Luku 49

482 29 14
                                    

Time skip joululoman alkuun!

~Aleksi~

"Olliii!", huudan, kun Olli jumittaa vessassa. "Meidän pitäs lähteä jo! Iskä aiko viedä meidät ja meni jo ulos! Ala tulla jo!" "Joo, joo!", Olli huutaa ja tulee vihdoin vessasta. "Älä vaan sano, että sä jäit taas asetteleen hiuksias.", sanon. "Okei, en sit sano." "Olli! No ihan sama, nyt kuitenkin mennään, ettei myöhästytä.", sanon. "No mennään mennään.", Olli sanoi.

Pääsimme koululle ja menimme suoraan luokkaan. Luokassa oli opettaja ja muutamia oppilaita jo. Tänään on 22.12. ja alkaa vihdoin joululoma, sekä saamme viimeisimmän jakson todistukset. Ihan kohta onkin sitten jo jouluaatto. Opettaja oli tuonut luokkaan pipareita, joulutorttuja ja mehua. Herkuttelimme niillä ja katsoimme samalla jotain jouluohjelmaa. Koulua olisi tänään vain 9.00-10.00 ja sitten pääsemme lomalle.

---

Pääsimme juuri tunnilta ja Tommi liittyi joukkoomme."Millanen jaksotodistus tuli?", Tommi kysyi. "Ihan ookoo. Mun keskiarvo oli tässä jakossa 8,8.", sanon. "Mulla 8,2.", Olli sanoo. "Mulla oli 9,6.", Tommi kertoo. "No se ei yllätä kyllä enää yhtään.", totean. Tommi vain hymähtää. "No mutta, jätkät on kuulemma kohta Joonaskella, niin lähettäskö mekin sinne päin?", Tommi kysyy. "Joo.", vastaamme Ollin kanssa. Ulkona on kylmä, joten puemme ulkovaatteet päällemme, jonka jälkeen lähdemme kävelemään Joonakselle päin.

---

Saavuimme juuri Joonakselle ja ajattelimme tehdä jotain kivaa yhdessä jätkien kanssa, sillä nyt alkoi loma ja ylihuomenna on jo aatto.
Pääsimme ovelle ja Joonas tuli heti avaamaan oven. "Mennään keittiöön, muut on siellä. Äiti oli tuonut meille piparitaikinaa ja aateltiin jätkien kanssa, jos tehtäis piparitaloja ja kilpailtais kenellä on paras.", Jonsku jatkaa. "Sopii.", vastaamme kaikki yhtäaikaa.

Menemme keittiöön ja Joonas jakaa meidät pareihin. Parit ovat minä ja Olli, Joonas ja Niko, sekä Tommi ja Joel, kukaan ei varmaan yllättynyt tästä. Pöydällä oli piparitaikinaa, jauhoa, piparimuotteja, kaulimia, sulatettua sokeria, sokerikuorrutetta ja paljon erilaisia joulukoristeita. "15 min aikaa suunnittella ja leikata taikinasta sopivat palat. Alkaa N...Y...T... NYT!", Niko sanoi ja painoi ajastimen päälle. Aloimme heti työn touhuun.

Minä ja Olli päätimme tehdä muumitalon, koska muumit nyt vain on parasta ikinä. Olli alkoi leikata muumitalon palasia ja minä aloin leikata jonkin sortin muumeja taikinasta. Hetken päästä kello soi ja Joonaksen äiti tuli paistamaan palaset, koska ei kuulemma luottanut, ettemme polta koko taloa.

---

Olimme hetken vain jutelleet ja söimme myös välipalan. Katja oli saanut palasemme valmiiksi ja ne olivat hetken jäähtyneetkin jo. Jaoimme ne oikeille pareille. "Teillä on siis 30 min aikaa. Paikoillanne, valmiit, HEP!", Katja sanoi ja aloimme kaikki rakentaa talojamme.

Saimme viimeisen muumiin juuri talon pihalle, kun aika loppui. Saimme muumitalomme tehtyä ja siitä tuli kyllä hieno. Vilkaisin muiden teoksia. Joonaksella ja Nikolla oli epämääräinen hökkeli, koska heidän talonsa oli jossain vaiheessa romahtanut, eivätkä he saaneet sitä enää kunnolla tehtyä. Joel ja Tommi olivat tehneet perinteisen piparitalon, mutta se oli kyllä todella hieno siltikin.

"Jiri, Jade ja Jemina! Tulkaa alas päättämään kuka voitti meidän piparkakkutalo kisan!", Joonas huusi. "Okei!", kuului ylhäältä ja pian he olivatkin jo alhaalla. Esittelemme jokainen työmme, jonka jälkeen raati meni miettimään voittajaa hetkeksi. Pian he palasivatkin takaisin. "Ensimmäinen sija menee ehdottomasti Ollin ja Aleksin muumitalolle, koska kukaan nyt ei tykkäisi muumeista.", Jade sanoi. "Toinen sija menee Ollin ja Tommin piparitalolle.", Jemina jatkoi. "Eli sori Jonsku ja Niko, mutta teidän hökkeli nyt hävisi.", Jiri jatkoi. "Eikää.", Joonas sanoi ja alkoi  muka mököttää, mutta putskahti lopulta kuitenkin nauramaan, joka tarttui meihin muihinkin.

---

Seuraavaksi autoimme siivoamaan keittiötä, jonka jälkeen lähdimme ylös katsomaan jouluelokuvaa. Käperryin sohvalle Ollin syliin, koska minua väsytti. Taisin myös hetkeksi nukahtaa siihen. Heräsin, kun elokuvassa oli jo lopputekstit menossa. "Heräsithän sä.", Olli sanoi. "Mmhh.. Jooh...", sanoin ja painoin pääni Ollin rintakehälle uudestaan. Olli silitteli hetken hiuksiani, kunnes joku ehdotti taas kerran soittamista ja päätimme siis lähteä käymään meillä.

Sanoja: 593

Alive or only burning || OLEKSIDonde viven las historias. Descúbrelo ahora