8 : salad

27.6K 1.1K 35
                                    

Ayyara memandang Rayyan yang sedang tengah seksa suba menelan salad yang dipesannya. Tawa terlepas dari Ayyara membuatkan Rayyan memandangnya.

"Kenapa you gelak?" soal Rayyan sambil mencapai gelas air kosong di tepinya dan diteguknya air itu, memaksa salad di dalam tekaknya ke dalam perutnya.

"Dah tahu tak pernah makan salad, kenapa mengada nak order salad juga?" ujar Ayyara sambil menggelengkan kepalanya.

"Macam mana you boleh makan benda ni? You tak rasa nak muntah ke?" soal Rayyan.

Ayyara menggelengkan kepalanya. "This is my food since I was 15."

"What?!" Rayyan memandang Ayyara dengan pandangan tidak percayanya. "Seriously? For what?"

Ayyara senyum tipis. "Because I was on diet."

"Even now?"

"No. I dah lama stop diet tapi I just can't eat anything else other than salad. Kalau I makan juga, I confirm muntah balik, except for roti canai yang kita makan hari tu," ujar Ayyara biasa.

Rayyan mengerutkan keningnya. "That's unusual. You have bad memories about it?"

"Does body shaming counts?"

Rayyan menjongketkan keningnya. "You kena body shaming? By who?"

"By everyone, including my father." Ayyara senyum tipis sambil matanya tunduk memandang mangkuk yang berisi salad di hadapannya. "I was a fat girl during my childhood and highschool. Everyone cakap I gemuk, tak cantik and everything lah yang berkaitan. And you want to know the worse thing?"

"What?" Rayyan mengetap rahang saat melihat senyuman palsu pada wajah gadis itu.

"Papa I sendiri cakap I memalukan dia sebab fizikal I. If ada business dinner, Papa I akan ajak abang Arfan dan Arisha je, tapi bukan I. That's why, kawan-kawan Papa kenal diaorang je. Tapi.." Ayyara mengukir senyuman kecil. "Abang Arfan selalu cakap if I tak ikut, dia tak nak ikut. So kitaorang selalu tinggal." Ayyara tergelak kecil.

Rayyan mengukir senyuman kecil walaupun di dalam hatinya sudah menyumpah Megat Awatif dan di dalam fikirannya, Megat Awatif sudah mati dibunuh olehnya. "So sebab tu ke you makan salad sampai sekarang?"

Ayyara geleng. "Tak juga." Ayyara memandang Rayyan yang masih menatapnya. "After I kena body shaming teruk tu, I was on diet for one year. So I lose around 30kg masa tu. From 90kg to 60kg. I'm pretty tall so I already achieved my ideal weight masa tu," cerita Ayyara biasa.

"Tapi?" Rayyan menjongketkan keningnya.

Ayyara senyum tipis. "Papa still tak puas hati. Dia setiap hari cakap, kalau I tak jaga makan, berat I akan naik balik. Well, he was right. I tak jaga makan and berat I naik balik. To 75kg. And again.. the body shaming datang balik."

Rayyan mengetap bibir. I'll kill those people who hurt her like this.

"And just like that I was on diet again. Tapi kali ni, even lepas I turun sampai 55kg, I tak berani nak makan makanan lain sebab I risau I jadi that fragile girl again. Sebab sepanjang diet tu I makan salad je. Fruit salad, vegetables salad, broccoli salad. I even pergi jogging malam-malam. Sebab I malu nak jogging siang. I malu kalau orang tengok. But thank God, abang I akan sentiasa teman I jogging even lewat malam."

Rayyan senyum kecil. "Arfan is indeed a good brother."

"He is." Ayyara mengukir senyuman kecil. "Even when my father macam tak nampak kewujudan I dalam rumah tu, my brother and my sister selalu ingatkan Papa yang dia ada anak nama Ayyara juga. Even sometimes tu, I rasa macam I bukan anak Papa."

My Silent Temptation Where stories live. Discover now