Bab 16

5 0 0
                                    

Bilik tu taklah besar sangat, tapi kira selesa lah untuk dua orang (takut terlebih selesa plak aku kang. Ish.. sabar, Mir. Ni semua duuuugaaan). Jun terus masuk, letak beg dia kat katil yang dekat dengan sliding door ke balkoni dan berkata, "I call this bed!" sambil tersengih.

Aku senyum je. Amik la. Patutnya ko amik katil yang dekat dengan pintu depan ni ha. Kalau aku terkam, nak lari senang.

"You nak guna bilik air dulu?" tanyaku. Keluar bilik air pakai seksi-seksi sikit tau! Kaler pink ke, putih ke. Transparent ok gak.

"Ha, boleh jugak," kata Jun.

Dia mengambil segala keperluan bilik air dia, termasuk baju yang dia nak pakai untuk tidur. Shorts ngan t-shirt je ke? Tak mencabar langsung.

Jun masuk ke dalam bilik dengan langkah ceria. Happy semacam pulak minah ni. Aku yang berdebar-debar. Bagi memperlahankan balik degupan jantung aku yang kencang macam kuda berlari ni, aku lepak kat balkoni sambil review balik gambar-gambar yang aku ambik siang tadi. Ok jugak gambar-gambar ni.

Tiba-tiba gambar candid Jun menghiasi ruang display kamera aku. Kalau nak ikutkan, Jun ni takdelah lawa sampai siapa yang pandang boleh tergolek-golek. Tapi dia ni ada daya penarik yang tersendiri. Atau mungkin aku je yang merasakan daya penarik tu. Kenapa aku je plak yang rasa? Misteri alam tu.

"Hey..." tegur Jun sambil melangkah keluar ke balkoni. Rambutnya yang basah digosok-gosok lembut dengan tuala.

Aku memandang dia sekali imbas, mengangguk dan kembali memandang kamera aku. Tidak, tidak! Aku tidak akan tergoda dan termoda walau sependek mana pun shorts mu itu!

"Tengok apa yang khusyuk sangat tu?" tegurnya lagi sambil terus mengambil kamera tu dari aku.

Eh, nak kena marah ke? Aku tak kasik orang lain sentuh kamera aku tau!

"Eee, buruknya! Padam, padam!" pinta Jun sambil mengunjukkan kamera tu pada aku supaya memadamkan gambarnya sendiri.

"Apa pulak. Tak nak," aku membantah sambil menghulurkan tangan untuk mengambil balik kamera aku.

Jun tak serahkan balik kamera tu, sebaliknya merapatkan kamera tu pada dadanya. "Fine. I padam sendiri," putusnya.

"Eh, apa ni! Jangan la.." pinta aku sambil cuba merampas balik kamera aku.

Jun mendepakan lengannya menjauhi aku, memaksa aku untuk merapatkan diri aku padanya. Aku cuba mengambil kamera tu dari belakang dia pulak, tapi dia cepat-cepat berpusing dan berlari beberapa tapak dari aku kat ruang balkoni yang tak berapa nak luas tu. Sampai di satu sudut, dia dah terperangkap.

"Baik you bagi, kalau tak..." ugutku dengan senyuman senget.

Jun menjelirkan lidah dengan gaya keanak-anakan. "Kalau tak, apeee?" dia mengejek sambil ketawa.

Sepantas kilat aku mencapai tangannya yang tak memegang kamera, dan aku menarik Jun ke arahku. Tangannya yang memegang kamera masih dijauhkan, tapi wajahnya begitu rapat dengan wajah aku sampaikan hidung kitorang hampir bersentuh.

Jun tergamam.

Aku memandang tepat ke arah matanya. Matanya yang sepet. Sepet yang menawan. Sepasang mata yang telah dengan begitu yakinnya membuat perjanjian dengan aku tak lama dulu.

Tapi sepasang mata tu tak lagi yakin. Ada rona gementar di situ. Tangannya yang tadi dijauhkan untuk bergurau-senda melarikan kamera aku kini dah pun berada di sisinya.

"I..."

Hanya satu patah perkataan saja yang mampu Jun ungkapkan.

Aku kena respon ke?

KELABU (Novel)Where stories live. Discover now