Bonus episode 1

1.3K 112 28
                                    

Lima tahun sudah pun berlalu. Hayiz sedang bermain dengan seorang budak lelaki berlikungan 4 tahun yang seronok berlari ke sana ke mari bagi menaikkan layang-layangnya. Tetapi sayangnya, layang-layang itu tidak kekal diudara. Budak lelaki itu menunduk menjuih bibir bawahnya. Monyok.

"Ala.. my kite not fly"tutur budak lelaki itu petah berkata-kata.

"It okay. Let try again after this. Come we go eat first"ajak Hayiz memimpin tangan budak lelaki itu. Mereka berjalan menghampiri seorang wanita yang diatas tikar berkelah

"Mummy!"panggil budak lelaki itu. Tetapi, mummynya tidak menjawab. Hanya duduk termenung dengan wajah kosong.

"Daddy, mummy freeze again"kata budak lelaki itu.

"It okay Ayaz, let me talk to mummy"pujuk Hayiz. Dia melabuhkan duduk dihadapan wanita yang dicintainya itu. Tangannya mendarat diatas tangan wanita itu.

"Adik, hey. Ayaz panggil tu.. adik.."tutur Hayiz lembut sambil mengelus kekura tangan wanita itu.

Wanita itu terus tersentak. Dia memandnag Hayiz dan Ayaz.

"Sorry. It is happend again?"tanya wanita itu mendung.

"It okay sayang. You still my Kristina Airin. Nothing has changed"kata Hayiz melakar senyum. Kepala isterinya yang berbalut tudung dielus. Kristina melakar senyum tipis.

Hayiz menundukkan kepalanya memandang lantai. Bahunya terhinjut menahan tangis. Air matanya turut mengalir tanpa rela. Mungkin ini adalah pengakhiran pengganti cintanya.

"Encik Hayiz"tegur Doktor menyentuh bahu Hayiz. Hayiz mendongak memandang doktor dengan air mata yang masih tersisa.

"Alhamdulillah puan Kristina sudah sedar"tutur Doktor. Hayiz tergamam. Matanya menoleh ke arah katil. Terlihat Kristina sudah membuka matanya dan sedang diperiksa oleh jururawat.

Hayiz menghela nafas lega. Senyumnya terukir sedikit demi sedikit. Sisa air mata disapu menggunakan kekura tangan.

"But, she need to stay here a little bit longer. Untuk saya membuat penelitian terhadap puan Kristina".

"Okay doc. Thank you"ucap Hayiz. Dia melutut di lantai dan terus melakukan sujud syukur. Sekali lagi air matanya mengalir. Tetapi bukan air mata kesedihan tetapi air mata kegembiraan.

Sebaik sahaja Kristina sedar dari koma lima tahun lepas, Kristina didapati mengalami gangguan pada otaknya. Dia beranggapan bahawa dia masih lagi gadis belasan tahun. Dia juga mengalami gangguan ingatan sementara dia tidak dapat memgingati tentang perkahwinannya. Mujur sahaja Hayiz seorang yang setia dan penyabar. Dia tidak pernah putus asa untuk mengembalikan ingatan Kristina.

Oleh kerana Kristina dijaga oleh Elly dan Ridzwan, yang dia sudah anggap mereka sebagai ibu bapanya dan Hayiz pula sebagai seorang abang. Dari situlah Hayiz perlu memanggil Kristina adik. Jika tidak, jangan harap Kristina akan akur dengannya.

Bukan itu saja, Kristina juga mengalami simptom pembekuan minda*hanya rekaan*. Dimana dia akan membeku buat seketika dan tidak mendengari apa orang disekelilingnya perkatakan. It look like jadi patung sekejap.

Hayiz tidak pernah mengambil kekurangan Kristina untuk menduakan ataupun meninggalkan Kristina. Malah dia mencuba untuk memulihkan Kristina kembali walaupun ianya mengambil masa yang sangat panjang.

"Mummy, Ayaz nak jus"pinta Ayaz.

"Here honey. Drink carefully. Jangan terkena baju."Kristina menghulurkan segelas jus oren kepada Ayaz.

GΒM 2: ᑭeᑎggᗩᑎti ᑕiᑎtᗩ [✔️]Where stories live. Discover now