في صباح يوم جديد..
زمرد وهي تقبل مارو الواقف أمامها علي الطاوله...
زمرد بلطف: مارو يحبيبي إسمع الكلام إحنا هنعيش هناك، بلاش شقاوة واللي عايزه اطلبه مني أنا ماشي هجبلك ألعاب واللي إنت تشاور عليه كله بس إفرح ومتخفش من حاجة ولو إنت مضايق أو مش مستريح قولي تمام يا مارو..
مارو بضحكه لذيذه: هسمع كلامك يا ديجا وحضنها أنا بحبك قد السما والبحر..
ديجا وهي تحضنه: وأنا بحبك قد الدنيا يا روح ديجا....
سنيه: زمرده هانم.. أوقفتها زمرد بلطف: هانم تانى مش قولت تنادوني زمرده وبس أو ديجا...
سنيه بحزن: هو انتي خلاص هتمشي وتسبيني أنا والبنات والداده ونيسه مش مبطله عياط من إمبارح هي والبنات..
زمرد بحزن: يلا يا مارو نسلم عليهم وأنزلته هما فين يا سنيه...
سنيه: في المطبخ ... ، دخلت عليهم رأت بكاء جماعي يحدث..
حضنوها بحب... زمرد بحب: أكيد هاجي هنا وهشوفكم وقتها هنقعد مع بعض هتوحشوني أوي يا بنات.
سنيه: يلا يبنات نطلع شنط زمرده هانم، السواق بيستعجلك ياهانم.
زمرد وهي تحضنها: هتوحشيني أوي يا سنيه.
زمرد برجاء: قبل ما أمشي، حافظوا علي نفسكوا وخصوصا إنتي يا داده خلي بالك من علاجك وخلوا بالكوا بالله عليكوامن كل حاجة فالبيت هنا إعتبره بيتكوا..
الداده ونيسه: من عنيا يابنتي روحي إنتي بقا وحضنتها مره أخري قبل أن تركب سيارتها...
كانت زمرد غاضبه كثيرا من قلة ذوق يونس من المفترض هو من يأتي يأخذهم.. بدل من السائق والحارس اللذان أزعجوها بشده من قله ذوقهم....
________________
ارتدت بدله نسائيه أعطاها مظهر دمج بين طفوليتها وأنوثتها...
حُسنه وهي تشعل البخور...
هاجر بضحك: بتعملي اي يا سونسون... ردت عليها هكون بعمل اي يعني هبخرك يا قلب أمك....
هاجر بهروب وهي تجري: أتاخرت أوي يا سونسون سلام بقا...
حُسنه بفرح ودعاء: ربنا يبعد عن طريقك يا بنتي ولاد الحرام... ويوفقك ويصلح حالك ويوقعك مع نصيبك...
__________
ناني: إنت لسه منمتش ياقاسم لحد دلوقت..
قاسم وهو يقيس حرارة ريا: اه الحمدلله نزلت حرارتها...
ناني بحب: ربنا يفرحك يا حبيبي روح خد شاور وتعالي نفطر سوا وبعديها تنام شويه وانا هشوفها كل دقيقه.
قاسم: تمام يا ناني قبل ما نوال تيجي إبقي صحيني قبليها بساعه....
ناني بضيق غير واضح: وهي هتيجي تعمل إيه..
قاسم بضيق: اقولها ما تجيش يعني..
ناني: لا يحبيبي مقصدتش أقصد أنا ممكن هي لما تجيي متلاقينيش وتضايق..
قاسم: أومال هتروحي فين.
ناني: هكون هنا مع ريا...
قاسم: امممم نبقا نشوف الموضوع دا هروح أخد شاور.
__________نزلت زمرد وجدت الجد بإستقبالها فقط....
فاق يونس علي صوت طرق فهو غفل في غرفة مكتبه كان يعمل وقت متضاعف...
يونس: أدخل..
الخادمة: يونس باشا البيه الكبير بيقولك زمرد هانم والباشا الصغير وصلوا...
يونس: يوسف هو اللي جابهم..
الخادمه: لأ البيه بعت السواق حسن وعبد الحكم...
يونس: روحي إنتي..
تضايق يونس كثيراً من نفسه هو من يجب عليه ان يأتي بهم الي منزله.....
البيه الكبير وهو يحضن زمرد ويقبل رأسها بحب..
الجد نعيم بترحيب وضحك: أخت خالد هتكون ايه غير واحدة بالأخلاق والجمال دا..
زمرد بخجل: ميرسي اوي..
الجد نعيم بآسف: متزعليش يا بنتي حقك عليا عارف إنك مضايقه إنتِ عارفة يا بنتي حكم السن لولها كنت جبتك أنا من بيتك ويوسف سافر النهارده وي... لم يكمل كلامه...
يونس : كويس انك جيتي وأكمل بأمر تعالي ورايا في حاجات هعرفهالك عشان نتفق أنا وإنتِ سوا....
نظر لها الجد نعيم بإعتذار من لهجة جده...
فتح يونس لها باب المكتب: أقعدي..
نظرت له زمرد بغضب: إنت قليل ذوق..
يونس ببرود: شكرا، بما إني الواصي عليكي وعلي مراد فهترجعلي فكل حاجة إنتِ بتعمليها أو هتروحيها..
زمرد بسخريه: أستأذن منك بقي يا يونس باشا في النفس اللي بتنفسه..
يونس: كويس إنك عارفه المهم الجزء التاني من الوصية مش هتتفتح دلوقت هيبقا معاكي طه وعبيده فكل اللي بتعمليه متخافيش منهم، أما بخصوص العيله هتلاقي سارة ودي مراتي وقعت آثر الكلمه ثقيله علي روحها لأبعد الحدود.. هتلاقي برضو مرات عمي أفنان أم سلسبيل عارفاها، مش عايز اي مشاكل ولو حد ضايقك ياريت متخبيش عني أي حاجة انتي محتاجها متتكسفيش قولي علطول هيتحولك مبلغ كل شهر علي حسابك بخصوص مارو هبقي ملزم بيه بكل شيئ من الألف للياء وياريت تسيبي النظام بتاع يومه....
زمرد بضيق: ياريت لو حد يوريني فين أوضتي انا ومارو..
يونس: انا جهزت أوضه ليكي مش ناقصها حاجه أوضة مراد هتبقا جنبك في الدور اللي فوق الجناح الغربي..
زمرد بإعتراض: لأ طبعا مارو مش هينام غير معايا...
يونس بجمود: وأنا قولت ليه أوضه لوحده في مدربين ومدرسين هيعلمه حاجات كتيرة..
ها قد بدأ بجذب الصغير سريعا إلي طبقته الأرستقراطية نظرت له بصمت قاتل، كانت تدعي بداخلها بأن الصغير لا يأخذ منهم جمود القلب والقسوه والجفا والآسي وأخيرهم سلطتهم القاسيه....
ممكن توريني أوضتي......
يونس: إتفضلي.. ذهبت معه حيث غرفتها الجديدة، رائتها كان النفور والبغض علي وجهها فكانت كلها حتي أصغر أساس بها بلون البنك النظر كثيرا الي لونها يشعرها بالألم والصداع....
الجد نعيم بفرحه : عجبتك يا بنتي..
زمرد بمجامله: تسلم ذوقك..
الجد نعيم : قوليلي جدو او حتي دلعني انا قابل أخت خالد مسمحولها باي حاجةتقولها او تعملها.
زمرد بضحكه جميله: يبقا اتفاقنا انت قولي ديجا و انا هقولك يا جدو نعناعة...
تنهد الجد بحزن...
زمرد بخوف: انت زعلت يا جدو..
الجد بحب ولمحة ذكري أتت له من بعيد وأكمل بشوق واشتياق: الله يرحمها زوزو هي الوحيده اللي كانت بتدلعني كانت شايفني أستاهل كل الحب اللي في الدنيا، وأكمل وهو ممسك يدها بلطف أنا هناديكي ديجا وانتي قوليلي نعناعه علطول هسيبك ترتاحي... وذهب حتي يأخذ قيلوله هو الأخر كان يونس يري حب جده لها ولهفته يعلم انها ستكون سر سعادة عائلته.
زمرد بدهشه: نعم مش هتروح المدام بتنادي عليك، هو يعلم انها تطرده من غرفتها بذوق ردًا علي حديثه بالأسفل سأل نفسه أهيه تكرهه لهذه للدرجه..
سارة بضيق: وقد رأته، يونس بتعمل اي هنا وقد رأت فتاه أمامها بساطتها في جمالها الملفت الهادئ إنزعجت..
سارة بتكبر: هاي..
نظرت لها زمرد لم تستطيع سارة تفسير نظرتها...
يونس بجمود: سارة سلمي علي زمرد..
مدت ساره يدها بغرور واضح، سلمت عليها زمرد بأطراف يدها أزعجها وأزعج يونس كثيرا هو يعلم انها ترد علي كل شيئ بطريقتها .
زمرد برقه: معلش بقا علشان مغسلتش إيدي وانا جايه من برا لسه.
سارة بتكبر واضح: انا كمان مش بسلم بس يونس قال سلمي لانك ضيفه عزيزه عليهم ولفت يدها حول خصر يونس بغرور يلا يا حبيبي نسيب الضيفه تستريح شويه هز يونس رأسه وذهب دون التفوه بشيئ..
زمرد بغيظ وأخذت في تقليدها: يلا يا حبيبي نسيب الضيفه تستريح وأكملت بحنق قليل الأدب متجوز واحده اي غير قليلة الذوق زيه دا حتي مسألنيش لو عوزتي حاجه انا موجود تحت الطيور علي أشكالها تقع وكل واحد ياخد اللي شبهه لفت حتي تغلق الباب رأته يتطلع بها بأعين مشتعله غاضبه، بلعت ريقها بخوف حقيقي وقفت مثل الطفله تنتظر عقاب والدها تقدم بضعت خطوات وهي ترجع للخلف حاصرها بينه وبين طاوله الزينه وهمس: هربيكي علي إيدي من جديد.. رفع يده إرتعشت بخوف مثل قط مبلول وضع مفتاح غرفتها علي الطاوله ونظره لها وذهب .....
وضعت يدها علي قلبها الذي ينبض بعنف: يا ساتر يسحب الدم من الجسم..
_________________________
فاقت من كابوسها تتمني نوم مؤبد علي ما حدث أمس بحفلتها وهي تتذكر مقلبه السخيف وكيف جعل والدها يصرخ عليها عندما أتت..وتتذكر كانوا سيقرأون الفاتحه وهي أجلتها بحجتها انها تريد أصدقاءها معاها كأي عروس...
يالين: يسو معلش يا قلبي بابي عايز ملف شركة الفولي هتلاقيها علي مكتبه ياريت تودهوله انا عندي Important exam.
يسر بنفي: لأ مش هروح.
يالين وهي تقبلها : بليز بليز بليز روحي إنتي وأخذت تقبلها بشده.
يسر وهي تحضن أختها بحب واضح: خلاص ماشي روحي إنتي هكلم فاتن وهوديله الملف..
يالين وهي تذهب: حاضر يا قلبي..
يسر: يحضرلك الخير يارب وأكملت بصراخ خدي الباب فإيدك يازفته..
_____________
سفيان بكذب: اه المدير صعب قوي وبيطرد أي حد فأي لحظه ومتقلب المزاج جدا ومتطلب....
كانت هاجر تسمع له وهي تشرب قهوتها: لأ مش هصدقك غير لما أتعامل معاه م. معتز...
نعم فسفيان قال لها انه معتز يريد الضحك عليها، فهو يتسلي جداً معاها منذ الصباح يضحك علي تلك الساذجه وهي تصدقه ببرائتها وطيبتها...
هاجر: انا كدا خلصت الملف دا هبدأ فدا لاحظ إنها دقيقة الملاحظه وسريعه وماهره في عملها منذ دقيقتها الاولي في الشركه..
سفيان بتمثيل: وإنتي بتدخلي تديله الملفات إبعدي عنه يجي 15متر..
هاجر بتساؤل وضحك: أنا كدا هرمي الملفات فوشه بس ليه.
سفيان بتوتر مزيف أربكها: احم أصله وبان التوتر كثيرا في صوته..
هاجر بخوف: إنت بتخوفني ليه رد عليها: خلاص انتي حره..
هاجر بخوف: كمل..، لأ خلاص مش هكمل...هي بضيق مقولتلك كمل..
مال عليها سفيان بتوتر: إديني ودنك يا شابه همس لها ببضعت كلمات جعلت جسدها يشع إحمرار وحراره من كثرة الخوف..
هاجر بخوف وقلق: شكرا أوي إنك قولتلي ونصحتي وأوشكت بنبرة بكاء طيب أقدم إستقالتي ولا أعمل أي..
سفيان بتمثيل: المدير لما بيشوف ست قويه مبيقدرش يقولها تلت التلاته كام وخصوصا أول ما يعوز منك حاجة إرميها فوشه هيخاف علطول مش العكس.
هاجر بطيبه: ماشي هعمل كدا شكرا بجد ليك أوي..
سفيان بفخر ومرح: لا شكر علي واجب يا شابة كملي شغلك..، برقه: انا خلصته كله..
دخل عليهم معتز..
معتز: بتعمل اي هنا م. س.. وقاطع كلامه سفيان:...
سفيان بتوتر: م. سفيان أهلا وسهلا بيك وأكمل بغمزه توترت هاجر كثيرا...
معتز أكمل بتمثيل وقد فهم سفيان صديقه بغضب: بتعمل اي هنا م. معتز.
سفيان بتوتر : كنت بوريها الشغل هيمشي إزاي من عقود وإجتماعات و مؤتمرات وسفر ..
معتز: بشمهندسه هاجر خلصتي الورق وجلس علي مكتب سفيان....
هاجر بقوه مزيفه: أيوا.
معتز بغضب: إتفضلي هاتهوملي.
هاجر بقوه: تمام ثانيه، وأتت بالورق والملفات ورمتها بوجهه بغضب وحده إنت هتقرفني هاتها لوحدك وخرجت بشموخ تحت أنظار سفيان الهالكه ضحك بإستمتاع ودهشه ونرفزة معتز...
معتز بدهشه: مين دي إنت عملت فيها اي يا سفيان..
سفيان بكركره: ههههههههه دي طلعت هبله اوي هههههههههههههههههههههههه مش قادر هههههههههههه..
معتز: ممكن تفهمني اللي بيحصل.
سفيان بضحك: أصل انا اللي وقولتلها تعمل كدا لانه المدير شخص متحرش وقليل الادب واول مايقرب منك إرمي اللي فإيدك وزعقي فوشه وهو يخاف منك هههههههههههههههههههههههه...
معتز بدهشه: دا بجد أنا مش مصدق اللي هي عملته..
سفيان بجديه: انا طالب منك تبقا انت انا لفتره معينة وأنا هاخد شخصيتك..
معتز وهو يضيق عيناه: دا جنان رسمي فهمي نظمي....
نتركهم وسط ضحكهم وتنمرهم علي طيبة هاجر الزائده أطلقوا عليها فتاه ساذجه، فسفيان رجل مرح يحب اللعب والاستمتاع لكنه سيقع في خطأ لايمكه إصلاحه....
___________________________________
لم تعرف لما الموظفون متعجلون هكذا في شركة والدها...
كانت تجري بسرعه...
يسر بصوت عالي: شاهي شاهي... ردت عليها بنت عمها والأقرب لقلبها: نعم يست ياسو وأكملت بسرعه بصي انا مش فاضيه بابكي مستعجل وزي ما إ شايفه في ميتنج مهم جدا..
يسر بدهشه: مالك يسطا أنا بس كنت جايه أدي بابي الملف دا كان طالبه..
شاهي: أنكل محمد هتلقيه فوق فمكتبه الجديد ..
يسر: هما مالهم عاملين زي الكتاكيت كدا ليه.
شاهي برغي : انكل محمد زي ما قولتلك في حاليًا ميتنج مهم لراجل أعمال هيبقا شريك ليه فالمؤسسة الجديدة وهتل...
يسر بتكبر مزيف: أومال لو مش وراكي شغل مهم خلاص يا بت روحي إتجري علي شغلك نظرت لها شاهي بقرف مضحك وذهبت لعملها...
كانت تنط مثل الطفله وهي تطلع السلم عند والدها، دخلت بدون إستئذان وهي تتحدث بصوت عالي: نروح أنا وإنتِ سوا ورزقي ورزقك علي الله قال أعزمك..
سلط الجميع نظره عليها كان يترأسهم والدها وبجانبه ذلك البغيض رجل الحفل..
محمد بضحكه: يسر بنتي تعالي اعرفك علي شركائنا....
ضحكت يسر بتهكم وهي تضع الملف أمام والدها القاسي ببرود: الملف يا والدي يالين مقدرتش تيجي فجيت بدالها وياريتني ما جيت...
محمد: مش هتسلمي علي يامن يبنتي..
يسر بضحكه سخيفه: يامن اللي فالكرتون هعهعهعهع كتم جميع الموظفون وأولهم والده عبدالرحمن ضحكتهم علي يامن الذي يداري ضيقه.....
محمد بصوت خافت غاضب:يسر سلمي علي يامن...
يسر بمرح أغضبه حقا وهذا ما تريده: مدت يدها مد يده ازيك يا كوتش يامن ولا كافر فرط الجميع من الضحك اما هو يريد قتلها...
محمد وهو يداري غضبه: يسر تعالي اقعد جنبي بما انك مهندسه فاحضري معانا الإجتماع، تشربي اي.
يسر بضحك ومرح وهي تمثل : شيشه أصل صدري ملبش كح كح ههههههههه نظر يامن لها بصدمه فعليًا الجميع كانوا يبكون من كثرة الضحك.
أما والدها يريد فهذا الوقت حقًا خنقها ويامن أيضًا قتلها......
طيب مفيش سلام لوالد يامن قالها ذلك الطيب وهو يضحك...
يسر برقه وخجل: أنكل عبدالرحمن اخبارك اي لا طبعا وفتحت شنطة الهدايه التي بيدها ومدت له يدها بباقة من الزهور الجميله أخذها وهو يقوم بحتضانها بفرح..وهمس لها طنطك ناهد عمرها ما عبرتني بوردة بلاستيك ضحكا الاثنين سويًا كان يامن ينظر لها بغيره فالجميع مسلط نظره عليها من جمالها وضحكتها الخلابه...
يامن بجمود: نبدأ يا بشمهندسين ولا نقضيها ضحك صمت الجميع دون التفوه بحرف فهم عرفوا أنه رجل صعب المرأس جاد حازم بعمله يغضب عندما يقصر أحدًا فيه أهم شيئ عنده النظام والإتزام بالمواعيد هذا كله ذره من جانبه المظلم أما ذلك الجانب يمدحونه من ناحية أخرى وأنه شخص عادل ولايقبل بالظلم متفوق ولا يعرف معني للخساره او الإستسلام،فيامن شخص إنساني لأبعد الحدود...
________________________________________
ايه اللي جاب الحزيبونه دي هنا ملقتش غير هنا قالتها سلسبيل وهي تري دلوف ساره مع زوجها يونس غرفة المكتب...
سلسبيل بزهق: ينفع يا جدو أصحي مارو يلعب معايا تاني فهي تحبه منذ والدته...
الجد نعيم بدهشه : يا بنتي إهدي بقا دا من ساعة ما جيه وإنتو نازلين لعب لحد ما الولد نام علي نفسه..
سلسبيل بحنين للماضي: كان واحشني أوي يا جدو وبعدين انا مصدقت انه جيه تحس كدا عائشه الله يرحمها لسه موجوده فالبيت وأكملت بحزن يا تري هي مسامحني علي اللي قولته عليها....
الجد نعيم: تعرفي يا سلسبيل أنا فرحان انك رجعتي بسرعه خوفت يا بنتي لتبقي نسخه مصغره من أمك ربنا يهديكي ويصلح حالك..
...........
____________
رواية /زمردة القاضى
بقلم N. M
فضلا يعنى التفاعل يكتر و ياريت تقولولي رائيكوا فالرواية...
أنت تقرأ
زمردة القاضي
Romanceعاش حياته يكفاح من أجل عائلته لم يقع في الحب ولو لمره لايعرف ما معني الاحتواء كبير عائلتهم كان يوما ما قاض للجميع دونها عن الخلق سيكون جلادها المستبد ستعاقب تلك البريئه علي ذنب لم تقترفه هي لا تعرفه من الاساس ستدخل تلك الدائره التي لا علاقه لها بها...