~Sari~
Tänään on vihdoin suloisen poikamme ristiäiset. Pakko sanoa, mutta hän kasvaa todella nopeasti. Juhlat eivät ole mitkään kamalan isot, sillä paikalla on vain me, muutama sukulainen ja poikamme kummit. Pojalle tulee kylläkin aika paljon kummeja, koska heitä on kahdeksan. Päätimme nimittäin kutsua pojan kummeiksi minun ja Jarin tärkeän yhteisen ystäväperheen, sekä molempien suvuista yhdet tyypit. Ja niiden lisäksi vielä poikiemme kaverit Tommin, Joonaksen, Nikon ja Joelin. He kun ovat meillekkin nimittäin erittäin tärkeitä ja ovat olleet aivan innoissaan katsomassa ja hoitamassa poikaamme jo tähän mennessä. Siitä on kyllä ollut erittäin suuri apu meille, varsinki kun minulla on nyt ollut aika vaikeaa ja Jarillakin on töitä ajottain. Nyt saamme vielä antaa heillekkin kokemuksen kummina olemisesta poitsumme kautta.
Jari on tekemässä poikien kanssa viimeisiä valmisteluja vielä ennen juhlaa ja odottelemme enää pappia saapuvaksi. Vieraat taitavat olla jo kaikki paikalla ja itse olen tällä hetkellä pukemassa pojallemme kastemekkoa päälle. Pian jo vienkin poitsun hetkeksi Aleksille ja Ollille hoitoon, sillä pappi saapui paikalle ja käymme vielä juttelemassa viime hetken asioista Jarin ja papin kanssa kolmistaan, ennen juhlan virallista alkua.
-
Seisomme perheenä papin vieressä ja vieraat istuskelevat kukin missä nyt mahtuvatkaan istumaan. Aloitamme juhlan tietysyi öaulammalla yhdessä virren.
"1.
Ystävä sä lapsien,
katso minuun pienehen.
Minne käynkin maailmassa,
sinä olet hoitamassa.
Onni täällä vaihtelee,
taivaan Isä suojelee.2.
Ota, Jeesus rakkahin,
suojaas koti kallehin.
Siunaa äitiä ja isää,
heille elinpäivää lisää.
Ystävä sä lapsien,
pientäs auta holhoten.3.
Pidä meitä turvissas,
Jeesus, armohelmassas.
Suojaas sulje isänmaamme,
sulta kaiken lahjaks saamme.
Johda, Jeesus rakkahin,
meidät taivaan kotihin."-Ystävä sä lapsien-
Virren jälkeen pappi ensin selittää jotain, kunnes tekee ristinmerkin poikamme otsaan, jonka jälkeen rukoilemme kaikki yhdessä. Rukouksen jälkeen pappi alkaa lukea raamatusta tekstiä ja pitää taas jonkun puheen. Puheessa on paljon sellaisia asioista mistä keskustelimme myös itse papin kanssa ennen juhlan alkua, kuten pojan tulevasta nimen merkityksestä.
Nyt pääsemme vihdoin siirtymään siihen varsinaiseen kastetoimitukseen.Pappi lukee taas pätkän raamatustaan, jota seuraa uskontunnustus. Seuraavaksi pappi kastelee lapsemme pään kolme kertaa vedellä ja toteaa "Leon Toivo Benjamin. Minä kastan sinut Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen." Pappi pyytää kummit luoksemme ja siunaamme poikamme laittamalla jokainen kätemme hänen päänsä päälle. Sytytämme pöydälle kastekynttilän, jonka jälkeen vielä yhdessä rukoilemme ja laulamme virren.
"1.
Taivaan Isä suojan antaa.
Hän on Isä jokaisen.
Lapsen huolet hän voi kantaa
paremmin kuin ihminen.
Hän ei riitele, ei suutu,
hän on kärsivällinen.
Häneltä ei aikaa puutu.
Hän on Isä jokaisen.
Taivaan Isän lähellä
nauraa saa ja itkeä.2.
Taivaan Isä siunaa meitä.
Hän on Isä jokaisen.
Poluillemme enkeleitä
lähettää hän varjellen.
Hän on läsnä päivän työssä
rohkaisten ja auttaen,
valvoo pimeimmässä yössä.
Hän on Isä jokaisen.
Taivaan Isän lähellä
jokainen on tärkeä.3.
Taivaan Isä hoitaa lastaan.
Hän on Isä jokaisen.
Aamulla hän tulee vastaan,
kuulee iltarukouksen.
Hän ei muista virheitämme,
meille antoi Jeesuksen.
Hän on aina ystävämme.
Hän on Isä jokaisen.
Taivaan Isän sylissä
jokainen saa levätä."
YOU ARE READING
Alive or only burning || OLEKSI
FanfictionAleksi muuttaa Ouluun sijaisperheeseen. Miten se tulee vaikuttamaan hänen elämäänsä? Meneekö kaikki kuitenkaan ihan nappiin? Oleksi, jossa mukana myös harvoin hieman ainakin Jikoa. Varoitukset!!! -Saattaa sisältää mitä vaan mun päästä, mikä ei vältt...