Twenty-five

79 6 0
                                    

"Bos, tadi saya dah buat report polis. Dah bagi keterangan apa semua. Tapi polis kata, nak recover balik barang yang dah hilang tu susah, jadi..," Daniel tidak menghabiskan ayatnya. Dia memandang Hawa yang sedang duduk di atas sofa yang menjadi tempat kebiasaannya sambil menaip sesuatu di telefonnya.

Hawa mengangkat kepala. Dia mengangguk faham. Dia memang tak menjangkakan untuk dapat semula barang-barang yang dah hilang. Jadi sekarang memang kena keluar duit untuk cari yang baru.

Untuk microwave, petang ni dia nak pergi kedai dengan Kiera untuk beli yang baharu. Nak kena tanya pendapat Kiera jugak, sebab nanti bukan Hawa yang guna microwave tu.

Dia memandang ke arah google search untuk electromagnetic lock. Hmm, masih tak jumpalah yang harganya macam yang haritu punya. Memang dah naik harga ke atau dia yang tak jumpa? Patut ke dia beli je? Lagipun taklah mahal sangat pun sebenarnya. Smart cash register tu lagi mahal sebenarnya.

Aduhai.

Kiera beritahu dia tadi yang duit cukup kalau nak ganti yang baru. Tak payah nak tunggu bulan depan. Kiera sebenarnya yang uruskan duit-duit ni. Dia budak accounting.

Jadi sebenarnya, Kiera accountant kedai. Disguised as a cashier and manager. Mahal Hawa bayar dia. Haha.

Okey fokus, Hawa. Dia membuat kira-kira di dalam otak, memikirkan bajet yang diperlukannya. Patut ke dia tambah CCTV? Risau pula. Untuk keselamatan pekerja-pekerja dia jugak.

Hawa terus membuka Google App dan mencari harga CCTV. Ah, tak mahal sangat. Hmm.

Bunyi loceng disebabkan pintu kafe yang dibuka membuatkan Hawa menoleh. Dia membulatkan mata apabila Aniq berjalan pantas ke dalam kafe dan menuju ke arahnya. Kerisauan jelas terpancar di wajahnya.

Apabila Aniq berdiri di hadapan Hawa, dia memandang wajah Hawa. Matanya bertentang seketika dengan mata Hawa yang terkelip-kelip, masih terkejut. Kemudian mata Aniq turun ke seluruh tubuh Hawa.

"Woi, kau dah kenapa pandang badan orang macam tu?" tanya Hawa, terus mengangkat tangan kanannya, ingin menghalang mata Aniq dari memandangnya.

Aniq ingin menepis tangan Hawa, tetapi Hawa pantas menarik tangannya semula.

"Kau okey ke?"

Hawa buat muka blur. Dia menggaru-garu kepalanya yang dilapisi tudung sarung. Ahaha, dia pakai tudung sarung je datang sini.

"Aku okey. Kau ni okey ke tak? Tak kerja ke? Apa pasal boleh datang sini?" tanya Hawa bertubi-tubi. Dia menggelengkan kepalanya lalu kembali memandang ke arah skrin telefonnya.

Hmm, nak beli online ke eh CCTV ni? Semua benda kalau boleh nak beli online je. Malas nak pergi kedai. Hehe.

"Kau kata kedai kau kena pecah masuk. Ke aku yang salah?" Aniq pula yang keliru. Dia mengeluarkan semula telefonnya. Mesej Hawa dibaca semula. Hmm, betullah. Memang itu yang Hawa beritahu dia tadi.

Masalahnya, kenapa Hawa terlalu tenang sekarang ni?

"Betullah tu. Nampak tak pintu tu macam mana? Alah, tak banyak pun yang kena curi. Haha, aku pun tak tahulah kenapa pencuri tu nak datang kafe ni. Bukannya ada apa-apa pun. Pergilah rompak bank ke, department store ke. Datang sini ada chiller, meja, kerusi, dengan duit je. Dia ingat untung ke?" Hawa membebel sendirian sambil scroll telefonnya tanpa rasa. Mindanya sudah jauh menerawang.

Aniq berkerut.

"Hawa."

"..masalahnya, memang tak ada benda pun la dalam kedai aku ni. Aku tahulah kafe aku ni cantik, menarik pandangan mata, tapi diorang ni memang tak fikir ke? Hah, mungkin diorang memang tak fikir. Kalau tak, takkanlah nak jadi pencuri kan.."

In The DreamsWhere stories live. Discover now