Forty-two

70 6 0
                                    

Aniq menunduk memandang kedua-dua tapak tangannya. Pandangannya dialihkan pula ke arah kedai serbaneka yang dibuka 24 jam berdekatan dengan kafe Hawa. 

Mereka berdua duduk di meja yang disediakan di luar kedai tersebut. Hawa sempat membeli air tin kopi untuk dirinya. Aniq pula hanya membisu untuk beberapa lama. Tak tahu nak cakap apa sebenarnya.

Oh, ya. Dia patut jawab soalan Hawa tadi. Lama betul dia simpan soalan tu. Sempat lagi cari convenience store untuk sambung perbualan.

Aniq berdehem sedikit.

"Urm, yang..kau cakap tadi. Macam mana aku boleh ada kat sini tu. Okey, mungkin kau akan rasa aku pelik, tapi..aku memang mimpi kau," kata Aniq perlahan, sebab dia sendiri rasa benda ni pelik. Hawa mestilah lagi susah nak percaya. Kalau Hawa pandang dia macam nak telan pun dia akan faham.

Tapi..Hawa hanya mengangguk. Dia macam masih lagi mempertimbangkan sesuatu.

Huh, yang ni lagi pelik. Kenapa Hawa takde reaksi apa-apa? Ke dia memang dah biasa orang mimpi pasal dia?

Berapa lelaki pernah mimpikan Hawa?

Aish, tak pasal-pasal dia dah fikir macam-macam.

"Apsal..kau tak freak out? Benda tu tak pelik ke bagi kau? Aku sendiri malu nak beritahu kau yang aku mimpi kau," kata Aniq kehairanan. Betul-betul tak ada emosi ke seorang bernama Hawa Afreen ni?

Hawa meletakkan kedua-dua tangannya ke atas meja dan menongkat dagu, memandang Aniq tepat, macam mereka sedang membincangkan satu perkara yang serius. Aniq menelan liur. Takutlah pulak.

"Kau mimpi apa tadi? Dan sejak bila kau mula mimpi aku?" tanya Hawa.

Aniq mengerdipkan matanya. Sekali. Dua kali. Berkali-kali. Kemudian dia berkerut.

"Soalan apa kau tanya ni? Benda ni memang benda biasa terjadi kat kau ke macam mana? Ada ke orang pernah mimpi kau sebelum ni?" Aniq akhirnya tidak dapat menahan daripada meluahkan apa yang terbuku di dadanya. Takpe, Hawa takkan perasan yang nada dia dah bertukar. 

Macam..jealous.

"Jawab jelah, Aniq."

Aniq mengeluh. Here we go.

"Tadi..aku mimpi kau datang kafe ni malam-malam. Lepastu, ada..orang culik kau," Aniq menutup mata, cuba menghilangkan imaginasi tersebut dari ingatannya, tetapi scene tersebut sudah tertanam di fikirannya. 

Lelaki tu cekup mulut Hawa dari belakang, Hawa pengsan, dan lelaki tersebut angkut Hawa dan bawa masuk ke dalam kereta. Dia? Dia tak boleh nak buat apa-apa. Dia tak rasa yang dia sebahagian dalam mimpi tu, cuma dia boleh nampak setiap yang berlaku.

Dia tak boleh nak buat apa-apa, walaupun hati dia meronta-ronta untuk berlari dan selamatkan Hawa. Walaupun kaki dia berusaha sekuat hati untuk berlari, melangkah, anything..untuk pastikan Hawa selamat. Tapi dia tak mampu.

"Sebab tulah aku terus datang sini. Aku nak pastikan yang mimpi tu cuma mimpi. Dan kalau betul-betul akan berlaku pun, aku ada untuk selamatkan kau. Aku tak nak..kau dalam bahaya. Macam-" Aniq terus menghentikan kata-katanya. Takkan dia nak beritahu yang dia pernah mimpi yang Hawa kena samun haritu di tempat parkir rumah kliennya dan dia sebenarnya selamatkan Hawa secara tak langsung?

Hawa takkan percaya.

Hawa mengerutkan dahi.

"Tapi, tu kan mimpi je. Semua orang pun tahu yang mimpi takkan terjadi dalam dunia realiti. Kalau tak, mesti dah ramai orang yang mimpi jatuh bangunan dah jatuh bangunan sekarang. Jadi..kenapa kau percayakan mimpi kau? Ke, kau dah pernah mimpi benda macam ni sebelum ni?" tanya Hawa lagi. Matanya memandang Aniq, bagaikan cuba menyampaikan sesuatu yang tidak terluah di mulutnya.

In The DreamsWhere stories live. Discover now