"Mama," panggil seseorang dari arah pintu kafe membuatkan Hawa dan wanita yang meminjam telefonnya sebentar tadi serentak menoleh. Oh, dia sempat tanya nama mak cik tu. Dia kata nama dia..
Salmah.
Dan yang tengah berjalan ke arah Hawa dan Mak Cik Salmah dengan muka grumpy terlebih tu,
Salsabila.
Oh, the coincidence. Dia pun tak tahu berapa kali dia dah terserempak dengan perempuan yang dia paling tak nak tengok ni. Untuk beberapa bulan kebelakangan ni, macam asyik terjumpa je. Secara tak sengaja pula tu. Haih.
Apabila Mak Cik Salmah menunjukkan contact Salsabila yang dia tak sedar pun dia masih lagi save di telefonnya, Hawa rasa macam nak buat muka menyampah kat situ jugak, tapi ditahan sebaik mungkin. Dia cuma mengangguk dan cakap yang dia pernah kenal Salsabila, dan setia menunggu cik Salsabila, anak paling mithali ni jemput ibu dia balik.
Salsabila langsung tidak melemparkan senyuman kepada ibunya. Dia hanya memanggil ibunya dan kepalanya disengetkan ke arah pintu kafe, meminta ibunya bangun. Mak Cik Salmah mengangguk kemudian berpaling semula ke arah Hawa yang masih lagi membisu. Masih lagi tengah hadam yang dia berjumpa dengan minah devil tengah-tengah hari ni.
"Terima kasih Hawa. Mak cik suka sangat kelas hari ni. Insyaallah kalau ada rezeki, jumpa lagi ya," kata Mak Cik Salmah. Hawa mengangguk sambil tersenyum sebelum turut bangun dan bersalaman dengan Mak Cik Salmah. Ah, sopannya ibunya, tapi anaknya...
Heh.
"Mama, tunggu kat luar dulu. Nanti Bella datang," kata Bella pendek, hanya menjeling sekilas ke arah ibunya sebelum pandangannya dihalakan ke arah Hawa.
Nampaknya bukan Hawa je yang rasa menyampah sebab asyik terjumpa dengan Salsabila. Dia yakin yang Salsabila turut merasai perkara yang sama. Hawa bangun dari sofa, ingin menuju ke bilik rehat untuk mengambil beg dan barang-barangnya.
"Kenapalah kau asyik ada kat mana-mana?" pertanyaan Salsabila membuatkan langkah Hawa terhenti. Dia berpusing dan menghadap Salsabila sebelum tawanya terlepas.
"Aku duduk sini je, dalam kafe ni. Kau je yang asyik datang. Suka jugak kau dengan kafe aku, kan?" balas Hawa pedas. Salsabila mencebik.
"Bukan main kau nak berbaik-baik dengan mak aku. Tahulah anak yatim piatu, cover-coverlah sikit kurang kasih sayang tu," tajam kata-kata Salsabila. Dia tersenyum puas apabila Hawa terdiam.
Tapi kemudian Hawa tergelak. Kuat.
"Salsa, in case kau tak tahu, that is called being respectful. Ah, mungkin kau memang tak tahu, sebab kau kan memang kurang ajar orangnya. Mak kau baik je aku tengok, tapi anaknya...urm, tak tahulah nak cakap macam mana. Sendiri mau ingat la," balas Hawa sinis, matanya merenung Salsabila atas bawah kemudian menggelengkan kepala. Salsabila mengetap bibir bawahnya kuat sehingga kelihatan pucat, geram dengan jawapan Hawa.
Hawa berpusing kembali, ingin ke bilik rehat semula. Malas nak layan Salsabila. Nak cari gaduh je kerjanya. Kalau hidup tu tak tenang sehari tak sah agaknya.
"At least aku tak rampas laki orang lain. Haih, Hawa, Hawa. Aku ingatkan dulu je kau macam ni. Tak sangka sampai sekarang kau macam ni, kan? Caras boyfriend orang lain. Macam kaulah yang terpaling cantik, terpaling bagus," kata Salsabila, suaranya kuat memenuhi kafe.
Hawa terpaku. Dia mengecilkan matanya memandang Salsabila yang mengangkat bahunya, membuat muka tidak bersalah.
"Apa kau cakap?"
"Lah, tak betul ke? Dulu kau nak rampas boyfriend aku, sekarang kau nak rampas boyfriend kawan aku pulak, Ain tu. Aniq kan nama dia? Kau ni, sedar-sedar la diri sikit. Kalau nak cari, cuba la cari yang single. Yang kat bawah jambatan tu ke, sesuai sikit dengan kau. Bukannya rembat lelaki yang dah berpunya," kata Salsabila, kali ini senyumannya semakin lebar apabila dia melihat wajah Hawa merah menahan marah.
YOU ARE READING
In The Dreams
Romance'In the dreams, you were...' Mimpi sebagai episod pertama yang mengubah hidup mereka. Orang kata, apa yang dalam mimpi selalunya terbalik dari realiti, tapi Hawa Afreen tetap jatuh suka kepada lelaki yang dia nampak dalam mimpinya. Bila jumpa depan...