak lalui asam-garam hidup. Kalau ikutkan hati, rasa letih nak bercerita. Tapi hati aku boleh terbukak pulak nak bercerita dengan Nik. Aku cerita semua... kisah Shah, kisah Jun...
"Hal Shah tu kalau kau tak kasitau pun, aku dah tau," ujar Nik, selamba.
Oh, ahli nujumkah dikau, Nik?
"Mana kau tau? Dia kasitau?"
"Benda yang boleh tengok dengan mata, tak payah orang kasitau pakai mulut."
"Apa yang kau nampak?"
"Memang nampaklah, yang dia sayang kat kau."
"Cuba bagi jawapan jelas sikit, boleh tak?" tu permintaan bernada kurang sabar namanya.
"Macam nilah. Meh sini aku kongsi ngan kau teori aku pasal chenta, nak? Teori ni spesel tau! Aku buat sendiri, tapi memang boleh aplikasikan dalam hidup semua situasi. Kalah Einstein, beb!"
"Ha, mehlah sini nak dengar," aku layankan je.
Nik membetulkan kolar baju dia macam nak buat presentation paling penting dalam hidup dia. Dia berdehem sikit. Drama jugak Nik nih.
"Chenta ni hanya boleh wujud sebagai hubungan dua hala, di mana pihak-pihak terlibat akan buat apa yang patut asalkan menepati batasan seorang manusia yang beragama. Hah, complete! Kau takkan jumpa flaw dalam teori aku ni, percayalah!" hujah Nik, penuh yakin.
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...