Ayyara mengerling pada Arisha dan Ivan yang duduk di meja di hadapan mejanya dengan Rayyan. Kedua-dua manusia itu duduk berasingan, seorang satu meja. Kepalanya digelengkan. Saat Ayyara mengajak mereka untuk duduk bersama, kedua-duanya menolak. Dan tika Rayyan mencadangkan agar mereka duduk bersama di satu meja, juga ditolak oleh mereka yang membuatkan akhirnya mereka berempat berpecah kepada tiga meja. Ayyara dan Rayyan satu meja, Arisha satu meja dan Ivan satu meja.
"Kenapa you ajak Ivan sekali? He really looks like he doesn't want to be here."
Rayyan mengangkat wajahnya memandang Ayyara sebelum dia menoleh ke arah Ivan yang duduk di sudut sana. "Dia tu kalau I tak ajak keluar, memang takkan keluar rumah. He is homebody."
Ayyara memandangnya. "Really?"
Rayyan menganggukkan kepalanya. "I kenal dia dari umur 15. So I know him very well."
"I thought your only friends are my brother, Naufal, Hazrul, Huzair, Serra."
Rayyan senyum kecil. "They are my friends but he is my brother. He is the closest I have to a brother."Ayyara menganggukkan kepalanya.
Rayyan meletakkan garpu dan pisau di sisi pinggannya. "How about you? You takde kawan?" soal Rayyan biasa. Matanya menatap wajah Ayyara.
Ayyara menggelengkan kepalanya. "I didn't trust people that much. I mean.." Ayyara mengetap bibir. Matanya dialihkan ke luar restoren tersebut. "Apa yang jadi dekat I 4 tahun lalu sebab I terlalu percayakan orang. Jadi sejak tu, I jauhkan diri daripada semua orang. I put a barrier between me and other people to protect myself. I keep everything to myself. Kalau you tanya kenapa I tak bagitau dekat abang dan adik I," Ayyara menghelakan nafasnya. "I bukan tak nak. Tapi I know they have their own struggles. Abang I, he is my protector. But I can't always depends on him. Not when dia pergi London untuk his own dream even when our father against it." Ayyara senyum kecil. "While Arisha.." Ayyara menoleh pada Arisha yang duduk di hujung sana. "She went through a lot since she was a kid. Our parents bercerai masa dia baru 5 tahun dan mama kitaorang tinggalkan kitaorang buat selamanya masa dia baru 7 tahun. And yet, she is the strongest between us. Sometime, I'm jealous of her. Dia buat semua sendiri. She went for self-defense class even Papa banyak kali halang dia. For once in my lifetime, I wish that I can be like my siblings. Doing what I wanted."
Ayyara tunduk memandang mangkuk saladnya. "But my whole life is dedicated to impress my father. I do everything he wants. I do what he want my siblings do. Sebab I nak dia notice I. Sebab I nak dia tahu dia ada I. Sebab I nak dia tahu, even when my siblings can't obey him, I will."
Rayyan mengetap rahangnya. If only she knows the truth about who Megat Awatif is. Rayyan menghelakan nafasnya. Walaupun dia sangat ingin memberitahu perkara sebenar tentang Megat Awatif kepada Ayyara, namun dia tahu dia bukan orang yang sesuai untuk memberitahu semua itu. Dia tahu, Arfan sedang mencari masa sesuai untuk memberitahu perkara yang sebenar kepada adik-adiknya.
"Ayyara.." panggil Rayyan lembut.
Ayyara mengangkat wajahnya untuk memandang Rayyan. Dan serta-merta, dia menemukan ketenangan di mata jejaka itu. Rayyan senyum kecil.
"You don't need to be someone else, sweetheart. Your life is yours. You don't need to live for someone else. Do what you want, not what other people ask you to."
"I'm not confident with myself, Rayyan. I'm scared of what would people think about me. I'm not perfect," ujar Ayyara lemah.
"Who told you that you need to be perfect to be in this world? Fuck what people says about you. You are you and it's beyond enough. If they didn't like you, then kick them from your life. Those kind of people don't deserve even a second of your attentions."
YOU ARE READING
My Silent Temptation
RomanceRayyan Ziqri - seorang kaki perempuan yang terkenal dengan mulut manis dan wajahnya yang kacak sehingga tiada sesiapa yang dapat menolak lelaki itu jauh daripada mereka. Namun begitu, saat mereka mengambil keputusan untuk mengikut lelaki itu ke atas...