"Hmm, nak masak apa eh? Rasa nak makan biskut la. Ish, Hawa. Dinner la!" Hawa bermonolog sendirian. Salah satu benda yang dia suka buat setiap kali menapak ke pasar raya. Selamatlah dia cakap perlahan je, kalau tak risau pulak manusia-manusia yang turut berjalan berdekatan dengan dia.
Setelah dia mengambil sayur-sayuran dan barangan basah kemudian dibawa untuk ditimbang, Hawa menolak troli menuju ke tempat barangan tenusu.
Apa salahnya buat biskut sekali. Bukan susah pun.
Dua botol besar susu low fat dicapai lalu diletakkan ke dalam troli. Hmm, apa lagi eh? Butter macam dah habis jugak. Hawa mencapai dua bar mentega dari rak yang disediakan di situ.
"Okey ke eh banyak ni? Ke nak beli yang besar teru-"
Bukk!!
"Oh, my butter!" Hawa terjerit kecil apabila mentega yang dipegangnya terjatuh ke lantai.
Sebab dia terlanggar seseorang. Tulah, khusyuk sangat berfikir. Hawa mendongak sedikit, memandang wajah manusia yang melanggarnya. Nampaknya orang yang langgar dia ni langsung tak bergerak. Tak cakap sorry, tak cakap takpe, dan tak berjalan pergi.
Hawa mengeluh apabila dia melihat gerangan orang yang dilanggarnya. Ke orang tu yang langgar dia?
Patutlah tak nak blah. Lelaki ni rupanya.
Aniq memandangnya sinis. Tak, tak. Dia memandang rendah ke arah Hawa. Hmm, macam tak jugak. Dia pandang je sebenarnya. Tapi Hawa rasa macam lelaki ni tengah perlekehkan dia dalam hati.
"Saya sangat berharap untuk tak jumpa orang yang saya baru je sumpah seranah tadi. Good day to you too," kata Hawa sambil mengutip semula mentega yang terjatuh tadi. Huh, nasib baik tak penyek. Dia meletakkan dua bar mentega tersebut ke dalam troli. Dah dia jatuhkan, baik dia beli.
Hawa mendengar Aniq tergelak. Okey, ni sinis. Dia pasti.
"Kau sumpah seranah aku? Tak hairan. Orang macam kau memang macam tu perangainya," Aniq berbisik, tetapi cukup untuk didengari oleh Hawa. Mungkin lelaki ni memang sengaja nak bagi dia dengar. For what? Well, no reason.
Serius, Hawa mati kata-kata. Dia melangkah mendekati Aniq. Dah dekat, tapi dia nak dekat lagi. Kalau ke belakang, nanti Aniq ingat dia takut.
"Apa masalah aw- tak, apa masalah kau sebenarnya? Aku ada buat apa-apa ke kat kau? Apsal kau macam benci sangat dengan aku?" keras suara Hawa. Siap ditekan lagi perkataan "kau" tu. Aniq tak nak dia cakap awak, kan? Nak beraku-kau pun dia on je. Lagi sesuai rasanya.
Hawa melihat dada Aniq turun naik, bagai menahan marah. Mungkin dia memang ada menaruh perasaan dendam terhadapnya. Dendam pasal apa, dia pun tak tahu. Mungkin dia ada terlanggar kucing Aniq dulu-dulu ke, manalah dia ingat.
Dan..sekelip mata, ekspresi marah Aniq hilang. Digantikan dengan wajah tak kisahnya. Dan sengihan yang jelas-jelas mengejek Hawa. Entahlah, tapi dia rasa terejek. Wujud ke perkataan tu?
"Dalam dunia ni kan, tak semua benda kena ada sebab. Kalau nak jadi, jadi je. Dan aku rasa, tak ada sebab pun untuk aku benci kau," balas Aniq.
Hawa terpinga-pinga. Maksudnya lelaki ni tak bencikan dia pun lah? Dia memang tak beradab jelah?
Aniq berjalan dua langkah meninggalkan Hawa sebelum berpaling semula.
Oh my. Deja vu.
"Tapi tu tak bermakna aku tak benci kau," Aniq berkata perlahan sebelum berjalan meninggalkan Hawa.
Sekali lagi.
***
"Zaif, bila nak balik jumpa ibu ni? Dah lupa ibu ke?" Tanya Puan Linda.
YOU ARE READING
In The Dreams
Romance'In the dreams, you were...' Mimpi sebagai episod pertama yang mengubah hidup mereka. Orang kata, apa yang dalam mimpi selalunya terbalik dari realiti, tapi Hawa Afreen tetap jatuh suka kepada lelaki yang dia nampak dalam mimpinya. Bila jumpa depan...