48 : smoothie

39.8K 1K 53
                                    

"Rayyan!!!"

Rayyan yang baru sahaja melekapkan telefon di telinganya segera menjauhkan kembali telefonnya bila mendengar jeritan sang isteri melalui telefonnya. Naufal, Arfan, Huzair dan Hazrul masing-masing memandang pada Rayyan. Rayyan berdehem sebelum kembali meletakkan permukaan telefonnya pada telinganya. "Sweetheart.."

"Don't sweetheart me!"

Rayyan menjongketkan keningnya. "What's now Ayyara? You nak cheesecake lagi? Ice cream? I dah beli banyak kan untuk you?"

"Are you being sarcastic now?!"

Rayyan menghelakan nafasnya. "No, of course no." Dahinya dipicit, pening dengan mood Ayyara yang tidak menentu sejak mengandung ini. "I cuma tanya you nak apa so that I boleh belikan you bila I balik jap lagi. Tapi kalau you nak ice cream, dalam peti ais tu banyak lagi sweetheart."

"There's no my favorite ice cream in there!"

"Seriously sweetheart?"

Ayyara mengecilkan matanya. "You annoying dengan I ke sekarang ni?"

"Sweetheart.."

"Are you being tired of me now?! You lupa ke I pregnant ni disebabkan you juga?! Also, this is your baby! And you are tired of us?!"

Rayyan mengeluh. "Sweetheart, I'm not tired of you, I'm not tired of the baby. I'm not tired of anyone. Instead of picking a fight with me on the phone like this, would you like a smoothie?"

"Since when you thought that you could bribe me with treats like a fucking child?!"

"No smoothie then?" Rayyan memicit batang hidungnya.

"A large one with mango, cherry, dragon fruit with kiwis."

Setelah menyatakan itu, Ayyara terus menamatkan panggilan membuatkan Rayyan menggelengkan kepalanya. Telefon bimbitnya diletakkan di atas meja sebelum mencapai gelas airnya untuk membasahkan tekaknya.

"It looks like someone is having a hard time."

Rayyan memandang pada Naufal yang biasa sahaja menuturkan itu. Matanya digulingkan. "Aku tak faham betul mood perempuan mengandung ni. One second she's a cat and the next second she's a lion."

"That's what we called mood swings," jawab Naufal biasa.

"And how do you handled it with Liyana?"

Naufal menjongketkan keningnya sebelum tersenyum penuh makna. "Depends."

Arfan menggelengkan kepalanya bila melihat senyuman nakal Naufal. "Jangan ajar bukan-bukan dekat dia ni, Naufal," tegurnya biasa sambil mencapai gelas airnya yang terletak di atas meja. Pandangannya dialihkan kepada Rayyan. "That's what we called pregnancy mood swings. Hormonal changes during pregnancy, so it's normal. Kau cuma perlu banyakkan bersabar dengan dia. Baru first trimester. Her mood swings can lasted throughout the whole pregnancy," ujarnya tenang.

~

"Sweetheart."

Ayyara yang sedang menikmati smoothie yang dibeli oleh suaminya tadi menoleh pada Rayyan yang melabuhkan punggung di sebelahnya. Mata Ayyara kemudiannya jatuh pada badan Rayyan yang tidak berlapikkan apa-apa, melainkan hanya tuala di pinggangnya. "Hm?" jawabnya ringkas sebelum matanya kembali pada wajah suaminya.

Rayyan menunjuk pada cawan smoothie yang dipegang oleh Ayyara. "There's no kiwi anyway in there."

Terbeliak terus mata Ayyara saat mendengar kata-kata Rayyan itu. "What do you mean by no kiwis?!" Matanya terjegil memandang Rayyan sebelum dia membuka penutup cawan smoothie tersebut. "You can kill people but you can't get kiwis in my smoothie?! Are you kidding me right now Rayyan?!"

Rayyan menjongketkan keningnya sebelum membaringkan badannya di sebelah Ayyara. "That's dark but I'm just kidding."

Ayyara mengetap bibirnya. Tanpa rasa bersalah, tangannya laju menampar sisi abs Rayyan dengan kuat membuatkan jejaka itu mengaduh kesakitan. "I hate you so much," geram Ayyara menuturkan itu.

Rayyan mengukir senyuman sinis sambil matanya masih pada wajah garang Ayyara. "We both know it's the other way round."

Ayyara menggulingkan biji matanya bila mendengar balasan daripada Rayyan. "You dah buat apa yang I suruh buat pagi tadi?" soal Ayyara, mulai serius.

"Dah. Check financial report untuk bulan ni. Done sweetheart."

Ayyara angguk. "Thank you."

Rayyan senyum sebelum meletakkan kepalanya di paha isterinya itu. Sebelum itu, sempat dia mengucup lembut perut Ayyara yang sudah menampakkan bentuk itu. "Jom teka gender baby ni. A girl or a boy," ujar Rayyan biasa.

Ayyara menundukkan kepalanya memandang Rayyan. "It's a boy, obviously," ujar Ayyara laju.

"No, I rasa baby girl."

"Sebab?"

"Sebab I nak baby girl."

Ayyara tergelak sinis. "You don't get to decide the gender Rayyan."

"Of course I can. X dan Y, it's me who decide it."

Ayyara mencebik. "Tapi you tak tahu whether it's X or Y yang masuk."

"I'm very confident it's X."

"You tau tak you ni annoying gila? So what if the baby is a girl or a boy?"

Rayyan tergelak. "Sweetheart, you tau tak sejak you pregnant ni, you memang tak boleh control emosi you kan? Like, almost tiap masa you akan marah."

Ayyara mengetap bibir saat mendengar kata-kata Rayyan itu. Tanpa menghiraukan Rayyan yang berbaring di atas pahanya, dia terus bangun dan berdiri membuatkan Rayyan tersentak. Rayyan menggosok belakang kepalanya sambil memandang pada Ayyara. "What's wrong?"

Tanpa menjawab, Ayyara terus keluar dari bilik tidur mereka itu. Kunci kereta di atas meja bersebelahan dengan pintu bilik tidur mereka dicapai membuatkan Rayyan membesarkan matanya. Segera, dia bangun dari katil dan mengikut langkah Ayyara.

"Sweetheart!" Tangan Ayyara ditariknya sebelum gadis itu sempat membuka pintu rumah mereka. "You nak pergi mana?"

Ayyara menjelingnya dan direntap tangannya daripada pegangan Rayyan. "Why you even care? Bukan tadi you cakap I suka marah ke? You mesti lagi tenang kan kalau I takde kat rumah ni?"

Terkebil-kebil Rayyan saat mendengar kata-kata gadis itu. Bibirnya diketap. Fuck you Rayyan, cakap tak pandang kiri kanan. Sekarang pujuklah isteri kau ni.

"Sweetheart.. I'm just.."

"Just what?!" Ayyara mengetap bibirnya. "Forget it Rayyan," Ayyara terus membuka pintu rumah mereka dan terus melangkah keluar.

"Sweet.." Tanpa sempat pun Rayyan hendak mengikut sekali, Ayyara sudah menutup kuat pintu itu daripada luar, meninggalkan Rayyan berseorangan di dalam apartment itu.

"Shit!" Pintu rumah disepaknya, tanda geram. Tanpa membuang masa, dia terus melangkah kembali ke dalam bilik mereka untuk menyarung pakaiannya.

~

Did I just came back? Yes, hahaha ! Sorry for keep you guys waiting 😭

Sorry for a boring chapter, I guess 😭

My Silent Temptation Where stories live. Discover now