"Bila aku kahwin nanti, kau nak tak jadi pengapit aku?"
Hawa terpana. Otaknya rasa berpusing dan berpinar seketika. Suara Aniq bagaikan terngiang-ngiang di mindanya, tetapi dia tak dapat nak betul-betul tangkap maksud ayat Aniq.
"What?"
Aniq mengeluh.
"Yalah, kan kalau-"
"Tak, tak. Ulang balik ayat kau tadi. Aku..tak dengar," kata Hawa, mengerutkan dahinya, cuba untuk fokus.
Aish, dia main-main je tadi cakap pasal Aniq kahwin dengan Ain. Tapi betul-betul ke?
Aniq..nak kahwin?
"Takkanlah kau tak dengar. Kuat kot aku cakap, aku rasa sampai tempat orang buat air tu pun boleh dengar. Aku cakap, bila aku kahwin dengan Ain nanti, kau nak ke jadi pengapit aku?" tanya Aniq semula, mengulangi ayatnya. Siap ada tambahan lagi, bagi lagi jelas untuk pemahaman Hawa.
Hawa terlopong. Sekali lagi. Kemudian dia mengangguk perlahan-lahan, bagaikan ayat tersebut baru terserap masuk ke dalam otaknya.
"Oh, maksud kau, jadi pengapit girlfriend kau tulah, kan?" tanya Hawa kembali.
"Eh, mestilah dia ajak kawan dia ke, adik dia ke, tak tahulah. Kau jadi..pengapit aku. Duduk sebelah aku, kipaskan aku," kata Aniq sambil tersengih, mungkin rasa kelakar bila terbayangkan scene tersebut dalam kepalanya.
"Banyaklah kau. Sejak bila perempuan jadi pengapit pengantin lelaki? Nanti nampak macam kahwin dua pulak."
Aniq ketawa terbahak-bahak. Betul jugak. Macam seorang pengantin tengah duduk, seorang lagi tengah berdiri kipaskan suami. Dahlah kipas tu tak function pun. Buat ada-ada je.
"Tapi kan..seriuslah kau nak kahwin dengan dia? Aku tak judge, serius tak, sebab dia nampak baik je. Tapi, tak macam cepat sangat ke? Kau dah kenal dia ke? Mak ayah dia? Orangnya macam mana? Keluarga dia?" tanya Hawa bertalu-talu. Tak pasal-pasal perbualan mereka bertukar nada.
Serius, Hawa tak tahu macam mana orang boleh berkahwin..lepas kenal beberapa bulan. Dia tahu, kalau jodoh tak kemana, dan benda baik ni memang tak elok dilambat-lambatkan.
Tapi...dia memang susah untuk percayakan orang lain. Lagi-lagi untuk habiskan seluruh hidup bersama. Dia perlukan masa untuk betul-betul yakinkan diri yang lelaki tersebut takkan tinggalkan dia, dan betul-betul nak bersama dia.
Hmm, sebab ni kot dia tak nak kahwin. Trust issues. Haih.
"Aku rasa, taklah cepat pun. Kalau dah suka, apa masalahnya. Dah mampu untuk kahwin, kahwin jelah. Dan yes, aku dah kenal mak ayah dia, dah pernah jumpa dah pun. Diorang suka aku," kata Aniq. Part dia cakap yang mak ayah Ain suka dia tu nampak macam smug sikit. Bangga la tu.
Hawa hilang kata-kata. Dia dah jumpa mak ayah Ain? Oh.
Ooohh, jadi memang Aniq suka Ain la. Dan nak kahwin dengan dia.
Mestilah suka kan kalau dah jadi girlfriend.
Hawa rasa macam tak dapat hadam lagi. Tak, dia cuma tak nak terima.
"Ah, ye ke. Baguslah kalau macam tu," balas Hawa. Dia mengangguk-angguk, kepalanya menunduk ke meja. Tipulah kalau dia tak rasa kecewa. Macam lagi sakit je kecewa macam ni, sebab kena reject tanpa sempat confess perasaan dia.
"Kau apsal sedih semacam? Kau rasa aku tak sesuai ke kahwin dengan dia? Habistu, nak kahwin dengan kau ke?" tanya Aniq dengan nada terhibur.
Hawa terus mengangkat kepala, matanya tajam memandang Aniq.
YOU ARE READING
In The Dreams
Romance'In the dreams, you were...' Mimpi sebagai episod pertama yang mengubah hidup mereka. Orang kata, apa yang dalam mimpi selalunya terbalik dari realiti, tapi Hawa Afreen tetap jatuh suka kepada lelaki yang dia nampak dalam mimpinya. Bila jumpa depan...