"Hey, kiddo..."
Sebaik saja aku dengar suara abah, aku tahu ada yang tak kena.
"Abah kat mana ni?"
Abah diam seketika.
"Abah?"
"Don't freak out, okay? Abah kat medical centre," jawab abah.
"Why?" walaupun aku sedikit-sebanyak dah dapat jangka yang abah bukan ke sana untuk melawat sesiapa.
"I had..... a minor heart attack."
Jantungku sendiri yang hilang oksigen mendengarkan jawapan abah. Tak banyak benda yang boleh buat aku seriau, tapi salah satu daripadanya ialah bila dapat tahu yang abah sakit. Lagi-lagi mengenangkan yang abah memang orang yang pentingkan kesihatan. Kalau jatuh sakit jugak, bermakna segalanya dah di luar kawalan diri sendiri. Dan aku cukup tak suka keadaan tu.
"Kenapa tak bagitau Amir?"
"I didn't wanna make a big deal out of a small thing," abah cuba memberi alasan.
"What part of 'heart attack' sounds small to you?" bebelku.
"Err... 'minor'....?" aku dapat bayangkan abah tersenyum kecil di hujung talian.
"I'm coming," putusku.
"Tak payahlah, Mir. Esok diorang nak discharge abah dah. I'm alright." abah cuba meyakinkan.
"Esok, bukan hari ini," aku berdegil.
"Kiddo, I know how much you hate hospitals..."
"Not as much as I love you," balasku dan terus meletakkan telefon.
-------------------------------------------------------------------------------------------------
"So this is what you get for not smoking, frequent exercise and looking after what you eat?" sindirku sambil duduk di sisi katil abah.
Abah taklah nampak lemah-lesu dan tak berdaya, tapi kurang sikit gagahnya daripada selalu. Hakikatnya, umur abah dah meningkat. Penyakit-penyakit ni semua datang sendiri.
Hakitkat sebenarnya, hidup ni tak adil. Ada je benda yang di luar kawalan kita.
"Salahkan Tok ngan Tok Wan la. Doctor said it's in the genes," balas abah.
"Or maybe it's the exercise caffeine," aku mencadangkan.
"Ah, takdelah!" Cepat je abah membantah. Tak boleh berpisah sungguh dengan kopi dia gamaknya.
"Apa doktor kata lagi?"
Tiba-tiba abah tersenyum nakal. "He said don't try new positions," balas abah sambil mengenyitkan mata.
Aku tergelak besar. "Seriously?"
"Betul! Dalam banyak-banyak benda dia pesan, itu salah satu yang dia betul-betul tekankan. Sebab dia tengok abah hensem kan," jawab abah sambil mengekek gelak.
"Don't think too highly of yourself, old man. Dia suruh sedar diri je tu. Leave the new positions to us young studs," balasku.
"Mana aci macam tu. Kitorang yang dah veteran ni pun nak merasa adventure jugak," ujar abah, masih tersengih.
Abah, abah... padanlah aku boleh lupa yang dia dah berumur. Nakalnya tu kuat lagi.
"You know, Mir... those few moments when I thought I was facing death..."
"Abah..." aku memarahi abah. Abah tau yang aku cukup tak suka orang cakap mati.
"Listen to me first, kiddo," pinta abah.
YOU ARE READING
KELABU (Novel)
Teen FictionSenang kalau hidup dalam dunia hitam putih. Baik-buruk, betul-salah, cinta-benci, lelaki-perempuan. Apa jadi pada yang di tengah-tengah? Apa jadi pada orang-orang macam aku? Bila Jun datang pada aku, menawarkan posisi sebagai 'boyfriend kontrak', ak...