Luku 48

455 30 13
                                    

~Olli~

Istun Aleksin kanssa luokassa ja yritän keskittyä biologian opettajamme Villen selityksiin. Tällä hetkellä hän selittää jotain eri eläinlajeista. Havahdun, kun Ville sanoo; "Ja seuraavaksi tehdään ryhmätöitä." Onneksi saamme edelleen olla Aleksin kanssa samassa ryhmässä aina, vaikka Aleksi onkin jo päässyt ihan hyvin mukaan luokkaamme ja meillä on hyvä yhteishenki koko luokassa.

Lindakaan ei enää ole haittana. Sen jälkeen kun kerroimme hänen teoistaan opettajallemme, oli muitakin uskaltautunut kertomaan hänen tekosistaan, jotka eivät olleet ennen tulleet ilmi. Sen lisäksi hänestä oli tullut kokonaan uusia juttuja ilmi, jolloin hänet päätettiin ilmeisesti erottaa ja siirtää kokonaan toiseen kouluun tms..., koska täällä oli monia oppilaita, joilla ei ollut hänen takiaan hyvä olla koulussa.

Havahdun ajtuksistani, kun opettajamme alkaa selittää tehtävänantoa. "Okei, eli siis seuraava tehtävä on tehdä esitelmä vapaavalintaisesta eläimestä. Vastatakaa yhdellä dialla aina yhteen kysymykseen ja sopikaa keskenänne kuka tekee mitäkin. Jaan teidät kohta ryhmiin ja sopikaa niissä sitten yhdessä eläin, mistä teette esitelmän. Kun se on päätetty, yksi ryhmästä tulee kertomaan sen minulle ja annan samalla tehtävälapun, missä on ne kysymykset. Sen jälkeen haetaan koneet ja saatte tehdä esitelmää myös luokan ulkopuolella. Sitten ryhmiä. Ensimmäisessä ryhmässä on Olli, Aleksi, Mimosa ja Venla..."

---

Istumme käytävän sohvilla. Minä istun Aleksin kanssa toisella sohvalla ja tytöt istuvat toisella sohvalla, joka on vastapäätämme. Meillä on käytössä kaksi konetta, joista toinen on tytöillä ja toinen meillä. Päätimme tehdä esitelmän pandoista. Pandat on ihania. Minun ja Aleksin aiheiksi tuli perus tietoa, levinneisyys, ulkonäkö ja elinikä. Tytöillä aiheena on ravitsemus, käyttäytyminen, lisääntyminen ja panda ihmisten kanssa/eläintarhoissa. Olemme tehneet ryhmätyötä 1,5 tuntia ja kohta pitää palata luokkaan. Jatkamme työtä vielä seuraavalla tunnilla, mutta saimme sen jo onneksi hyvälle mallille.

---

Biologian tunti loppui juuri. Opekin kehui sitä jo nyt, kun kävi katsomassa miten työt ln edistynyt. Seuraavaksi olisi matikan tunti, jonka jälkeen meillä on ruokailu. Ruokailun jälkeen meillä olisi vielä 2 tuntia kuvaamataitoa, eli ihan rento tunti onneksi, vaikken mä kovin hyvä siinä olekkaan. Ainakaan omasta mielestäni. "Olli, mitä sä mietit? Tunti alkaa ihan kohta, pitäs mennä.", Aleksi havahduttaa minut tähän maailmaan. "Aa joo, sori. Mietin vaan mitä meillä on vielä tänään koulussa.", sanon. "Okei, mut nyt mennään luokkaan. Opekin meni jo.", Aleksi sanoo. Nyökkään ja menemme luokkaan.

Tuijotan ikkunasta ulos ja olen aivan ajtuksissani. Sain jo tämän päivän tehtävät ja myös lisätehtävät tehtyä, koska matikka on kivaa ja helppoa. Joskus vihasin sitä, mutta niin se mieli vaan muuttuu ajan kanssa. "Olli.", havahdun opettajan ääneen. "No?", kysyn. "Miten tehtävät sujuu?", hän kysyy. "Hyvin, tein jo kaikki. Myös lisätehtävät.", sanoin ja ojensin vihon opettajalle, jotta hän voi katsoa tehtävät läpi.

"Hyvä Olli, kaikki oli oikein. Voit sit auttaa Aleksia, jos se tarvii apua. Tässä on vielä 30 minuuttia aikaa. Voit halutessasi myös silmillä seuraava kappaletta, mutta ei oo mikään pakko, koska siinä tulee aivan uusi asia teille.", opettaja sanoo. "Okei. Mä autan vaikka Alea, niin jää seuraavallekkin tunnille tekemistä.", sanon. "Se sopii hyvin.", opettaja sanoo ja menee seuraavan pöydän luokse.

"Ale, tarviitko apua?", kysyn. Aleksi nyökkää. "Okei, missä tehtävässä?", kysyn. "Kaikissa, en mä tajuu näistä mitään." , Aleksi vastaa hiljaa ja näyttää surulliselta. "Voi rakas.", kuiskaan ja vedän Alen halaukseen. "Mikset sä kysynyt jo aiemmin apua, ku näit etten tehnyt mitään tärkeää?", kysyn. "En mä halunnut.", hän kuiskaa. "Mikset?", kysyn. "Koska mä aattelin, että sä suutut siitä, että joudut auttaa mua ja tekee ylimäärästä. Ja mua hävettää, etten osaa näitä, kun kaikki muut tai ainakin sinä osaat.", kerron.

"Aleksi. En mä tollasesta suutu ja autan sua mielelläni. Meillä kaikilla on eri asiat missä ollaan hyviä ja missä ei ja opitaan eri aikaan asioita. Ei me olla kukaan samanlaisia, etkä sä oo varmasti ainoa, joka ei vielä osaa. Ja sä esimerkiksi oot tosi hyvä kuvaamataidossa, missä mä taas en. Mutta sovitaanko, et kysyt multa seuraavalla kerralla apua, heti kun et osaa?", totean. "No okei. Mä rakastan sua Olli.", Aleksi vastaa. "Hyvä. Mäkin rakastan sua Aleksi.", vastaan ja vedän hänet taas halaukseeni.

---

Matikan tunti loppui ja Aleksikin sai lopulta tehtävät tehtyä avullani. Nyt olemme kävelemässä ruokalaan Tommin kanssa. Siellä on tänään kai perunasoselaatikkoa ja porkkanraastetta, se on ihan syötävää ruokaa. Saimme ruokamme ja istuudumme pöydän ääreen. Alamme syömään, jutellen samalla kaikenlaista. Aleksikin söi ihan hyvin tällä kertaa.

"Mitäs teillä on seuraavana?", Tommi kysyi. "2 tuntia kuvista. Ihan paras aine, musiikin lisäksi.", Aleksi hehkutti. Hymyilimme hänelle Tommin kanssa, koska harvoin näkee oppilaita, jotka ovat innoissaan tunneista. "Mulla on liikuntaa, joka on ihan kamalaa.", Tommi huokaisi. "Hei, sehän on just kivaa.", sanoimme Aleksin kanssa yhtä aikaa ja aloimme nauramaan asialle. "Nonii pojat, sit rauhottukaapa.", Tommi sanoi. Hetken päästä rauhoituimme ja lähdimme kohti kuvaamataidonluokkaa. Tai no Tommi lähti kohti liikuntasalia.

---

"Tänään tehtävänä on piirtää jokin asia mitä rakastatte. Siinä voi olla ihmisiä, mutta ei pelkästään. Esim. Siinä voi olla kaveriporukka, joka tekee jotain asiaa, mitä rakastaa.", opettaja kertoi tehtävän annon. Kaivoimme Aleksin kanssa kuulokkeet, koska opettajamme antaa kuunnella samalla musiikkia. Kuuntelimme musiikkia ja aloimme tekemään töitämme.

"Mitäs te teette?", opettaja kysyi minulta ja Aleksilta, kun saapui luoksemme. "Mä piirrään mut ja meidän kaverit yhdessä soittamassa, koska rakastan musiikkia ja heidän kanssa soittamista.", Aleksi kertoi. "Kuulostaa hyvältä, entäs Olli?", ope kysyy ja katsoo minua. "Yritän piirtää mut, Aleksin ja Rillan katsomaan leffaa yhdessä. Koska rakastan heitä molempia, elokuvia ja lämpimiä haleja.", kerron. "Oi, kuulostaa ihanalta.", opettaja sanoo ja lähtee luotamme.

---

Koulu loppui juuri ja nyt olemme suoraan matkalla terapia käynnillemme. Toivottavasti se menee ihan hyvin ja sen jälkeen on taas vapautuneempi olo. Vaikka välillä käynnit ovatkin aika rankkoja, koska terapeutti haluaa tietää kaikenlaista. Mutta onneksi olemme siellä Aleksin kanssa yhdessä ja saamme toisiltamme tukea kertoa asioita ja muutenkin...

Sanoja: 910

Alive or only burning || OLEKSIWhere stories live. Discover now