48

2.6K 109 1
                                    

"Uyo! Lurve gila dengan kereta baru kau!"

Haidar senyum bangga. First kereta dia beli dekat sini. Nanti bila-bila dia dengan Peah datang Madinah, tak ada lah kalut sangat nak pinjam kereta abah. Lagi pun kereta abah cuma ada dua. Kadang-kadang abah guna, kadang-kadang Haq atau Hariz yang guna. Susah dia nak gerak ke mana-mana.

"Abang kau ni banyak duit. Tak payah nak hairan sangat." angkuh nada Haidar kedengaran. Peah di sebelah gelengkan kepala.

"Ei, berlagak!" Hanani muncung sedepa.

"Bukan berlagak, tapi kenyataan."

Rasa nak siku-siku saja Haidar ni. Belagak sangat! Geram!

"Anak buah aku mana?" melilar mata Haidar mencari kelibat anak buahnya, Hanan Mahdeya.

Sudah lama tidak jumpa budak busuk tu! Mengikut perkembangan yang Hanani kongsikan di instagram dan group whatsapp, Hanan semakin lasak. Pantang kalau dilepaskan, menangis mencari mamanya.

Hanani mengemas barang-barang milik Hanan yang bersepah diruang tamu. Ya, inilah bukti Hanan semakin lasak. Dicampaknya sana sini barang-barang mainannya. Penat dia nak mengemas. Kalau tak kemas, takut nanti abah atau mama terpijak.

Hanani bukannya duduk rumah sendiri, masih duduk dirumah abah dan mamanya. Cumanya ada lah sekali sekala dia balik rumah sendiri untuk 'me time'. Hanan ditinggalkan dengan abah dan mama. Mereka boleh jaga. Katanya sunyi kalau Hanan tak ada.

"Abah dengan mama bawa keluar jumpa kawan. Sekali sekali nak show off cucu dekat kawan-kawan." Hanani geleng kepala.

"Kau orang nak makan apa? Aku nak masak ni sementara Hanan belum balik. Nanti dah balik merengek pula dia."

Siap Hanani berkemas, dia ke dapur pula. Nak siapkan makan tengah hari. Alang-alang Hanan tak ada, dia lah pula masak. Selalunya mama saja yang masak. Bagilah mama rehat pula hari ini.

"Tak apalah, nanti kita makan luar. Kau pun penat kan?"

Haidar cuma tak nak susahkan adiknya. Iyalah, muka pun nampak lesu dan tak bermaya saja. Tak seperti sebelum-sebelum ini.

"Tak payahlah membazir. Aku boleh masak. Lagi pun, aku dah lama tak masak. Aku nak asah balik skill memasak aku. Nanti kalau tak sedap, kesian pula dekat Na..."

Percakapan Hanani terhenti. Dia tersedar sesuatu. Laju dia geleng kepala. Tak nak, dia tak nak lagi bersedih. Hanani perlu simpan air mata.

Haidar dan Peah juga tersedar. Mereka sama-sama berpandangan. Rasa serba salah.

"Erm, aku teringin nak kau masak tomyam kung! Kau punya tomyam sedap!"

Hanani memandang Haidar. Dia senyum lalu anggukkan kepala.

"Oh, ha. Peah tolong Hanani. Cepat sikit siap."

Haidar angguk setuju. Lantas Peah bangun menuju ke dapur. Membantu Hanani yang sedang menyediakan bahan-bahan masakan. Sambil-sambil itu dia berborak dengan Hanani. Mengambil kembali mood ceria Hanani.

Tak naklah Hanani bersedih. Bukanlah nak patahkan semangat Hanani, tetapi hampir 1 tahun juga Nadim tidak kembali. Mereka semua nak Hanani kembali seperti dulu. Mereka semua ada sentiasa untuk Hanani. Kalau Hanani hidup dengan kesedihan, itu boleh memberikan tekanan pada Hanani. Takut nanti Hanan pula yang kena tempiasnya.

Haidar menghela nafas lega. Fuh, nasih baik dapat cover!










Hanani pandang Peah yang sibuk menyediakan bahan masakan. Dia senyum. Oh, tak sangka Haidar dengan Peah memang berjodoh. Dulu bukan main benci, gaduh tak bertempat. Lah, sekali memang betul-betul kahwin. Cayalah, Haidar!

Lagi pun memang sama-sama sepadan. Saling melengkapi. Tidak hairanlah.

"Kenapa tengok Peah macam tu?"

Hanani tersedar daripada renungannya. Dia sengih kekok. Kantoi!

Peah senyum. Dia gelengkan kepala. Ingat orang tak nampak ke daripada tadi tenung macam nak tembus!

"Tak ada. Erm..." Hanani diam seketika.

"Macam mana lepas kahwin? Hidup sebumbung dengan Haidar? Alright tak alright? Ada buli ke? Apa-apa ke?"

Peah mengeluarkan tawa halus. Kelakar mendengar soalan daripada Hanani.

"Hanani ingat Peah ni senang dibuli ke?"

Hanani turut mengeluarkan tawa. Dia angkat bahu. Mana tahu kan? Haidar itu kan suka membuli. Tidak kisahlah siapa orang itu. Budak kecil ke, budak besar ke.

"Haidar tu memang suka buli Peah, tapi itu sebelum kahwin lah. Suka sangat cari pasal dengan Peah. Tak pernah sekali pun dia lupa untuk buli Peah ni. Tak kisahlah dekat luar ke, dekat dalam chat ke, memang itulah perangai yang Peah nampak dekat Haidar dari dulu sampai sekarang."

Hanani tersenyum-senyum mendengar cerita cinta Haidar dan isterinya, Peah. Wah, Haidar! Macam ini ya perangai! Tak pernah tahu pun sisi nakal Haidar yang satu ini.

"Tapi sekarang... Haidar lain sangat. Macam bukan Haidar yang Peah kenal." Peah pandang Hanani.

Hanani buat muka tidak percaya. Dia mula tersenyum nakal. "Tak kenal macam mana tu ya?"

"Dia..."

"Sayang! Umma telefon ni!"

Haidar menjerit memanggil Peah dari ruang tamu.

Peah pandang Hanani dengan senyuman sebelum tergelak. Dia pamit diri untuk jawab panggilan.

Hanani pada mulanya tidak faham. Tetapi lama kelamaan, dia menarik senyum lebar. Dia gelengkan kepala.

Eleh, Haidar. Luar nampak gangstah, tapi dalam ada taman bunga. Manja rupanya dengan bini dia. Faham, faham.

"Apa kau senyum-senyum?"

Mati senyuman Hanani. Dia menjeling Haidar yang bersandar pada peti ais dengan tangan yang bersilang. Baru cakap, dah muncul. Aneh betul!

"Lantak orang lah! Sibuk je!"

Haidar menjegilkan matanya. Suka menjawab betul! Dah jadi mak orang pun degil perangainya!

"Cakap elok sikit, Puan Hanani. Macam manalah nanti kalau anak buah aku ikut perangai kau." Haidar gelengkan kepala.

"Naya aku nak melayan dua-dua!" ngeri Haidar dibuatnya!

"Hish, kau ni! Jangan sibuklah! Menganggu je!" Hanani marah. Tak suka diganggu ketika memasak sejak akhir-akhir ini.

Sebab bagi Hanani memasak itu merupakan satu terapi. Boleh menjadikan seseorang itu tenang, lupakan masalah. Bukannya tambahkan masalah!

"Kau ni garang betullah! Tak nak dah lah kawan dengan kau."

Haidar berlalu pergi dengan muka masamnya. Sedih apabila dihalau adik sendiri. Kita nak teman pun kena marah. Hish!




KAHFI ✔️Where stories live. Discover now