Haira berlari masuk ke dalam rumahnya. Wajahnya jelas keihatan takut. Pintu rumah di kunci dan dia duduk di atas sofa ruang tamu memeluk lutut rapat ke dada. Nafasnya laju. Wajahnya berpeluh. Matanya liar melihat sekeliling.
Bunyi ketukan pintu menyentakkannya. Dia menutup kedua telinganya dengan dua tapak tangannya. Bibirnya tidak henti dari menutur kata-kata seperti dia sedang berhalusinasi.
"Aku tak bunuh diorang. Aku tak langgar diorang. Pergi!! Jangan ganggu aku!!!"teriak Haira. Itulah yang ditutur berulang-ulang kali.
Ktak!
Kunci pintu terbuka. Daun pintu dikuak dari luar. Terpancul susuk tubuh seorang lelaki berbaju melayu hitam dihadapan pintu. Drastik Haira menoleh. Lantas dia turun dari sofa menghampiri lelaki itu.
"Iman. Iman aku tak buat. Aku tak bunuh diorang. Aku bukan pembunuh"tutur Haira memeluk tubuh Iman.
Iman tidak membalas. Dia mendongak memandang siling dengan bibir diketap. Nafasnya dihembus berat. Dia meleraikan pelukan Haira. Badannya dibongkokkan sedikit menyamai ketinggian Haira.
"Haira. I'm sorry. But i have to do this. Ini untuk kebaikan kau. You sick Haira"tutur Iman.
"What do you mean Iman?"soal Haira kembali.
Iman menegakkan badannya. Dia bergerak ke tepi bagi memberi laluan pada dua orang pegawai hospital sakit jiwa. Masuk ke dalam rumah.
"Apa semua ni? Iman please help me. I'm scared"tutur Haira apabila pegawai menyarungkan baju putih ke tubuhnya.
"AHAHAHAHA!! You see Iman. I kill them". Haira tiba-tiba tergelak.
Iman tidak memandang ke arah Haira. Dia tidak sanggup melihat orang yang dicintainya dibawa ke hospital sakit jiwa.
"Iman! Help me! You said you want to marry me. Iman please.."Tangis Haira berteriak apabila badannya didorong keluar dari rumah. Dia meronta dengan hilaian tawa dan esakkan tangis.
Pegawai itu mendorong Haira masuk ke dalam van. Iman hanya memandang dengan pandangan sayu. Telefon bimbit dikeluarkan dari poket seluar baju melayunya. Satu nombor didail.
"Hello. Aku dah hantar Haira ke hospital mental. Aku harap kau buatlah apa yang kau boleh buat dekat orang tua tu"tutur Iman.
"Aku akan buat. Kau jangan risau".
"Takziah dan aku minta maaf atas nama Haira"tutur Iman.
"Tak apa. Kau dah buat perkara yang betul. Terima kasih".
"Sama-sama". Talian dimatikan.
Iman melangkah keluar dari rumah lalu dikuncinya. Kakinya dihayun berat keluar dari pagar rumah Haira. Badan dibolos masuk ke dalam kereta. Dia terus memandu laju membelah jalan raya.
🌹🌹🌹
Hayiz melabuhkan duduk dibirai katil. Dia melihat susuk tubuh Kristina yang berbaring membelakanginya. Nafas dihela berat. Dia dapat menangkap bunyi esakkan perlahan dari Kristina. Tangan Hayiz perlahan-lahan dibawa ke bahu Kristina. Bahu Kristina dielus.
"Sayang..."panggil Hayiz lembut.
Kristina menggerakkan bahunya dan mengalihkan tangan Hayiz dari bahunya.
"Leave me alone. I just wanna rest"tutur Kristina mendatar tanpa berpaling sedikit pun memandang Hayiz.
"Okay. Rest well. Nanti berbuka abang panggil". Hayiz mengeluh berat. Kepala Kristina dikucup. Kaki dihayun keluar dari bilik tidur.
YOU ARE READING
GΒM 2: ᑭeᑎggᗩᑎti ᑕiᑎtᗩ [✔️]
RomanceAku, adalah aku. Aku tidak sama dengan dia. Sifat, perangai, kelakuan dan perwatakan aku dan dia pun berbeza. Tapi, kami mempunyai satu hati yang sama. Akulah si pengganti cinta. Start: 4/3/2021 End: 27/8/2021