Eleven

74 6 14
                                    

Ainur menjengul kepalanya, matanya memandang ke arah ruang tamu tempat Aniq dan Hawa tekun menyiapkan kerja mereka. Tak nampak macam berbual, tapi masing-masing nampak selesa. Khusyuk betul tampal sticker eh.

"Sayangku Ainur, tengok apa tu? Kata nak hantar kotak ni kat ruang tamu tu," kata Malik sambil tangannya mencapai sebiji muffin coklat dan digigit sedikit. Duh, sedap. Dia yakin kafe Hawa boleh meletup kalau muffin dia pun dah sedap macam ni. Tambah dengan interior design yang mantap lagi. Baik dia nikmati muffin ni sekarang, lepas ni tak tahu la bila lagi dia boleh rasa.

Ainur pantas memandang Malik dan berlari mendekati suaminya. Mulutnya memuncung ke arah Hawa dan Aniq di ruang tamu.

"Abang, tengok tu. Serius, diorang nampak sesuai sangat. Comel je tengok," kata Ainur sambil menongkat dagunya di atas island table dan masih menjeling ke arah Hawa yang sedang mengira kotak muffin yang berada di ruang tamu.

Malik turut mengecilkan mata memandang mereka kemudian mengangguk.

"Vibe diorang macam-"

"Macam kita dulu. Kan?" Ainur mengangkat sebelah keningnya. Malik lantas tersenyum lebar lalu mengangguk.

"Nampak comfortable in each other's spaces. Walaupun tak bercakap, tapi nampak natural je," kata Malik mengiakan kata-kata Ainur. Ainur mengangguk pantas.

"Ish, teringat pulak masa dulu-dulu. Struggle betul abang kan nak cari Ainur. Kelakar pulak bila fikir," kata Ainur lalu ketawa kecil. Haih, betapa Malik berusaha bukan main nak dapatkan dia dulu. Yalah, dia bukannya jenis yang mesra. Grumpy sentiasa. Sebab itulah kawan dia seketul Hawa ni je. Hati dia bersyukur sangat sebab Hawa selalu bersabar dengan angin tak menentu dia dulu.

Malik yang tadinya duduk di atas kerusi di island table di sebelah Ainur mencapai kepala isterinya dengan kedua-dua belah tangannya. Dahi Ainur dicium lama.

"Alhamdulillah, Allah bagi abang seorang isteri yang baik, yang abang doa hari-hari dulu. Tak sia-sia abang kejar dulu," balas Malik.

Ainur tersentak dengan perbuatan suaminya. Matanya terkelip-kelip kemudian membulat.

"Whoa. Kita kat rumah orang la. Ish, sambung buat kerja sana," kata Ainur lalu bangun dari kerusi dan berlalu meninggalkan Malik. Dia memegang kedua-dua belah pipinya yang terasa panas. Aduh, padahal suami sendiri.

Malik tersenyum. Eleh, malulah tu.

Tiba-tiba, Ainur berpaling dan berjalan semula ke arah Malik. Senyuman Malik mati.

"Alah, marah ke? Abang saja-" kata-kata Malik terhenti apabila Ainur memegang kedua-dua bahu Malik dan mengucup pipi kanan suaminya.

"Terkejut, kan? Okey, dah. Buat kerja sana," kata Ainur pantas dan memusingkan badannya, ingin kembali semula ke dapur.

Malik tertawa lantas mencapai tangan kanan Ainur, menghalangnya pergi. Ainur berkerut memandang Malik. Lagi terkejut bila Malik menariknya menuju ke ruang tamu.

"Weh, Hawa. Isteri aku nak balik la. Dah nak maghrib. Kerja kitorang dah siap," kata Malik pantas. Satu nafas. Tak ada tone. Mulut dia pulak tengah tersengih.

Ainur menepuk dahinya. Entah sejak bila kerja dah siap pun dia tak tahu. Nampak sangatlah suami dia ni nak lari balik rumah je.

Hawa mengangkat kening. Dia menjengul ke arah island table di dapur. Heh, ada je lagi tu belum masukkan dalam kotak. Tapi muka dua pengantin baru ni dah merah semacam. Hadui.

"Ha, yelah. Baliklah sana. Aku boleh buat, tinggal sikit je lagi," kata Hawa. Dia okey je buat sebenarnya, cuma Ainur yang nak tolong dia.

Aniq di sebelahnya yang masih lagi menampal sticker tanpa kisah langsung pasal Ainur dan Malik ditenung. Aniq mengangkat kepala, menyedari Hawa memandangnya.

In The DreamsWhere stories live. Discover now