كانت تتمرن بحديقة القاضى ومارو يلعب حولها...
وأخيراً يونس القاضى أتي اليوم من سفره وهو يستغرب أين حراسه تاركين أماكنهم؟
صف سيارته وذهب للداخل إشتعلت عيناه بغضب جحيمى وهو يسمع همساتهم ولمزاتهم عن جمالها، تحرك بغضب ناحيتها
وهو يجرها ورائه كجارية أشترت فى سوق العبيد تعركلت بضعت مرات وهو لا يبالي بهذا...
من حسن حظها أنهم السادسة والنصف صباحًا، أدخلها عنوة غرفتها وهو يدفعها بقسوة.
زمرد بألم ملست مكان وجعها: آه وأكملت بغضب وصوت عالٍ هو إنتَ بنأدم أصلاً أنا أول مرة أشوف شيطان علي هيئة إنسان وم.. قاطع كلامها وهو يقبض علي فكها بشدة...
يونس بغضب: إخرسى بقا إنتِ ما بتتعبيش لسانك هيطول هقصوله تجمعت الدموع بعيناها هي لم تعلم لماذا فعل هذا، إيه هدور ألم الرجاله من وراكى فأي مكان تروحي وأكمل بعصبية الأول الدكتور والله أعلم بينك وبينه إي التانى أستاذ كوكو صحبك تالت شيئ بقا رجالتى كله اللي كدا مش هسمحلك تعملى القرف اللي كنت بتعمليه قبل كدا حركاتك المقرفة تنسيها خالص وإلا طريقة تربيتك مش هتبقى علي إيد حد غيري إتقى شرى وتركها بعنف أوقعها على تلك الأرضية الباردة جُرحت رأسها قليلا في طرف المكتب ولكن جرحها هذا لم يأتي ذرة في جرح كرامتها...
_______
يقفون أمامه منحنيين الرأس..
يونس بصوت جهوري: اللي يتعدي حدوده ويغلط يتعاقب وإنتوا مغلطوش أي غلط لأ دا أنتوا أنتهكتوا حرمة البيت أخركوا علي البوابة برا مين سمحلكوا تدخلوا..
لم يتجرء ويرفع أحد عيناه في عين يونس فهو محق...
يونس: طه، سيف أعمله معاهم الواجب ومش هستكفى بكدا كل واحد يسيب رخصته ويتفضل لم يسمع يونس لترجى أحد فالخطأ الغير مقصود معه بفورة فالغضب حقا أعماها..
_________
دخلت تتمختر يمين ويسار وهي ترقص بثمول فتحت نور الغرفة ولفت نفسها وجدته مبرق لها فاقت بلحظة من سُكاريها بخوف شديد وخضة ..
سارة بتهتهه: ي ي يونس إنت ر ررجعت إاامتى حاولت تضبط طبقة صوتها ومشيتها.
يونس بغضب: الهانم إستحلتها مهو غايب فبراحتها تعمل اللى هى عايزه وترجع علي وش الصبح ضامنة و حاطه فبطنها بطيخه صيفى إنه الخرونج اللي متجوزاه مش هيرجع دلوقت، سيبي فونك وبطاقة الائتمان حالاً..
نفذت ما قاله بالحرف فهذا أقل عقاب لها...
_______________
في ميعاد فطورهم جميعًا..
الجد نعيم بلهفة: يلا نفطر بسرعة علشان نلحق صلاة الجمعة في المسجد.
يوسف بتثاوب: لسه يا جدي بدري إفطر على مهلك.
يونس: هاشم ومراته هييجوا يرتبوا نفسهم كمان يومين وهيستقروا برا..
الجد نعيم بتمنى: ياما نفسي أشوفكوا كلكوا مستقرين فحياتكوا وأكمل بمكر وخصوصًا يونس باشا....
قاطعة حديثهم سلسبيل وهي تجلس بجانب يوسف بإبتسامة: صباح الخير..
الجميع: صباح النور..
الجد نعيم وهو يلقي كلماته المقصودة: أومال فين مراتك يا يونس.
سلسبيل بتهكم وتمتمه سمعها يوسف كتمًا ضحكته: هي فاضية من الخمره، لكزها يوسف بقدمها.
يونس: تلقيها نايمه.
سارة: لأ يحبيبى مجاليش نوم من غير ما أفطرك قالتها وهي تلعب بخصلات شعرها وجلست بجانبه..
سلبيل بتمتمه: اي يختى هتأكليه فبؤه، وهنا أنفجر يوسف ضاحكًا بصوت عالي أخجل سلسبيل كثيرًا...
الجد نعيم بإستغراب: خير يا أستاذ يوسف..
يوسف: درش بعتلي مسج إنه جاي يفطر معانا..
خفق قلب الجالسه بجواره بشده...
الجد نعيم بحب: ينور يحبيبي يفطر ويتغدا ويتعشي كمان ولو عايز يبات يبات كمان..
يوسف بمرح: لأ أنا كدا هغير منه.
قامت فجأه سلسبيل من محلها نظروا لها بزهول..
الجد نعيم: رايحه فين يبنتي..
سلسبيل بتمثيل: أصل إفتكرت عندي بروجكت ولازم أخلصه النهاردة..
الجد نعيم بدهشه: لسه بدري يبنتي وبعدين إبقي خلي حد من صحابك يساعدك..
سلسبيل بإرتباك: مهو أيوه ديجا هتعمله معايا هخليهم يعملولنا كام سندوتش علي السريع كدا ونخلص..
الجد نعيم بحزن: والله يبنتي آدام دا يريحكوا فخلاص اللي تشوفوه..
سلسبيل: خلاص يجدو هنتغدي كلنا سوا بقى متزعلش..
هز الجد نعيم راسه ولم يتكلم، ذهبت سلسبيل وهي تضع يدها علي قلبها الذى يدق بسرعه هائله...
___________
في منزل والد يسر....
أنت تقرأ
زمردة القاضي
Lãng mạnعاش حياته يكفاح من أجل عائلته لم يقع في الحب ولو لمره لايعرف ما معني الاحتواء كبير عائلتهم كان يوما ما قاض للجميع دونها عن الخلق سيكون جلادها المستبد ستعاقب تلك البريئه علي ذنب لم تقترفه هي لا تعرفه من الاساس ستدخل تلك الدائره التي لا علاقه لها بها...