Hanani masih lagi kaku ditempatnya. Tidak percaya dengan apa yang dilihatnya. Air mata mula mengalir. Sensitif pula dia hari ini. Jadi betullah naluri dia hari ini?
"Lama lagi ke kau nak berdiri dekat situ? Tak nak peluk aku? Aku rindu kau ni." Nadim senyum nipis melihat isterinya yang berdiri kaku tidak berganjak.
Hanani tercebik-cebik. Air matanya sudah mengalir. Mulalah nak mengada bila ada suami.
Dia berlari anak menghampiri suaminya lalu tubuh suaminya itu dipeluk erat. Dia menangis deras di dada Nadim. Bagai melepaskan semua bebanan yang ditanggung selama ketiadaan suami disisi.
Nadim membalas pelukan itu. Dia mencium tepi kepala Hanani. "You did a great job, Hanan. Shh... Don't cry."
Tak lama itu, Hanani menjauhkan wajahnya daripada dada Nadim. Habis basah dada suaminya itu dengan air matanya. Mata sembapnya memandang wajah Nadim yang ditumbuhi sedikit kumis.
"Kenapa balik tak bagitahu? Saya boleh jemput awak." tersedu-sedan Hanani ketika bertanya.
"Kenapa sedih sangat ni? Hm?" Nadim mengeluarkan tawa halusnya.
"Saja nak buat surprise. Ingatkan tak terkejut. Rupanya terkejut sangat sampai menangis."
Hanani muncungkan mulutnya. Mana ada terkejut sampai menangis! Menangis sebab rindulah! Hish!
"Awak nampak kurus." polos Hanani memberitahu.
Nadim menarik senyuman. "Nanti kau masakkan untuk aku, aku berisi lah balik. Entah-entah sampai hilang six pack yang aku jaga selama ni."
"Hish, Nadim Kahfi!" Hanani hentak kaki tak puas hati. Mukanya masam. Dia main sindir-sindir kita pula!
"Ya, sayang...." makin galak Nadim mengusik isterinya. Hidung Hanani dicuitnya.
"Awak ni!"
"Apa? Aku tak buat apa pun."
"Hish!"
Makin kuat Nadim ketawakan isterinya. Suka betul mengusik lepas balik ni. Hilang terus segala penat lelahnya bekerja seharian tanpa henti dan berehat.
"Apa Hanani? Tahunya marah aje." muncul mama dan ayah disebalik dinding.
Puan Alyah geleng kepala melihat perangai kebudak-budakan anak bongsunya itu. Manakala Encik Eskandar hanya tersenyum melihat gelagat menantunya mengusik anak bongsunya.
Mereka berdua berjalan mendekati ruangan makan. Seperti biasa, mereka ambil tempat mereka dimeja makan. Tak lama itu, datang Hariz bersama isterinya, Ainul. Kemudian, diikuti Haq yang juga baru pulang daripada markasnya dan Haidar yang baru pulang daripada lepak bersama Peah.
"Tengoklah menantu mama ni! Dia sindir-sindir Hanani!" adu Hanani bersama mulutnya yang muncung dan muka masamnya.
"Apa yang sindirnya? Betullah apa yang Nadim cakap. Hanani kan masak sedap."
"Hish, suka menangkan menantu!"
Hanani berlalu masuk ke dalam dapur semula. Ingin menghidangkan air pula. Segala kuali, mangkuk dan seangkatannya itu nanti-nanti sajalah dia basuh. Sempat dia jeling Nadim yang sedang menyapa abang-abangnya.
"Finally, bro. Akhirnya, boleh juga aku bersanding." ujar Hariz bernada mengusik.
"Aku pun belum bersanding lagi. Tak menyabar, ya?" balas Nadim tidak kurangnya juga.
Hariz sekadar ketawa perlahan sambil gelengkan kepalanya. Kemudian, dia tarik tangan isterinya untuk duduk bersama dimeja makan.
"Kau ni, balik-balik dah buat adik aku masam muka. Nasib baik tak lari rumah." bahu Nadim ditumbuk keras.
YOU ARE READING
KAHFI ✔️
Romansa2022 Series Awas! Story terlalu rushing dan tidak best untuk dibaca! ... ❝𝙃𝙚 𝙛𝙚𝙡𝙡 𝙛𝙞𝙧𝙨𝙩 𝙖𝙣𝙙 𝙝𝙚 𝙛𝙚𝙡𝙡 𝙝𝙖𝙧𝙙𝙚𝙧.❞ "Tak rasa jijik ke dah ludah nak jilat balik? Let me tell you, I'm Kahfi's. Better you stay away from me before m...