"Kiera, siapa call tu?" tanya Hawa, di tangannya membawa dua plastik besar berisi cawan plastik sambil dia berjalan ke arah dapur untuk menyimpan stok cawan plastik tersebut.
Kiera yang sedang mengemaskini akaun Instagram di laptopnya menjeling ke arah telefon Hawa yang diletakkan di atas kaunter.
"Suami akak call," balas Kiera pendek. Dua saat kemudian, Hawa terus muncul di hadapannya dengan senyuman terukir di wajahnya dan tangannya pantas mencapai telefon tersebut. Kiera tersengih. Cepat betul sampai.
"Helo? Waalaikumussalam," Hawa membalas salam daripada suaminya setelah dia menjawab panggilan. Dia masih lagi berdiri di hadapan kaunter, matanya menjeling seketika ke arah Kiera yang masih lagi tersengih dan mengangkat kening, mengusiknya. Dia tidak bergerak ke tempat lain, sebab bukannya ada sesiapa pun kat kafe. Kiera dengan Daniel je yang ada. Daniel tengah bersihkan bahagian dia, Kiera pulak tengah update akaun Instagram kafenya.
"Sayang buat apa tu?" tanya Aniq dari hujung talian. Hawa tidak dapat menahan dari menguntumkan senyuman. Bila dia dengar Aniq panggil dia macam tu, dengan suara dia yang lemah lembut tu, buatkan hati dia cair dan evaporate terus. Sengih je mampu.
"Duduk kafe, tolong apa yang patut, macam biasa. Tapi sekejap je kot. Lepasni nak balik, sambung buat order," balas Hawa. Dia mengambil tempat di sebelah Kiera , memerhatikannya melakukan kerjanya.
"Ooo."
Jeda.
"Abang call nak apa-apa ke?" tanya Hawa semula. Mesti Aniq masih dalam kereta. Hari ni Aniq pergi outstation, teman Malik pergi..seminar ke? Ke exhibition? Ah, kesimpulannya Aniq keluar la.
"Urm, tak. Saja nak dengar suara sayang. Teman abang drive," kata Aniq. Hawa terus tersenyum. Aniq dah rindu dia ke? Baru je jumpa tadi.
"Kak, ada orang order lagi. Nak tengok sekarang ke nanti?" pertanyaan Kiera membuatkan Hawa menoleh ke arahnya kemudian mengangguk.
"Abang, nanti saya call lagi. Nak buat kerja jap," kata Hawa dan ingin memutuskan panggilan.
"Takpe, biarkan je loudspeaker. Abang nak dengar suara sayang je," kata Aniq. Hawa mengiakan kemudian dia meletakkan telefonnya ke atas meja dan menekan loudspeaker sebelum dia mendekati Kiera. Laptop di hadapan Kiera dicapai dan dia melihat DM dari pelanggannya.
Oh, cupcake. Bestnya. Nanti nak buat lebih la, boleh bagi Kiera dengan Daniel sekali. Tanda terima kasih sebab jadi emotional support dia haritu.
Kiera menjeling ke arah telefon Hawa yang masih lagi bersambung panggilan dengan Aniq kemudian dia menarik sengih.
"Amboi nama dia. Mr.Zaif eh? Siapa ada heart lagi. Kak Hawa, you really are different now. Ah, gembiranya hati Kiera tengok Kak Hawa macam ni," kata Kiera sambil memegang dadanya kemudian ketawa terbahak-bahak. Tengok muka Hawa yang jadi merah padam dan matanya yang membulat membuatkan dia rasa makin nak tergelak.
"Yekeee? Tak tahu pun. Isteri abang sayang abang rupanya," balas Aniq dari hujung talian. Hawa terjerit kecil. Aaa, Aniq dengar. Okey bye, nak terjun dari tingkat dua. Puluh.
"Kieraaaa! Shush. Dah, dah. Abang tak payah dengar apa-apa lagi. Tutup telinga tu," kata Hawa kemudian memukul bahu Kiera yang membuat muka tak bersalah dan mengangkat bahunya.
Daniel berjalan mendekati Hawa dan Kiera, ingin menyertai perbualan mereka. Dia turut gembira melihat Hawa sudah mampu tersenyum dan nampak bahagia. Sebab bila Hawa gembira, Kiera mesti terjangkit happy jugak.
"Eh bos, suami bos pun sweet jugak tau. Haritu masa kitorang jumpa Ain, dia cakap kat Ain macam ni." Daniel berdehem.
"Dia isteri saya dan saya suami dia. Dia satu-satunya dalam hati saya, dan saya cintakan dia. Hawa Afreen, bukan orang lain. Never.
YOU ARE READING
In The Dreams
Romance'In the dreams, you were...' Mimpi sebagai episod pertama yang mengubah hidup mereka. Orang kata, apa yang dalam mimpi selalunya terbalik dari realiti, tapi Hawa Afreen tetap jatuh suka kepada lelaki yang dia nampak dalam mimpinya. Bila jumpa depan...