"Tu perempuan yang Aniq suka tu kan?" tanya Ainur setelah Ain berlalu keluar dan Hawa kembali semula ke kaunter. Tak boleh nak biar Ainur buat kerja lama-lama, nanti dia tak reti nak berehat.
Hawa hanya mengangguk.
"Dia nak order kek je. Untuk birthday Aniq," balas Hawa pendek. Dia menghela nafas setelah dia melabuhkan punggung ke atas kerusi yang terletak di bahagian belakang kaunter.
Ainur terus melopong.
"Birthday Aniq? Bila? Kau tak bagitahu aku pun!" Ainur sudah tersengih-sengih teruja. Tak tahulah apa yang nak excited sangat. Bukannya Hawa nak celebrate birthday Aniq pun.
Hawa mengangkat bahu. Dia melirik ke arah jam tangannya. Ah, lapar.
"Aku pun baru tahu tadi. Minggu depan."
"What? Macam mana kau boleh tak tahu birthday Aniq? I mean, Aniq kot."
Wajah Hawa sudah bertukar cemberut.
"Aniq what? Apa maksud kau?"
Ainur mengeluh. Dia mengangkat kening sebelah dan memandang Hawa seperti ingin berkata, 'seriously?'
"Wei, Hawa. Aku tahulah yang kau suka Aniq. Kau nak sembunyikan apa lagi," selamba Ainur menuturkan kata-kata.
Pipi Hawa terus terasa panas. Sedaya-upaya dia cuba untuk buat muka expressionless, tapi siapalah dia. Dia cuma mampu buat muka blank sambil buat-buat tak faham.
"Mana ada. Sejak bila kau pandai merepek ni? Dia tu, kawan aku pun bukan. Nak suka apatah lagi," pantas Hawa menidakkan. Sampai bila-bila dia akan cakap yang dia tak suka Aniq. Tak naklah mengaku yang dia ada perasaan pada lelaki tu.
Sebab nanti dia rasa macam perasaan tu real. Dan akan bertambah kuat. Makin susahlah dia nak move on. Jadi baik dia diamkan diri je.
Ainur memusingkan bola matanya ke atas. Nak tipu pun agak-agaklah. Dahlah tak reti berlakon. Muka merah macamtu nak cakap tak suka Aniq? Memang taklah dia nak percaya.
Dia menarik kerusinya mendekati Hawa, tidak ingin perbualan mereka didengari oleh orang lain. Wajahnya didekatkan sedikit ke arah Hawa, dan riak wajah Hawa diperhatikan lama.
"Kau okey ke, Hawa? Macam mana kau boleh okey je ni? Kau tak rasa sakit ke bila orang yang kau suka dengan perempuan lain?" tanya Ainur perlahan. Dia bukannya nak sakitkan hati Hawa, tapi dia nak tahu macam mana Hawa boleh buat tak tahu je. Dan kenapa Hawa memilih untuk langsung tak ambil kisah walaupun orang yang dia suka kena ambik depan mata.
"Macam nilah, Ainur. Bagi aku kan, happiness is not only for you. Kalau perempuan tulah orang yang boleh bagi kebahagiaan untuk dia, kenapa aku nak tahan? Tu selfish namanya. Kalau kau tak dapat nak bahagia dengan dia, tak bermaksud dia tak boleh nak bahagia dengan orang lain, betul tak?" lembut suara Hawa membalas. Dia menghulurkan senyuman kepada Ainur, tapi terasa tawar. Dari mata Hawa, Ainur tahu yang Hawa sedih.
"Tapi, kau nak mengalah macam tu je ke? Kau langsung tak nak cuba ke?"
"Aku bukannya mengalah. Aku tahu, Aniq memang sukakan Ain. Buat apa aku nak complicated kan keadaan? Kalau kau tertanya-tanya, tak sakit ke? Ya, memang sakit, then? Sakit aku, aku sorang je yang rasa. Biar aku yang tanggung sendiri. Asalkan orang lain tak merana sebab aku, aku okey," jelas Hawa. Dia memegang lengan Ainur dan memicit lengannya perlahan.
Ainur mengeluh seketika sebelum mengangguk faham. Hati dia pula yang sakit mendengar kata-kata Hawa.
Sakit aku, aku sorang je yang rasa. Biar aku yang tanggung sendiri.
Berapa banyak sakit yang kawan dia dah tanggung tanpa beritahu orang lain?
Ainur terus memeluk Hawa erat-erat. Hawa tersentak dengan tindakan tiba-tiba kawannya.
YOU ARE READING
In The Dreams
Romance'In the dreams, you were...' Mimpi sebagai episod pertama yang mengubah hidup mereka. Orang kata, apa yang dalam mimpi selalunya terbalik dari realiti, tapi Hawa Afreen tetap jatuh suka kepada lelaki yang dia nampak dalam mimpinya. Bila jumpa depan...