البارت الرابع عشر

1.8K 63 0
                                    


هن: كملي.......
يسر بضحك: تتوقعوا يا بنات ممكن يكون جربان وأسنانه صفرا وواقعه، وأكملت بزهق أنا زهقانه وعايزه أروح مش من الذوق هو اللي يسلم كانوا والده ووالدته هما اللي سلموا علينا بس لطاف جدا ..
ريا: في بنات في الحفله.
يسر: كتير أوي..
هاجر: مش خايفة واحده تخطفه....
يسر بضيق : ما يغور فداهية تاخده انا اصلا مش عايزه الجربان دا.
زمرد بضحك: يبنتي عيب كفاية اكيد الولد شنقان دلوقت...
يسر: ميتشنق ولا يغور قولتلك هو كان طايل الفايح دا..
هن: طيب كفايه كدا وإقفلي طولتي روحي بقا إنتي وإستمتعي..
يسر: سلام وأكملت بتفكير يا تري هيبقا نتن ...  ، أحم أحم... سمعت صوت رجولي يحمم من خلفها....
_إتفضلي العصير والورد.
لم تنظر اليه كانت تبعت مسدج مسكت العصير: الله يكرم أصلك يخويا دانا محدش عبرنى ولا بل ريقي من ساعة ما جيت.
ظل يتطلع اليها بضحك وإستغراب: طيب اخدتي العصير الورد أحطه فين..
رفعت نظرها إليه تمنت توقف الساعة علي لحظتهم هذه....
                                           _________________________
يوسف بزهق  : بقولك يا زمرد زهقتني مش بتبطلي كلام بقك مش بيوجعك.
زمرد: خليك ساكت ياض...
يوسف بضحك: هي الداده دي مش بتخافي منها دي صرخت صرخه وانا بغسل المكرونه وقعت قلبي فرجلي.
زمرد بضحك: تستاهل حد يغسل المكرونه، وبعدين والله هي شخصية حنينة وطيبة أوي أكملت بحزن بان في صوتها
هتمشي بكرا مش هشوفها تاني..
شعر يوسف بالحزن عليها وأكمل برخامه: أحسن دي فزاعه وضحك كان يلقي نكات كثيره وكلهم بايخين..
يوسف بخجل: وحشين صح.
زمرد بضحك: جدا يا يوسف...
يوسف: طيب انا همشي بقا، إستني أوصلك للباب ومشيت معه هو: مارو بكرا هيروح ال  Nursery..
زمرد: لأ هيغيب بكرا وبعده هيبقا في 3 أيام أجازه.
يوسف: طيب كويس بكرا ممكن حد مننا يجي ياخدكم  Good night.
هزت رأسها بإبتسامه: And you are from his family.
أغلقت خلفه بهدوء وهي تتمني السلام النفسي فقط.....
______________________
قاسم بضيق: أصالح مين بس يا ناني دي مش مقدراني ولا عاملالي أي قيمة أو اعتبار من الأساس .
ناني: وهي برضو قالتلي نفس كلامك وبعدين البنت كانت منهاره من العياط خف عليها شويه مش كدا وبعدين من إمتي وهي بتطلع بتوب قدامك اصلا او قدام حد كل الحكايه انه انا طلبت منها ملف من مكتبك وهي نزلت تجبهولي مش أكتر..
قاسم بغضب: انا مش هعتذر ليها..
ناني بغضب: علي الأقل يا دكتور يا محترم غيرلها علي الجرح ولا أجيب حد يغيرلها وأمسكت هاتفها حتي تتصل بابن صديقتها....
قاسم: بتعملي اي يا أمي، عندما يناديها بلقب عرفت فورا انه غاضب كثيراً...
ناني بتمثيل: هرن علي كاظم يغيرلها علي الجرح دكتور وشاطر وابن صحبتي مش حد غريب..
وضع يده علي خده: وإيه كمان..
ناني: ولا حاجة يا قاسم انا طالعه أقعد مع البنت أونسها لحد ما أكلمه...
قاسم بنرفزه: كفايه بقا يا أمي إتفضلي قدامي...
ناني بضيق:  بلاش تحسسها إنك مغصوب علشان لو هي حست هتضايق..
قاسم: ما تتزفت ولا تتنيل...
وقف أمام غرفتها....
دخلت غرفة ريا وجدتها نائمه...
ناني برقه وهي توقظها : حبيتي ريري... ريري قومي....
قاسم بصوت عالي وغضب: هي بتتأمر عليه ال.... لم يكمل كلامه وسمع صرخة أمه: إلحقني يا قاسم بسرعه...
                                               __________
رفعت نظرها إليه تمنت توقف الساعه علي لحظتهم هذه....
يسر بضحكه متوتره: انت مين؟ 
هو: The waiter...
يسر أخذت منه الورد برقه: ميرسي وذهبت حيث والداها وأختها...
طار عقله بها كان يرفض فكرة الزواج فهو قد رأها مره قبل سابق وهو يزور مع أبيه أبيها في المستشفي ورأها وهي غاضبه أعجب بشراستها كثيراً وهي تتشاجر مع الطبيب...
أسمعوني شويه يا أحبابي يأ قرايبي يا أغلي الناس علي قلبي النهارده بالنسبالي كانت هديتي من ربنا إتولد فلذة كبدي وصحبي إبني يامن وأشر عليه وهو يذهب عليه..
عبدالرحمن أبيه مكملاً: يامن إبني مابيحبش الحاجات دي وانا اصريت انا ومامته نعمله عيد ميلاده وبالمره نحتفل برجعته لينا بالسلامه.... سقف الجميع، في هذا الوقت كانت مع اختها في التواليت تظبط فستانها.....
ناهد بترحيب: أستاذ محمد فين البنات...
محمد: فى التواليت وجايين، هناك أهم جايين...
ناهد بضحك: القمرات تعالي يالين اعرفك علي حد.
عبدالرحمن: يامن لحظه.
أتي يامن عليهم...
ناهد: اكيد يا ريا انتي عارفتيه مين .
يسر بعفويه: اه يا انطي الجرسون...
تطلع اليها الجميع بصدمه، نظر لها يامن بمكر..
يالين وهي تداري موقف أختها بضحك: هي بس بتحب تضحك وكدا...، ضحك الجميع أما هي تمنت تقتله أحمر وجهها خجلاًوغضبًا..
يامن بترحيب: ازيك يا آنسه يالين ومد يده مدت يدها وسلمت عليه بهدوءها المعتاد...
عبد الرحمن: يلا يجماعة إحنا بقينا عيلة إتفضلوا معانا هناك نقعد علي تربيزه واحده...
كان آخر من يذهب خلفهم: يامن ويسر...
نظرة له بغضب وضيق...مال عليها قليلا: مش بسيب حقي انا الفايح النتن...
هي....
          ________
   رواية/ زمردة القاضي
     بقلم N. M
                                                                                                                                      فضلا يعنى التفاعل يكتر وثانكس 🤎

زمردة القاضي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن